افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

آموزش هایی به خانم هایی که نزدیک زایمانشان است

آموزش هایی به خانم هایی که نزدیک زایمانشان است

  • جنین در این ماه حس شنوایی بسیار قوی پیدا می‌کند و می‌تواند صداها را تشخیص دهد. در واقع تحقیقات نشان می‌دهد جنین به احتمال زیاد بعد از تولد این صداها را به یاد می‌آورد. در این ماه دیگر کم‌کم شما در تدارک آمادگی‌های لازم برای زایمان هستید و هر لحظه باید منتظر باشید.

 

غذاهای تازه بخورید

دکتر نسرین زارع‌پور، متخصص زنان و زایمان می‌گوید: در ۳ ماهه اولبارداری مادر تغییر چندانی از لحاظ وزنی نخواهد داشت اما با وارد شدن به ۳ ماهه سوم بارداری افزایش وزن به صورت هفتگی آغاز می‌شود. در صورتی که پیش از بارداری وزن طبیعی داشته‌اید طی ۳ ماهه سوم بارداری هر هفته به اندازه ۴۰۰ گرم بر وزن مادر افزوده می‌شود، ‌به‌همین دلیل بهتر است در این دوره غذاهای تازه مصرف کنید و مصرف لبنیات را افزایش دهید زیرا جنین در حال رشد بوده و برای تکامل استخوان‌ها، قلب و شبکه‌های عصبی سالم به کلسیم نیاز دارد. همچنین برای اینکه بدن بتواند کلسیم را جذب بدن کند نیاز به ویتامین D است. بهتر است مادران در این زمان درمعرض نور آفتاب قرار بگیرند یا از طریق خوراکی‌هایی مانند ماهی، لبنیات و تخم‌مرغ این ویتامین را دریافت کنند. علاوه بر اینها خونریزی در این ماه می‌تواند موقعیت اورژانسی تلقی شود. خونریزی می‌تواند خفیف، شدید یا همراه با درد باشد. علل خونریزی در اواخر بارداری شامل مشکلاتی مانند جفت سرراهی که در آن جفت پایین از رحم مادر قرار می‌گیرید یا جدا شدن زودرس جفت یا پارگی رحم است که همه این شرایط خطرناک بوده و نیاز به درمان دارد. اگر متوجه خونریزی یا لکه‌بینی شدید یا درد شکمی در این ماه داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید.

بعدها صدای‌تان را به یاد می‌آورد!

جنین در این ماه حس شنوایی بسیار قوی پیدا می‌کند و می‌تواند صداها را تشخیص دهد. در واقع تحقیقات نشان می‌دهد جنین به احتمال زیاد بعد از تولد این صداها را به یاد می‌آورد. در این ماه دیگر کم‌کم شما در تدارک آمادگی‌های لازم برای زایمان هستید و هر لحظه باید منتظر باشید. از هفته ۳۴ بارداری که جنین تقریبا ۱/۲ کیلوگرم وزن و ۴۵سانتی‌متر قد دارد و تقریبا به اندازه یک خربزه است، تقریبا هر روز بر وزن و قدش کمی اضافه می‌شود به‌طوری که در هفته ۳۶بارداری به ۳کیلوگرم وزن و ۵۰سانتی‌متر قد می‌رسد. البته باید به این موضوع دقت کنید که هر جنین به‌طور متفاوتی رشد می‌کند و اگر جنین چنین وزن و قدی نداشت نباید فکر کنید که اشکالی وجود دارد. اگر متوجه حرکات ریتمیک جنین در شکم‌تان شده‌اید احتمالا این حرکات به خاطر سکسکه ایجاد می‌شود. در این ماه با لگدهایی که جنین می‌زند، شکم شما حرکت کرده و شکل و فرمش تغییر می‌کند.

استرس را کنترل کنید!

در این ماه به شدت خسته، عصبی و گیج به نظر می‌آیید. در چنین شرایطی تکنیک تنفس می‌تواند به بازگرداندن آرامش به شما کمک کرده و تمرکز شما را بیشتر کند. شما احساس تنگی نفس را در این ماه زیاد تجربه می‌کنید، بنابراین مهم است که تا می‌توانید بیشتر نفس بکشید. تنفس آسان بدون شک سخت خواهد بود اما شما باید به این کار ادامه دهید. این واقعیت را بپذیرید که شما در حال حاضر بدنی باردار دارید و راه فراری برای اینکه بزرگ به نظر نرسید، وجود ندارد. شکم شما ممکن است بزرگ یا کوچک باشد، بنابراین با نظراتی که دیگران می‌دهند خودتان را نترسانید. به یاد داشته باشید اندازه شکم شما هیچ ربطی به اندازه نوزاد ندارد. اضطراب داشتن فرزند، می‌تواند شما را وحشت‌زده کند، به‌طوری که مدام استرس داشته باشید. این به‌دلیل تغییرات هورمونی اتفاق می‌افتد و نباید اجازه دهید بر شما غلبه کند.

نشت ادرار،‌ اتفاقی شایع

اتفاقی که در این ماه ممکن است برای‌تان زیاد بیفتد این است که ممکن است از نشت ادرار بعد از سرفه، عطسه یا بلند کردن جسم سنگین ناراحت و در عین حال خجالت‌زده شوید. باید درک کنید که این شیوه طبیعت برای تنظیم نوزاد در داخل شکم است و جای ناراحتی ندارد. اما شما می‌توانید برای جلوگیری از این اتفاق تمرین‌های کگل را انجام دهید. انجام ورزش‌های کگل در طول بارداری می‌تواند در رفع بی‌اختیاری موثر باشد. این ورزش نه تنها به شما در تسکین وضعیت کمک می‌کند بلکه عضلات لگن را نیز تقویت می‌کند. می‌توانید از ورقه‌های پلاستیکی برای روی تشک‌تان استفاده کنید تا در صورت نشت ادرار بتوانید مراقبت لازم را انجام دهید.

آزاردهنده‌های ماه هشتم!

از جمله مواردی که می‌تواند اذیت‌کننده باشد احتباس مایع زیر پوست و درنتیجه تورم دست و پاست. تنگی نفس مکرر که پیش از این تجربه نکرده‌اید هم می‌تواند در این ماه خود را نشان دهد که بر اثر فشردگی دیافراگم و ریه‌ها ایجاد می‌شود. سوزش سر دل و یبوست نیز در ادامه به همراه گرگرفتگی و سرگیجه در ماه هشتم بارداری می‌تواند شما را کلافه کند. ناشکیبایی  و عصبانیت ازجمله ویژگی‌های زنان در ماه هشتم بارداری است. لحظات پذیرش و ترس از پدر و مادر بودن می‌تواند همه این واکنش‌های رفتاری را به‌دنبال داشته باشد. یادتان باشد از هفته ۳۶ تا پایان بارداری هم هر هفته باید معاینه شوید. پزشک معمولا قد، وزن، فشار‌خون، ادرار، ضربان قلب جنین، ارتفاع بالای رحم یا فوندوس، اندازه و موقعیت جنین، تورم مچ پا به‌خصوص اگر با سردرد، تغییرات بینایی یا درد شکمی همراه باشد و برخی اقدامات دیگر مانند سونوگرافی را برای شما انجام خواهد داد.

به انقباض‌ها توجه کنید

انقباضات برکستون هیکس در این ماه بیشتر احساس خواهد شد. در این ماه انقباض و انبساط رحم را خواهید داشت  که شما را برای انقباض‌های واقعی آماده می‌کند. این انقباض‌ها نامنظم هستند و اغلب ۳۰ثانیه تا یک دقیقه طول می‌کشند. هنوز مشخص نشده که دلیل شروع این انقباضات چیست اما کم‌آبی بدن یکی از مشکلات شروع این قبیل انقباض‌ها عنوان شده است. بنابراین با شروع آنها بهتر است آب بنوشید. تغییر وضعیت هنگام انقباض نیز کمک می‌کند. این انقباضات طبیعی هستند و جای نگرانی نیست اما اگر هر ساعت بیش از ۴ انقباض را تجربه کردید یا انقباضات درد زیادی داشت حتما با پزشک مشورت کنید.

خودتان را هیدراته نگهدارید

همان‌طور که با موضوعاتی مانند یبوست سوزش سردل و افت قند‌خون مبارزه می‌کنید، باید حواس‌تان باشد که خودتان را در معرض کم‌آبی قرار ندهید و مدام مایعات به بدن‌تان برسانید. می‌توانید مقدار زیادی آب، آبمیوه و مایعات برای پرکردن بدن با مواد معدنی استفاده کنید. هیدراته ماندن بدن به‌طور همزمان می‌تواند به رفع یبوست نیز کمک کند.

همچنان به چپ بخوابید

حفظ وضعیت خواب در همه زمان‌ها باید انجام شود. چنانچه درد و ناراحتی نسبت به ماه گذشته دارید باید تغییر وضعیت دهید تا با آرامش بیشتری بخوابید. گاهی اوقات خوابیدن به پشت با کمک پشتیبان می‌تواند فشار را از روی عصب سیاتیک‌تان بردارد و کمک زیادی به رفع دردهای‌تان کند.

پوشک عوض کردن را یاد بگیرید

ماه هشتم بارداری به‌دلیل آنکه کمتر دچار حواشی و مشکلات بارداری هستید، می‌توانید با آرامش بیشتری خودتان را برای مادر شدن آماده کنید. ازجمله مواردی که از همان روزهای اول باید در آن مهارت داشته باشید، عوض کردن پوشک نوزاد و البته تغذیه اوست. بنابراین بهتر است در صورت وجود کارگاه‌های آموزشی به منظور یادگیری تغذیه با شیر مادر و تعویض پوشک شرکت کنید. این کلاس‌ها به‌ویژه برای تازه‌ مادران بسیار مفید و موثر است. در این ماه همچنین باید درباره اینکه چطور زایمان کنید و این کار را به‌طور طبیعی انجام دهید یا سزارین، تصمیم بگیرید

به رژیم غذایی‌تان توجه کنید

اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی مفید و مغذی دارید و به هیچ عنوان احساس گرسنگی نمی‌کنید. جنین شما در آستانه جهش رشد در داخل رحم شماست و رژیم غذایی شما تا حدود زیادی وزن جنین هنگام تولد را تعیین خواهد کرد. ازجمله مواد غذایی که باید این ماه از آنها دوری کنید زیرا ممکن است باعث سوزش معده و یبوست شود غذاهای چرب، غذاهای ادویه‌دار، تنقلات، غذاهای حاوی اسید، غذاهایی که موجب یبوست می‌شوند و سیگار است.

تکان‌های نوزاد را بشمارید

توصیه می‌شود در این ماه تعداد ضربه‌های نوزاد را از ماه ششم بارداری برای اطمینان از اینکه حالش خوب است درنظر داشته باشید. هر روز محاسبه کنید که چقدر زمان می‌برد تا جنین شما ۱۰ضربه بزند. احتمالا باید ۱۰ضربه را در ۲ساعت احساس کنید اما احتمالا حرکات زیادی که بسیار کوچک هستند را هم احساس خواهید کرد. کار دیگری که می‌توانید انجام دهید این است که محاسبه کنید چه مدت طول می‌کشد تا جنین ۳ حرکت انجام دهد. این ۳ حرکت را باید در نیم ساعت احساس کنید. بعد از مدت کوتاهی متوجه یک الگوی مشخص و زمان معلوم برای تعداد حرکات جنین می‌شوید. اگر متوجه انحرافات عمده در این الگو شدید حتما باید هرچه سریع‌تر با پزشک مشورت کنید.

منبع : الو دکتر

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *