افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

آنچه درباره تعریق بیش از اندازه پا نمیدانید

  • یکی از عوامل اصلی تعریق زیاد پاها که البته به راحتی قابل حل می‌باشد پوشیدن کفش‌های نامناسب است. پاها جزو اعضای مهم هستند و کفش‌ها نیز به دلیل تماس زیاد با پاها بسیار مهم هستند اما متاسفانه اکثر افراد اهمیتی که لازم است را به کفش و انتخاب آن نمی‌دهند.

مشکل تعریق پاها نیز علت و عواملی دارد که ممکن است ناشی از عدم رعایت بهداشت یا مشکلات سلامتی و غیره باشد.در این مطلب به علل و عوامل احتمالی تعریق زیاد پاها اشاره می‌کنیم. اگر به تنهایی قادر به کنترل این مشکل نیستید حتما به متخصص بیماری‌های پای مراجعه کنید.

  • کفش های نامناسب می پوشید

یکی از عوامل اصلی تعریق زیاد پاها که البته به راحتی قابل حل می‌باشد پوشیدن کفش‌های نامناسب است. پاها جزو اعضای مهم هستند و کفش‌ها نیز به دلیل تماس زیاد با پاها بسیار مهم هستند اما متاسفانه اکثر افراد اهمیتی که لازم است را به کفش و انتخاب آن نمی‌دهند.

اگر از کفش‌هایی با کیفیت پایین و جنس مصنوعی یا کفش‌های بسیار تنگ استفاه می‌کنید بدانید که به سلامت و بهداشت پاها آسیب می‌زنید. انتخاب چنین کفش‌هایی مانع از هوا رسانی به پاها می‌شود و جنس نامناسب و بی‌کیفیت کفش باعث افزایش تعریق در پاها می‌شود. بهتر است کفش‌هایی با جنس خوب و طبیعی و اندازه پایتان انتخاب کنید. کفش‌های تنگ و نامناسب علاوه بر تعریق پاها باعث بروز مشکلات دیگری مانند فرورفتگی ناخن در گوشت پا می‌شود.

  • جوراب نامناسبی می‌پوشید

استفاده از الیاف مصنوعی و پلاستیکی در بافت جوراب روز به روز در حال افزایش است. متاسفانه الیاف مصنوعی و نایلونی باعث افزایش دمای پاها می‌شود و عرق را بیشتر می‌کند. شاید چنین جنس‌هایی در زمستان مشکل زیادی ایجاد نکند. اما در هوای گرم یا در حین ورزش مشکلات زیادی به بار می‌آورند. بنابراین توصیه می‌شود از جوراب‌های نخی و مناسب استفاده کنید.

  • پاهایتان در کفش حبس می‌شود

خیلی از افراد از صبح تا آخرهای شب سرکار هستند و پاهایشان تمام روز در کفش حبس می‌شود.اگر نمی‌توانید از صندل یا کفش‌های راحتی استفاده کنید به احتمال زیاد با مشکل تعریق زیاد پاها مواجه هستید.

بهتر است سعی کنید در طول روز یعنی بعد از ظهر یا عصر چند ساعت کفش‌ها را در بیاورید. از هر فرصتی برای استفاده از کفش‌های راحتی و صندل استفاده کنید. برای استراحت پاها شبها پاهایتان را داخل لگن آب گرم قرار دهید تا استراحت کنند.

  • تغذیه‌تان نامناسب است

شاید ندانید و یا باورتان نشود اما برخی مواد غذایی باعث افزایش تعریق پاها می‌شوند. در بین این مواد غذایی می‌توان به مواد غذایی تند، نوشابه‌های گازدار و کافئین اشاره کرد. اگر تعریق زیادی در ناحیه پاها دارید چند هفته تا چند روز از مصرف این مواد غذایی اجتناب کنید. اگر بعد از این مدت تغییر و بهبودی در تعریق پاها حاصل شد مصرف این مواد غذایی را کاهش دهید.

  • مشکلی در سلامتی‌تان دارید

مشکلاتی مانند دیابت، بیماری‌های مربوط به دستگاه عصبی، مشکلات کبدی و یبوست باعث افزایش تعریق در ناحیه پاها می‌شود. اگر از کیفیت خوب کفش‌ها و جوراب‌هایتان اطمینان دارید و تغذیه‌تان حاوی ترکیباتی که گفته شد نیست اما پاهایتان زیاد عرق می‌کند بهتر است نزد پزشک رفته و آزمایش دهید.

  • دچار هایپرهیدروز هستید

هایپرهیدروز یا تعریق زیاد وضعیتی است که باید با مداخله پزشک تشخیص داده شود. در این مشکل در غدد مولد عرق برخی نواحی بدن اختلالی وجود دارد و در این صورت بدون دلیل مشخصی تعریق زیادی تولید می‌شود. در برخی موارد جدی برای درمان و کنترل مشکل نیاز به مداخله دارویی وجود دارد. در برخی موارد بسیار حاد حتی جراحی‌های سرپایی نیز انجام می‌شود.

  • بهداشت را رعایت نمی‌کنید

یکی از رایج ترین عوامل تعریق زیاد عدم رعایت بهداشت است. اگر بهداشت پا را درست رعایت نکنید تعریق و بوی بد اجتناب ناپذیر می‌شود. برای مقابله با این مشکل لازم است پاها را به خوبی شستشو دهید و آنها را با دقت خشک کنید. هر روز جوراب‌هایتان را عوض کرده و بشویید. می‌توانید از پودر تالک نیز برای جذب تعریق زیاد استفاده کنید.

  • مضطرب یا عصبی هستید

یکی از عوامل اصلی تعریق زیاد پاها عوامل روحی است. در شرایطی که احساس ترس، استرس، اضطراب، عصبانیت و غیره غلبه می‌کنید میزان تعریق بیشتر می‌شود. برای مقابله با این مشکل آرامش‌تان را حفظ کنید.

  • زمینه ژنتیکی دارید

در برخی مواقع تعریق زیاد پاها به دلیل عوامل ژنتیکی رخ می‌دهد. اگر از اعضای خانواده‌تان افرادی بوده‌اند که از تعریق زیاد پاها رنج برده‌اند احتمالا شما نیز به این مشکل دچار هستید. در اینصورت غیر از انتخاب محصولات بهداشتی و رعایت بهداشت کار دیگری از دستتان بر نخواهد آمد.

  • پاهایتان دچار باکتری شده است

پاها به دلیل قرار گرفتن در کفش و محبوس بودن محل مناسبی برای رشد باکتری‌ها هستند. اگر دچار قارچ ناخن هستید حتما از پماد مناسب برای مقابله با این مشکل استفاده کنید و یا اینکه به پزشک مراجعه کنید. درمان این مشکل می‌تواند تعریق زیاد پاها را نیز کاهش دهد.

 

منبع : الو دکتر

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *