افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

آموکسی سیلین کاربرد و نحوه مصرف

amoxilcillin

  • این دارو در بیماران دارای سابقه حساسیت یا مبتلا به مشکل کلیوی، تب گلاندولار، لوسمی لنفاتیک مزمن و سابقه بیماری‌های گوارشی به ویژه کولیت وابسته به آنتی بیوتیک، باید با احتیاط فراوان تجویز شود.

 

این دارو در درمان عفونت‌های مجاری ادرار، عفونت‌های گوش میانی، سینوزیت، برونشیت مزمن، سالمونلوز مهاجم، مننژیت متگوکوکی، ریشه‌کنی هلیکوباکترپیلوری و پیشگیری از آندوکاردیت و همچنین به عنوان داروی کمکی در درمان مننژیت لیستریایی و سوزاک کاربرد دارد. به علاوه، این دارو در درمان تب تیفوئیدی و نیز در پیشگیری از عفونت دندان نیز مصرف می‌شود.

فارماكوكينتيك ۹۰ -۷۵درصد از دارو از طریق خوراکی جذب می‌شود و پس از ۲-۱ ساعت غلظت سرمی دارو به اوج می‌رسد. نیمه عمر دارو ۱/۵-۱ ساعت است که در صورت بروز مشکل کلیوی ممکن است تا ۱۲ ساعت افزایش یابد. ۷۰-۶۵ در صد دارو به صورت تغییر نیافته از طریق کلیه دفع می‌شود.

موارد منع مصرف در صورت وجود سابقه آلرژیک به پنی سیلین‌ها نباید مصرف شود.

هشدارها این دارو در بیماران دارای سابقه حساسیت یا مبتلا به مشکل کلیوی، تب گلاندولار، لوسمی لنفاتیک مزمن و سابقه بیماری‌های گوارشی به ویژه کولیت وابسته به آنتی بیوتیک، باید با احتیاط فراوان تجویز شود.

عوارض جانبی واکنشهای حساسیتی شامل کهیر، تب، درد مفاصل، آنژیوادم، شوک آنافیلاکتیک از عوارض مصرف این دارو هستند. ت

داخل دارويي مصرف همزمان آموکسی‌سیلین با داروهای خوراکی جلوگیری کننده از بارداری حاوی استروژن ممکن است اثر این داروها را کاهش دهد و منجر به بارداری ناخواسته شود. مصرف همزمان پنی‌سیلین‌ها با متوترکسات منجر به کاهش کلیرانس متوترکسات و در نتیجه مسمومیت با این دارو می‌شود.

نکات قابل توصیه

۱-آموکسی سیلین را می‌توان با معده خالی یا پر مصرف کرد.

۲-در بیماران مبتلا به مشکل کلیوی به کاهش مقدار مصرف دارو نیازی نیست، مگر این که مشکل کلیه شدید باشد.

۳-در صورت بروز اسهال، بدون مشورت با پزشک از مصرف هر گونه داروی ضد اسهال خودداری کرد.

۴-در هنگام مصرف آموکسی سیلین از سایر روش‌های جلوگیری از بارداری نیز باید استفاده نمود. ۵۵-در صورتی که یک نوبت مصرف دارو فراموش شود، به محض به یاد آوردن آن نوبت باید مصرف شود، ولی اگر تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده باشد، از مصرف آن نوبت خودداری کرده و مقدار مصرف بعدی نیز نباید دو برابر شود. مقدار مصرف بزرگسالان : مقدارمصرف این دارو ۲۵۰ میلی گرم هر۸ ساعت می باشد که در عفونت‌های شدید این مقدار دو برابر می‌شود. در درمان عفونت‌های چرکزای شدید یا عود کننده تنفسی، این دارو به مقدار ۳ گرم هر ۱۲ ساعت مصرف می‌شود. در درمان‌های کوتاه مدت برای آبسه دندان ۳ گرم مصرف می‌شود که در صورت نیاز ۸ ساعت بعد تکرار می‌شود. برای درمان عفونت‌های مجاری ادرار، مقدار مصرف آموکسی سیلین ۳ گرم است که در صورت نیاز ۱۰-۱۲ ساعت بعد تکرار می‌شود. در درمان سوزاک مقدار مصرف این دارو ۳ گرم در یک نوبت همراه با یک گرم پروبنسید می‌باشد.

کودکان : مقدار مصرف این دارو در کودکان با سن تا ۱۰ سال ۱۲۵ میلی‌گرم هر ۸۸ ساعت می‌باشد که در عفونت‌های شدید دو برابر افزایش می‌یابد. این دارو در درمان عفونت گوش میانی در کودکان با سن ۱۰-۳ سال به مقدار ۷۵۰ میلی گرم دو بار در روز مصرف می‌شود.

 

منبع : سلامتیسم

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *