افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

آموزش کمک های اولیه به فرد دچار خفگی

56e9143b1a30e

  • اگر مصدوم می‏تواند حرف بزند، سرفه کند یا نفس بکشد، اصلا دخالت نکنید. سرفه به تنهایی قادر است جسم خارجی را از گلو خارج کند. اگر نشانه‏های خفگی ادامه پیدا کرد، از پزشک کمک بخواهید.

 

۱) گیر کردن یک جسم خارجی در گلو و بسته شدن راه هوایی می‏تواند به قطع تنفس و بیهوش منجر شود و طی ۴ تا ۶ دقیقه به مرگ مصدوم منجر شود. رایج‏ترین نشانه‏های خفگی عبارتند از: گرفتن گلو با یک یا دو دست، دشواری تکلم و تنفس همراه با نفس‏های منقطع و صدادار. در این مواقع، شما باید به سرعت وارد عمل شوید ولی هرگز نباید به پشت مصدوم ضربه بزنید، چرا که این کار ممکن است وضعیت مصدوم را بدتر کند.

۲) اگر مصدوم می‏تواند حرف بزند، سرفه کند یا نفس بکشد، اصلا دخالت نکنید. سرفه به تنهایی قادر است جسم خارجی را از گلو خارج کند. اگر نشانه‏های خفگی ادامه پیدا کرد، از پزشک کمک بخواهید. در صورتی که مصدوم هوشیار است ولی قادر به تکلم، تنفس و سرفه نیست، برای نجات او از مانور «هایملیش»، به شرح زیر، کمک بگیرید:

۳) پشت سر مصدوم بایستید و دست‏هایتان را دور کمر او قلاب کنید.

۴) یک دست خود را مشت کنید و روی شکم مصدوم و دقیقا بالای ناف او قرار دهید. دست مشت‌شده خود را با دست دیگر بگیرید و با یک حرکت سریع روی شکم مصدوم، به سمت بالا فشار بیاورید. مراقب باشید که دست‏هایتان هیچ فشاری روی قفسه‏ی سینه مصدوم وارد نکنند.

۵) این مانور را چند بار تکرار کنید تا مصدوم از حالت خفگی خارج شود.

۶) اگر مصدوم به شکم روی زمین افتاده، او را بچرخانید و طوری مقابل او زانو بزنید که پاهایتان در دو طرف بدن‏اش قرار بگیرد. کف یک دست‏تان را زیر قفسه سینه او و دست دیگرتان را روی همان دست بگذارید و با یک حرکت سریع و رو به بالا بر شکم مصدوم فشار وارد کنید. این مانور را تا زمانی که نیاز است، تکرار کنید.

۷) اگر تنها بودید و احساس خفگی به شما دست داد، دست مشت کرده‏ی خود را زیر قفسه‏ی سینه و بالاتر از ناف قرار دهید. مشت خود را با دست دیگرتان بگیرید و با یک حرکت سریع و رو به بالا بر شکم خودتان فشار وارد کنید. هم‏چنین می‏توانید روی یک جسم ثابت و افقی (مانند لبه میز یا پشتی صندلی) خم شوید و به قسمت بالایی شکم‏تان با یک حرکت سریع و رو به بالا فشار وارد کنید. این حرکت را تا زمانی که نیاز است، ادامه بدهید؛ تا حالت خفگی‏تان از بین رود.

۸) اگر مصدوم بیهوش است، او را روی زمین بخوابانید و به همان شیوه‏ای که قبلا در همین بخش شرح داده شد، به او تنفس دهان به دهان بدهید.

۹) اگر مصدوم شروع به تنفس نکرد و احساس کردید که هوا وارد ریه‏هایش نمی‏شود، او را به پشت بچرخانید و یک یا چند بار روی قفسه سینه‏اش فشار وارد کنید. برای این منظور باید یک دست‏تان را روی دست دیگر گذشته و کف دست زیرین‏تان را روی شکم مصدوم، اندکی بالاتر از ناف و دقیقا زیر قفسه‏سینه‏اش، قرار دهید. حالا با یک حرکت سریع و رو به بالا بر شکم مصدوم فشار وارد کنید. به طرفین فشار نیاورید. ۶ تا ۱۰ بار، تا زمانی‏که نیاز است، این کار را تکرار کنید.

۱۰) راه هوایی مصدوم را تمیز کنید. برای این منظور لازم است دهان مصدوم را با یک دست‏تان باز نگه دارید و به کمک انگشت شست‏تان زبان او را به طرف پایین فشار دهید. با انگشت اشاره دست دیگرتان یک قلاب درست کنید و با یک حرکت آرام جارویی‏شکل، آن را برای لمس هرگونه شیء خارجی بلعیده‏شده به گلوی مصدوم برسانید.

۱۱) حالا باید مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید: ۶ تا ۱۰ فشار بر روی شکم بررسی دهان وارد کردن هوا به ریه‏ها تکرار مراحل بالا

۱۲) اگر این‏طور به نظرتان آمد که حال مصدوم بهتر شده ولی هیچ‏گونه جسم خارجی از دهان او خارج نشده، او را به یک مرکز درمانی ببرید، چرا که یک جسم خارجی مانند تیغ ماهی یا استخوان مرغ یا هر شیء تیز دیگری می‏تواند در بدن مصدوم به حرکت درآید و منجر به بروز آسیب‏های داخلی شود.

منبع : سلامتیسم

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *