افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

آموزش های کمک اولیه در مورد مسمومیت

186513736141194102a

  • همیشه بدترین احتمال را در نظر بگیرید. اگر یک کودک، ماده‏‌ای سمی را بلعیده یا ممکن است بلعیده باشد؛ ماد‏ه مورد نظر یا ظرفی را که حامل آن ماده بوده، همراه داشته باشید و به پرسش‏‌های پزشک، پاسخ مناسب و دقیق بدهید.

 

۱) خیلی از مواد موجود در منزل مثل چسب، آسپیرین، سفیدکننده‏‌ها و رنگ‏‌ها می‏‌توانند سمی باشند و موجب مسمومیت شوند. اگر فکر می‏‌کنید شخصی مسموم شده، می‏‌توانید با مرکز اطلاع‌‏رسانی داروها و سموم کشور (در اینجا: ۱۴۹۰) یا مرکز کنترل مسمومیت (در اینجا: ۰۹۶۴۶) یا اورژانس (در اینجا: ۱۱۵) تماس بگیرید و اطلاعات زیر را ارائه دهید و کمک بخواهید: نوع و میزان ماده‌‏ای که بلعیده ‏و موجب مسمومیت شده است؛ سن فردی که دچار مسمومیت شده است؛ علایم مسمومیت؛ اینکه آیا فرد مسموم دچار استفراغ شده یا نه؛ اینکه آیا به مسموم، نوشیدنی خاصی خورانده‏اید یا نه؛ و اینکه چقدر فرصت دارید تا مسموم را به یک مرکز درمانی برسانید.   مرکز کنترل مسمومیت احتمالا به شما خواهد گفت که آیا شما باید فرد مسموم را وادار به استفراغ کنید یا نه؛ و چگونه می‏‌توانید سمی که بلعیده شده را خنثی نمایید. برخی توصیه‏‌های تکمیلی از این قرارند:

۲) همیشه بدترین احتمال را در نظر بگیرید. اگر یک کودک، ماده‏‌ای سمی را بلعیده یا ممکن است بلعیده باشد؛ ماد‏ه مورد نظر یا ظرفی را که حامل آن ماده بوده، همراه داشته باشید و به پرسش‏‌های پزشک، پاسخ مناسب و دقیق بدهید.

۳) هیچ دارویی به مسموم ندهید، مگر اینکه پزشک یا مرکز کنترل مسمومیت، آن دارو را تجویز کرده باشند.

۴) اگر کودک هنوز هوشیار است، مقادیر مناسبی آب برای رقیق کردن سم به او بخورانید.

۵) اگر مصدوم بیهوش شده، ابتدا مطمئن شوید که نفس می‏‌کشد. اگر تنفس نداشت، تنفس دهان به‏ دهان را شروع کنید. هیچ چیزی از راه دهان به او نخورانید و هیچ تلاشی برای تحریک او نکنید و فورا با اورژانس تماس بگیرید.

۶) اگر مصدوم استفراغ می‏‌کند، مطمئن شوید در وضعیتی قرار نگرفته باشد که به خفگی او منجر شود.

۷) با اینکه استفراغ سریع‏‌ترین راه خارج کردن سم از بدن است، هرگز نباید فردی را که با مواد اسیدی یا قلیایی مسموم شده، وادار به استفراغ کرد، چراکه چنین استفراغی ممکن است سوختگی صورت، دهان و گلو را به دنبال داشته باشد. از نمونه‏‌های رایج مسمومیت با مواد اسیدی و قلیایی می‏‌توان به این موارد اشاره کرد: مسمومیت با آمونیاک، سفید‏کننده، پودر ظرف‏شویی، کف‏شوی توالت، آب قلیایی، تمیز‏کننده فر، جرم‌گیر‏ها. برخی محصولات شبه‏‌نفت که گازهای خطرناکی تولید می‏‌کنند (مانند مواد براق‏‌کننده کف، واکس مبلمان، بنزین، نفت سفید، بنزین فندک، تربانتین و تینر رنگ) نیز می‏‌توانند باعث مسمومیت شوند.

 

منبع : سلامتیسم

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *