افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

آنچه درباره جنین و تغذیه دوران هفته پنجم بارداری نمیدانید

hafte-bardari1

  •  اولین ملاقات‌های شما با پزشک آغاز شده است. در این زمان پزشک با استفاده از یک فرمول می‌تواند زمان زایمان شما را حدس بزند. برای این کار لازم است اولین روز از آخرین دوره قاعدگی خود را دقیق یادداشت کنید.

 

این دومین هفته از پذیرش رسمی نقش شما و پنجمین هفته بارداری است. به گمانم حسابی در تلاشید تا نمایشنامه‌ای را که خودتان نوشته‌اید‌ حفظ کنید. این روزها احتمالاً درگیر جا افتادن در نقشتان هستید. می‌خواهید خوب خودتان را با این شرایط وفق دهید. هنوز زمان زیادی تا ورود مشکلات جدی‌تر در اجرای نقش باقی‌مانده،  بهتر است دست از نگرانی از آینده بردارید و کارهای هفته پنجم را بخوانید.

 

وضعیت جنین در هفته پنجم بارداری
هرچند که دوست دارید در این هفته کودکتان را ببینید اما پیشنهاد می‌کنم فعلاً از دیدن عکس بازیگر رو به رویتان خودداری کنید. او این روزها در حال گریم است. به شما پیشنهاد می‌کنم از دیدن او صرف‌نظر کنید و بگذارید تا کمی بیشتر رشد کند. او الان شبیه یک بچه قورباغه است. ناراحت شدید؟!
خوب ناراحتی ندارد، حرف C  انگلیسی را در نظر بگیرید دقیقاً همین شکلی است با یک سر، دم و یک بدنه شبیه به این حرف. می‌خندید؟  اما اگر نگاهی به نان بیندازید بیشتر هم خنده‌یتان می‌گیرد؛ او همین حالا به اندازه یک دانه کنجد است و اندازه‌اش حدود ۲ میلی‌متر است. ضربان قلب این دانه کنجد را می‌توانید در این هفته یا هفته بعد بشنوید.

بگذارید ببینیم او تا چه اندازه رشد کرده است. رویان اکنون از سه لایه تشکیل شده که لايه خارجي؛ مغز، نخاع،  پوست و مو را تشكيل میدهد، لايه ميانی؛ قلب، سيستم گردش خون، استخوان، عضله، كليه و سيستم تناسلی را تشكيل میدهد و لايه داخلي روده‌ها، كبد، پانكراس و مثانه را می‌سازد.

بنابراین در این هفته این موجود کوچک در حال تغییر قیافه است و سلول‌های بدن او در حال ساخت اندام‌های مهم او مثل کبد، کلیه و سیستم عصبی هستند. به تدریج با رشد این سیستم قسمت‌های نخاع، مغز و ستون فقرات هم شکل می‌گیرد. خوب به نظر می‌رسد که رویان در این دو هفته اخیر گریم زیادی داشته حالا این توده سلولی دارای پوست، مو، ناخن و غده‌های سینه است.

قلب او همراه با دستگاه گردش هم به تدریج شکل می‌گیرد. جنین شما سالم و سلامت است. غذا و اکسیژنش را دوست مهربانش، جفت به او می‌رساند و جای نگرانی نیست. البته به شما بگوییم این فرایندی است که طی ۲ یا ۳ هفته به تدریج شکل می‌گیرد و این‌گونه نیست که شما تصور کنید رویان در آخر هفته لزوماً یک مرحله را به پایان رسانده و وارد مرحله بعد شده است. بلکه این مراحل به هم پیوسته است و برای هر کدام نمی‌توان زمان دقیقی مطرح کرد.
قد:۰.۳ سانتی متر
وزن: ۰ گرم
هفته پنجم بارداری

وضعیت مادر در هفته پنجم بارداری
اگر در هفته گذشته نشانی از علائم بارداری در شما نبوده این هفته حتماً منتظرش باشید. اگر پستان شما درد می‌کند، زود خسته می‌شوید یا مدام مجبورید به دست‌شویی بروید این علائم را جدی بگیرید. بدن شما در این هفته خون بیشتری تولید می‌کند تا بتواند اکسیژن و غذا را به کودک برساند. ضربان قلب برای حفظ تعادل خود افزایش می‌یابد و این افزایش خستگی، گیجی و سردرد را به همراه دارد.

در این هفته درد پستان‌ها یا حسی شبیه به سوزن‌سوزن‌شدن شما را آزار می‌دهد. احتمال بزرگ شدن پستان‌ها و تیره شدن هاله رنگی دور آن نیز وجود دارد.

ویار هم در این زمان بروز می‌کند و احتمالاً حسابی شما را حساس می‌کند. هر ماده غذایی که شما می‌بینید وسوسه می‌شوید که آن را بخورید. ویار به دلیل به هم خوردن تعادل بین انتقال‌دهنده‌های عصبی بدن مادر، حالت روحی و روانی خاص و همچنین نیازهای تغذیه‌ای او به وجود می‌آید.

ممکن است وقتی دلتان پنیر می‌خواهد ناشی از کمبود سدیم باشد یا هنگامی که حساب هوس بستنی بزرگ کرده‌اید نشان از نیاز بدن شما به کلسیم و چربی باشد.

مراقبت‌های بارداری در هفته پنجم بارداری
اولین ملاقات‌های شما با پزشک آغاز شده است. در این زمان پزشک با استفاده از یک فرمول می‌تواند زمان زایمان شما را حدس بزند. برای این کار لازم است اولین روز از آخرین دوره قاعدگی خود را دقیق یادداشت کنید.
مصرف داروها را کنار بگذارید. هر دارویی می‌تواند بر روی رویان تأثیر مستقیم بگذارد. اگر نمی‌دانستید باردار هستید و دارو مصرف کرده‌اید حتماً این مسئله را با پزشک متخصص در میان بگذارید. سرخود و بر اساس توصیه‌های بزرگترها داروهای گیاهی مصرف نکنید.
به سلامت کلی بدن‌تان اهمیت دهید به عنوان مثال با دندان پزشک قرار ملاقاتی بگذارید.

وضعیت جنین در هفته پنجم بارداری
تغذیه در هفته پنجم بارداری
بارداری فرصتی است تا به طور دقیق مواد غذایی مصرفی خود را مورد بررسی قرار دهید زیرا انتخاب شما هم بر بدن شما و هم بر کودکتان تاثیر خواهد گذاشت. در طول هفته پنجم بارداری:

یک رژیم غذایی متعادل را در پیش گیرید.
به خاطر بسپارید که رژیم غذایی متعادل به معنی خوردن یک نوع غذا نیست. شما باید غذاهای متفاوتی را برای دریافت مواد مورد نیاز بدنتان، مصرف کنید. برای یک برنامه غذایی مناسب، به خصوص در طول بارداری و شیردهی، با پزشک خود مشورت کنید.
حال زمان آن است که بدن خود را هیدراته کنید و مقدار زیادی آب بنوشید. شما همچنین می‌توانید شیر، آب میوهای ۱۰۰ % طبیعی یا اسموتی میوه‌ای کم چرب مصرف کنید.
به محض آگاهی از بارداری خود، باید مصرف روزانه ویتامین و مواد معدنی را آغاز کنید.
به جای نان سفید، نان سبوس دار مصرف کنید. با این روش فیبر بیشتر و به همان نسبت منیزیم و کرومیوم بیشتری را به رژیم غذایی خود راه می‌دهید. به علاوه زینک، روی، ویتامین ای و ویتامین ب۶ خود را فراهم می‌کنید.
غلات سبوس دار مانند برنج قهوه‌ای، ماکارونی و نان سبوس دار مصرف کنید.

 

منبع : بیتوته

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *