افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

آنچه درباره فواید روغن کنجد بر سلامتی نمیدانید

download-1

  • روغن كنجد يك محافظ طبيعي در برابر اشعه فرابنفش به حساب مي‌آيد و پوست را در برابر كلر موجود در آب استخر محافظت مي‌كند. ترك‌هاي پوستي، اگزما، بريدگي‌ها و جراحت‌هاي سطحي را درمان مي‌كند و پوست صورت به‌ويژه اطراف بيني را سفت مي‌كند

 

اين روغن منبع غني چربي اشباع نشده، ويتامين‌ها، آنتي اكسيدان‌ها و مواد معدني است. در اين مطلب به خواص اين روغن مي‌پردازيم. اسيدهاي چرب اشباع نشده مانند امگا ۳، ۶ و ۹ براي رشد لازمند و نقش مهمي‌در درمان بيماري‌هاي مزمن مانند ناراحتي قلبي و عروقي، ديابت، فشار خون بالا و آرتريت دارند. ويتامين E موجود در آن از بيماري آلزايمر و آب مرواريد جلوگيري مي‌كند. روغن كنجد تحريك‌پذيري غشاء مخاطي را كم مي‌كند. اين روغن براي درمان سرفه، يبوست، آرتريت و پوست خشك توصيه مي‌شود. روغن كنجد خاصيت ضدقارچي و ضدباكتريايي دارد و غرغره كردن آن، باكتري‌ها را ازجمله باكتري‌هاي سرماخوردگي از بين مي‌برد. ماساژ با روغن كنجد انعطاف‌پذيري مفصل‌ها را زياد مي‌كند.

روغن كنجد يك محافظ طبيعي در برابر اشعه فرابنفش به حساب مي‌آيد و پوست را در برابر كلر موجود در آب استخر محافظت مي‌كند. ترك‌هاي پوستي، اگزما، بريدگي‌ها و جراحت‌هاي سطحي را درمان مي‌كند و پوست صورت به‌ويژه اطراف بيني را سفت مي‌كند و مانع بزرگ شدن منفذهاي پوستي صورت مي‌شود. در واقع روغن كنجد موجب شفافيت پوست مي‌شود. روغن كنجد از بروز آكنه جلوگيري مي‌كند و مانع شوره سر و سفيد شدن موها مي‌شود. ويتامين E موجود در اين روغن به رشد مو سرعت مي‌بخشد. مصرف موضعي اين روغن نيز پوست را نرم و لطيف مي‌كند. اين روغن در درمان لك سوختگي بدن نيز كاربرد دارد.

مصرف مرتب روغن كنجد اضطراب را كاهش مي‌دهد، گردش خون را تقويت مي‌كند، مانع اختلالات عصبي مي‌شود و سيستم دفاعي بدن را تقويت مي‌كند. مصرف روغن كنجد، نشاط آور است، هوشياري ايجاد مي‌كند، به رفع عصبانيت كمك مي‌كند، دردهاي مزمن و گرفتگي عضلات را كاهش مي‌دهد و براي افرادي كه از كم خوني و سرگيجه رنج مي‌برند، مفيد است.

روغن كنجد داراي مقدار زيادي گاما توكوفرول است كه فعاليت آنتي اكسيداني اش زياد است و داراي مقدار كمتري دلتا و آلفا توكوفرول است. اين خاصيت آنتي اكسيداني مقاومت روغن را در برابر حرارت افزايش مي‌دهد. آنتي اكسيدان روند پيري را به تعويق مي‌اندازد و سبب افزايش طول عمر مي‌شود. مطالعات بر روي موش‌ها نشان داده است كه sesamin و ليگنان‌هاي موجود در دانه كنجد مي‌تواند عامل محركي براي آسكوربيك اسيد سنتتاز در كليه و قلب موش‌ها باشد و مصرف منظم دانه كنجد در انسان‌ها سبب افزايش غلظت گاما توكوفرول و تغييرات نسبت توكوفرول‌ها در پلاسما مي‌شود.

زياده‌روي در مصرف ممنوع

خواص ذكر شده درباره روغن كنجد بدين معنا نيست كه شما آزاديد هر چقدر كه مي‌خواهيد از روغن كنجد در طي يك روز استفاده نماييد. به خاطر داشته باشيد كه كالري همه روغن‌ها يكسان است و هر يك قاشق چايخوري آن حدود ۴۵ كيلو كالري انرژي دارد پس مراقب باشيد تا با مصرف بي‌رويه آن دچار اضافه وزن و در پي آن مشكلات و بيماري‌هاي مختلف نشويد.

سلامت قلب و عروق
روغن كنجد، فشار خون را پايين مي‌آورد، كلسترول مفيد را افزايش و كلسترول مضر را كاهش مي‌دهد و به حفظ فشار طبيعي خون كمك مي‌كند. ارتباط بين افزايش چربي‌هاي خون و بيماري‌هاي قلبي و عروقي به خوبي آشكار است. بزرگ‌ترين عامل خطر جهت پيشرفت بيماري‌هاي قلبي و عروقي سطح بالاي چربي‌هاي خون (به‌ويژه LDL و كلسترول تام) مي‌باشد. وجود راديكال‌هاي آزاد نيز سبب افزايش پراكسيداسيون چربي‌ها مي‌شود كه به عنوان يك عامل توكسيتيك (سمي) جهت سيستم عروقي محسوب مي‌شود

 

منبع : شهر خبر

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *