افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

آنفولانزا و آمار فوتی ها در کشور به دلیل آنفولانزا

آنفولانزا و آمار فوتی ها در کشور به دلیل آنفولانزا

download

دانستنی های پزشکی درباره بیماری آنفولانزا در پایتخت که با توجه به برخی اطلاعات غلط در شبکه های اجتماعی اغلب را دچار ترس کرده است در این مطلب درباره آنفولانزا و آمار فوتی ها در کشور به دلیل آنفولانزا اطلاعاتی از گفته متخصصان را در اختیارتان می گذاریم .

این روزها اگر سری به خیابان‌های پایتخت بزنید مردم یک خط در میان هم که شده ماسک به صورت زده‌اند. علاوه بر آلودگی هوا این روز‌ها اخبار نگران‌کننده‌ای از شیوع بیماری آنفلوآنزا در کشور به گوش می‌رسد. مانند مرگ ۱۶نفر در استان کرمان یا مبتلا شدن ۲۹۷نفر در جنوب شرق کشور! در حالی که وزارت بهداشت دائما تاکید می‌کند نگرانی در این زمینه وجود ندارد، مشخص نیست پس چه زمانی جای نگرانی وجود دارد!؟ این بیماری از جنوب کشور وارد ایران شد و در عرض زمانی کم کل کشور را فرا و تعداد زیادی قربانی گرفت.

شیوع این بیماری مسری باعث به صدا در آوردن زنگ خطری است که اگر اقدامات پیشگیرانه‌ای انجام نشود به فاجعه‌ای بزرگ تبدیل می‌شود. در این بین آمار‌های ضدونقیض مسئولان از تعداد مبتلایان و فوت‌شدگان آنفلوآنزا باعث بیشتر شدن نگرانی‌ها شده است. روند پیشروی این بیماری به نحوی است که افراد کمترین فرصتی برای رفتن نزد پزشک و مداوا پیدا می‌کنند و ظرف مدت زمانی کوتاه از پا در می‌آیند بنابراین، جای دارد که در این شرایط حساس مسئولان در ارائه آمار‌ها هماهنگی بیشتری داشته باشند و مشخص کنند بالاخره تعداد واقعی فوت‌شدگان آنفلوآنزا در کشور چه تعدادی هستند؟

فوت ۴۲ نفر در اثر آنفلوآنزا

دو روز پیش رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آخرین آمار فوت‌شدگان امسال ناشی از ابتلا به آنفلوآنزای فصلی در کشور را ۴۲ نفر اعلام کرد. محمدمهدی گویا افزود: تاکنون ۳۳ نفر در کرمان، پنج نفر در سیستان و بلوچستان، یک نفر در آبادان، یک نفر در کرج و ۲ نفر در لرستان بر اثر آنفلوآنزا جان خود را از دست داده‌اند. او تصریح کرد: تمامی موارد فوت ناشی از آنفلوآنزا بیماری زمینه‌ای داشته‌اند و هیچ کس به خاطر آنفلوآنزای صرف جان خود را از دست نداده است. به گزارش ایسنا، او گفت: سال گذشته ۸۶ نفر در ایران به علت آنفلوآنزا جان خود را از دست دادند و به نظرم امسال رسانه‌ها این موضوع را در کرمان خیلی بزرگ کردند. روز گذشته هم علیرضا رئیسی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با شیوع بیماری آنفلوآنزا تاکنون دو نفر در بیمارستان‌های شهرهای کنگان و بوشهر جان خود را از دست داده‌اند.

بالاخره تعداد قربانیان چقدر است؟

در همین رابطه نیز روز دوشنبه هاشمی، وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره اینکه تعداد فوتی‌های آنفلوآنزا در کرمان چند نفر است، گفت: آماری که داشتیم در کرمان ۲۲ نفر بوده که البته آنفلوآنزای فصلی و خوکی با هم عامل مرگ و میر در کرمان بوده است. اما آمار متناقض دیگری از وزارت بهداشت از شناسایی ۶۵ مورد آنفلوآنزا در کشور خبر داد و آمار فوت‌شده‌های ناشی از این بیماری را ۱۶ نفر در استان کرمان و ۴ نفر در سیستان و بلوچستان اعلام کرد. علی اکبر سیاری معاون وزیر بهداشت افزود: تعداد فوتی‌های ناشی از آنفلوآنزا در سیستان و بلوچستان ۴ نفر، در کرمان ۱۲ و در رفسنجان ۴ نفر بوده است که اکثرا کسانی بودند که واکسن نزدند و بیماری زمینه‌ای داشته‌اند.

آنفلوآنزای خوکی وجود ندارد؟!

درباره جدا کردن مقوله آنفلوآنزای فصلی از خوکی و افرادی که از از این دو طریق فوت کرده‌اند نیز آمار‌های مشخصی ارائه نمی‌شود. موج آنفلوآنزایی که از ابتدای آبان وارد ایران شد تنها شامل آنفلوآنزای فصلی نبود. محمد نبوی، معاون مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در پاسخ به اینکه آیا آنفلوآنزای شیوع یافته در کرمان همان نوع آنفلوآنزای خوکی است یا خیر، گفت: آنفلوآنزای خوکی از اول غلط بوده است و این آنفلوآنزا از سال ۲۰۰۹ به آنفلوآنزای فصلی تبدیل شد. نبوی در حالی این اظهارات را مطرح می‌کند و وجود آنفلوآنزای خوکی در دنیا را اساسا انکار می‌کند که حتی خود وزیر بهداشت نیز مدعی شده است از تعداد کشته شده‌های کرمانی آنفلوآنزا تعدادی از آنها در اثر آنفلوآنزای خوکی فوت کرده‌اند.

فوت به دلیل آنفلوآنزا در تهران

چند روز پیش زارع‌نژاد مشاور وزیر و رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت ضمن تکذیب خبر «فوت یک دختر جوان به علت علائم مشکوک به آنفلوآنزا در یکی از بیمارستان‌های شرق تهران» که در رسانه‌ها منتشر شده بود، اعلام کرد: هیچ فردی به‌دلیل آنفلوآنزای فصلی H1N1 در تهران فوت نکرده است. علی فتحی رئیس بیمارستان ۱۵ خرداد ورامین نیز با تکذیب برخی شایعات مبنی بر فوت یک بیمار در این بیمارستان به دلیل ابتلا به آنفلوآنزای جدید اظهار داشت: فوت یک بیمار در بیمارستان ۱۵خرداد ورامین بر اثر آنفلوآنزای جدید کذب است.

تنها مرجع موثق وزارت بهداشت است

یکی از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس درباره دلیل ضد و نقیض بودن آمار آنفلوآنزا در کشور به «آرمان» می‌گوید: رسانه‌ها و دستگاه‌های مختلف در اطلاع رسانی درباره آنفلوآنزا رسالت اخلاقی خود را رعایت نکردند. محمدحسین قربانی می‌افزاید: در کشور ما برخی افراد عادت دارند به محض اینکه مشکلی ایجاد می‌شود با آب و تاب آن را پر و بال بدهند و هرکس در هر موقعیتی که قرار دارد فراغ از وظایف و مسئولیت‌هایش درباره هر مساله‌ای اظهارنظر می‌کند و آمار ارائه می‌دهد.

این نماینده مجلس عنوان می‌کند: در حالی که تنها منبع موثق اعلام آمار در این خصوص وزارت بهداشت است شاهد این بودیم که نهادهای مختلفی به ارائه آمار مرگ و میر آنفلوآنزا می‌پرداختند و با ارائه آمارهای متناقض نگرانی‌ها را دامن می‌زدند. قربانی ادامه می‌دهد: در کنار این برخی رسانه‌ها هم با اهداف از پیش مشخص با ارائه آمار از مرگ و میر در اثر آنفلوآنزا نگرانی بیشتری ایجاد می‌کردند که اینها جای تاسف دارد. قربانی با اشاره به اینکه تنها مرجع رسمی اعلام مرگ و میر وزارت بهداشت است، در پاسخ به این سوال که چرا میان مسئولان وزارت بهداشت هم در ارائه آمارها اختلاف نظر وجود دارد، می‌گوید: دلیل این مساله این است که تشخیص علت اصلی مرگ فردی که ضعیف است و خودش سابقه انواع بیماری‌ها را دارد و در هوای آلوده به دلیل سرما خوردگی فصلی فوت می‌کند بسیار سخت است و حتی پزشک قانونی هم نمی‌تواند به طور قطعی بگوید علت مرگ کدام‌یک از عوامل آلودگی هوا، آنفلوآنزا یا پیری و ضعف وسابقه بیماری بوده است.

قربانی می‌افزاید: با این وجود باید گفت همانطور که وزارت بهداشت قبل‌تر هم اعلام کرد بیماری خوکی قبل از خروج از کرمان مهار شد و تمام کشته‌شدگان این بیماری هم در موج اول آن در همین استان فوت کردند درحالی که آنفلوآنزای فصلی هم در حالی که در نقاط مختلف کشور قربانی گرفت قبل از رسیدن به تهران مهار شده و هیچ موردی از مرگ در اثر آنفلوآنزای فصلی در تهران گزارش نشده است.

 

پزشکین :آنفولانزا و آمار فوتی ها در کشور به دلیل آنفولانزا

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *