افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

آموزش نحوه از شیر گرفتن کودک

روش های از شیر گرفتن کودک

به گزارش پزشکین به نقل از بانوی شهر؛ کودکان در آغوش پر مهر مادر، احساس آرامش می کنند و تمام عواطف و احساسات خود را در آغوش گرم مادر می جویند. از شیر گرفتن در این دوران اولین و مهمترین رویدادیست که هر کودک آن را تجربه می کند.

کودکان مدتی از شیر مادر تغذیه می کنند و همین امر موجب می شود از شیر گرفتن آنان هم برای مادران و هم برای کودکان کاری سخت و زمان بر و با برانگیختن احساسات همراه باشد. بانوی شهر شما را با نحوه از شیر گرفتن کودک آشنا می کند.

زمان از شیر گرفتن کودک

نکته حائز اهمیت در این زمینه، در نظر گرفتن زمان مناسب برای از شیر گرفتن کودک است. پزشکان پیشنهاد می‌کنند که نوزادان تا ۶ ماه اول زندگی خود، فقط از شیر مادر تغذیه کنند. بعد از ۶ ماهگی علاوه ‌بر شیر مادر می‌توان از غذاهای کمکی (مایعات و غذای جامد) برای تغذیه کودک استفاده کرد. کودکان برای رشد و نمو طبیعی، در سن ۶ تا۲۳ ماهگی علاوه بر تغذیه از شیر مادر؛ به تغذیه با غذاهای جامد نیاز دارند. هرچند که توصیه شده است کودکان تا ۲سالگی از مزایای شیر مادر بهره مند شوند با این حال در این دوران مادران می توانند با کم کردن تعداد دفعات شیردهی، گامی اساسی در راستای از شیر گرفتن کودک بردارند. ۲ سالگی بهترین و مناسبترین زمان برای از شیر گرفتن کامل کودک مشخص شده است. دانستن این نکته ضروری است که مصرف بیشتر و کمتر از این مدت شیر خوردن کودکان، مشکل زا است و کودک را از روند طبیعی رشد خود دور می کند.

 

توجه داشته باشید که کودکان به هنگام از شیر گرفتن به یک بازۀ زمانی ۴ الی ۶ ماهه برای تطبیق خود با شرایط جدید (تمایل به مصرف غذا و مواد خوراکی دیگر) و پذیرفتن آن نیاز دارند. طبیعی است که کودکان با بازتاب مکیدن به این دنیا آمده اند و نمی توانند در ابتدا خود را سازگار با تغییرات و حذف این بازتاب کنند، در نتیجه والدین نباید به یکباره، نیاز به مکیدن را در فرزندشان از بین ببرند.

نحوه از شیر گرفتن کودک

  • مشاوره با پزشک متخصص کودک و پزشک تغذیه
  • اجتناب از قطع یکباره و کامل (کودکان به مکیدن عادت کرده اند و نباید به یکباره از شیر گرفته شوند. توصیه می شود تعداد دفعات شیر دهی کاهش و یا شیشه شیر جایگزین شود تا از آسیب های روحی احتمالی در کودک جلوگیری به عمل آید.)
  • توجه به علایق تغذیه ای کودک و تشویق به خوردن خوراکی و غذا (مادران بایستی تیزهوشانه رفتارکنند و علایق و تمایلات غذایی کودکشان را شناسایی و از این مسئله برای بهتر بودن روند از شیر گرفتن استفاده کنند.
  • در تربیت کودک خود به این نکته توجه داشته باشید که ابراز نیاز خوردن و آشامیدن به عهده خود کودک می باشد و والدین به ویژه مادر نباید در این امر اصراری داشته باشد. لازم است کودک شما مسئولیت پذیر و مستقل گردد.
  • تغییر در عادات روزانه رفتاری و غذایی: برخی رفتارها موجب وابستگی بیشتر کودک به مادر و دشواری از شیر گرفتن کودک می شود، بایستی این عادات را به مرور زمان تغییر دهید. (مانند ترک در آغوش گرفتن – جایگزینی با سرمیز نشستن و غذا خوردن).
  • خریدن وسایل غذاخوری کودکانه و عروسکی مثل قاشق و چنگال، بشقاب، لیوان، نی به سلیقه کودک. این امر موجب می شود برای استفاده از آن ها ترغیب شود.
  • اجتناب از بیمار نشان دادن سینه مادر، سیاه کردن، زخمی کردن و …( کودکان در دورانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، وابستگی‌های عاطفی شدیدی پیدا می‌کنند و این کار باعث می شود، به آن‌ها صدمه روحی وارد شود.)
  • یاری رسانی همسر (در دورانی که قصد داریدکودک را از شیر بگیرید پدر بایستی وقت بیشتری را با کودک بگذراند. از همسرتان بخواهید به کودک غذا بدهد یا وقت‌هایی که شیر می‌خواهد، او را در آغوش گرفته و بیرون از خانه ببرد.)

سخن پایانی

از شیر گرفتن کودک، یکی از بحرانهایی است که کودکان تا قبل از ۳ سالگی آن را تجربه می کنند. بهترین توصیه به والدین به ویژه مادران این است که صبور باشند. باید قبول کرد که کودک در گذر از این بحران عاطفی، نیازمند مهر و محبت اطرافیان به ویژه مادر است. پس در برابر بهانه گرفتن، لجبازی و پرخاشگری های کلامی و بدنی کودکان صبور باشید و آرامش خود را حفظ کنید. با ملایمت و روی گشاده با آنان رفتار کنید و بگذارید کودک بیش از پیش، گرمای آغوش شما را حس کند. بدین ترتیب، آسیب کمتری بر روح و روان او وارد شده و این دوره را به بهترین نحو سپری خواهدکرد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *