افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

آنچه جرم گوش در مورد سلامت شما بیان می کند

139410272020482196924594

  • احتمالا گوش میانی‌تان دچار عفونت یا آسیب شده است. این مسئله می‌تواند منجر به بروز علائمی شود که در کل به آن «اوتیت مزمن میانی» می‌گویند. یکی از علائم آن این است که گوش‌تان ترشحات بسیار بدبویی خواهد داشت.

شاید به نظر حال به‌هم‌زن بیاید اما با توجه بیشتر به  آنچه بدن‌تان تولید می‌کند، از آنچه درون آن می‌گذرد بیشتر آگاهی پیدا خواهید کرد. ویژگی‌های مواد داخل بدن مانند رنگ و تراکم ادرار،‌ مدفوع، بزاق دهان و آب بینی می‌تواند گویای برخی بیماری‌ها باشد و یا نشان دهد که مشکل خاصی ندارید. این قضیه درباره تراوشات گوش هم صادق است، هرچند که متخصصان بر این باورند که جرم گوش شما، آنقدرها هم که بیشتر مردم فکر می‌کنند، بیانگر اطلاعات خاصی نیست.
دکتر برت کامر، استادیار و متخصص گوش، حلق و بینی می‌گوید: «صادقانه بگویم، جرم گوش نقش چندانی در آزمایشات ما ندارد».
جرم گوش یا «سرومن» از ورود و نفوذ زیاد باکتری‌ها و چرک و کثیفی به اعماق گوش پیشگیری می‌کند. دکتر کامر می گوید: «افراد، اغلب نگرانی زیادی نسبت به جرم گوش‌شان دارند و اغلب درباره رنگ آن و یا زیاد و کم بودنش سؤال می‌کنند. اما جرم گوش مانند آب بینی نیست که نشانه‌ها و اطلاعات زیادی به دست بدهد».
با این حال نکاتی وجود دارد که جرم یا مایع چسبناک گوشتان می‌تواند درباره وضع سلامتتان به شما نشان دهد. در اینجا ۶ مورد را مرور می‌کنیم.
جرم گوش‌تان، حالت آبکی و مایل به سبز دارد
اگر دچار تعرق شده‌اید، احتمالا ترشحات آبکی گوش نتیجه تعرقی است که به داخل گوش‌تان رفته و با جرم گوش ترکیب شده است. اما اگر عرق نکرده‌اید و متوجه شُدید که جرم آبکی گوش رنگ مایل به سبز یا زرد تیره دارد، می‌تواند نشان‌دهنده عفونت گوش باشد.
جرم گوش‌تان، چسبنده یا خشک است
تحقیقات نشان می‌دهد اکثر افرادی که در آسیا زندگی می‌کنند، جرم گوششان خشک است؛ در حالی‌که مردم آفریقایی یا اروپایی جرم گوش مرطوب یا چسبنده دارند. این حالت، نوعی سازگاری ژنتیکی با آب و هوایی است که اجداد و نیاکان ما در آن زندگی کرده و تکامل یافتند.
جرم گوش‌تان، بوی تندی دارد
احتمالا گوش میانی‌تان دچار عفونت یا آسیب شده است. این مسئله می‌تواند منجر به بروز علائمی شود که در کل به آن «اوتیت مزمن میانی» می‌گویند. یکی از علائم آن این است که گوش‌تان ترشحات بسیار بدبویی خواهد داشت. اگر گوش میانی شما جرم بگیرد در حس تعادل شما هم اختلالاتی رخ خواهد داد، یا اگر گوش‌تان وزوز کند یا حس می‌کنید که گرفته یا پر شده است حتما به پزشک مراجعه کنید.
زمانی متوجه جرم گوش می شوید که به بیرون می‌ریزد
عفونت‌ها و یا پارگی در پرده صماخ گوش می‌تواند منجر به رشد غیرعادی پوست یا «کلستئاتوم» ‌شود. این اختلال، نوعی ساختار کیست‌مانند است که منجر به جمع شدن جرم و کثیفی در مجرای گوش می‌شود. به جای ترشحات نامحسوسی که قبلا داشتید، این‌بار کثیفی و روغن گوش در قالب قطره‌های بارز یا به تکه‌تکه از آن خارج می‌شود. از دیگر علائم کلستئاتوم، احساس درد و فشار در گوش است.
به نظر می‌رسد گوش‌تان اصلا جرم ندارد
اگر جرم گوش‌تان حالت از بین‌رونده پیدا کرده باشد، طوری که انگار دیگر اصلا جرمی تولید نمی‌کند، احتمال کمی وجود دارد که دچار بیماری نادری به نام «کراتیت» شده باشید. در واقع جرم گوش به جای آنکه به خودیِ خود و رفته‌رفته از آن خارج شود، در داخل گوش جمع می‌شود تا زمانی که سوراخش بگیرد. اگر چنین اتفاقی برایتان افتاد،‌ احتمالا علائم دیگری مانند درد و اشباع بودن گوش را هم خواهید داشت.
جرم گوش‌تان، پوسته‌پوسته است
شما مریض نیستید. فقط سن‌تان بالا رفته است. وقتی سن و سال بالا می‌رود، جرم گوش حالت پوسته‌پوسته بیشتری پیدا می‌کند. نترسید. غده‌های بدن با بالا رفتن سن، کم‌کارترشده و خشک می‌شوند.
چند نکته:
-از فرو کردن وسایل نوک تیز و کوچک به داخل گوش‌تان خودداری کنید. حتی از گوش پاک‌کن و انگشت هم استفاده نکنید، چون با این کار تنها جرم‌ها را بیشتر داخل گوش‌تان فرو می‌دهید.
-ریختن چند قطره مایع گوش که احتمالا در خانه دارید، می‌تواند جرم گوش‌تان را نرم کند. برای این کار از هیدروژن پراکساید، روغن‌های معدنی یا گلیسیرین که گزینه‌های ارزانی هستند و یا قطره‌های بدون نسخه استفاده کنید.
-برای خشک کردن گوش‌تان از سشوار استفاده کنید.
-شستشوی یک بار در ماه گوش واقعا زیاد از حد است، چون با این کار لایه محافظ جرم گوش را که باید آنجا باشد، می‌شویید و از بین می‌برید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *