افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

آفتاب سوختگی از عوامل تا راه های جلوگیری از آن

treatment-sun-burn-eb037

 

با توجه به شروع فصل تابستان و شدت گرفتن گرما ، کسانی که بیشتر وقت خود را در بیرون می گذرانند ممکن است دچار آفتاب سوختگی شوند در این مطلب به بیان آفتاب سوختگی از عوامل تا راه های جلوگیری از آن می پردازیم .


در ابتدا به بررسی عوامل تأثیرگذار می پردازیم:

ارتفاع
هرچه به ارتفاع بالاتری بروید شدت اشعه UV بیشتر می‌شود. به‌طور تقریبی به ازای هر ۱۰۰۰ متر افزایش ارتفاع، شدت اشعه ماورابنفش ۴ درصد افزایش می‌یابد. بنابراین در سفر به ارتفاعات محافظت بیشتری از پوست خود انجام دهید.
عرض جغرافیایی
شدت نور خورشید در نزدیکی خط استوا و دو قطب بیشتر است. در ماه‌های تابستانی در عرض‌های میانی جغرافیایی نیز شدت اشعه UV بیشتر از مقدار مجاز می‌شود. بنابراین در سفر به این نواحی محافظت بیشتری لازم است.
تعریق بدن
تعریق بدن به‌واسطه رطوبت یا دمای بالا و یا فعالیت زیاد، موجب رقیق‌تر شدن کرم روی پوست می‌شود. بنابراین استفاده مجدد از کرم ضرورت می‌یابد.
سایش
در نواحی از پوست که با سایر سطوح تماس دارد، سطح پوشیده از کرم روی پوست زودتر از بین می‌رود. ازاین‌رو این نواحی به استفاده مجدد از کرم نیاز دارند.
عمر مفید و شرایط نگهداری
بهترین زمان مصرف کرم‌های ضد آفتاب معمولاً روی بسته آن درج‌شده است. برآوردها نشان می‌دهد عمر مفید این کرم‌ها بیت ۳ تا ۴ سال بعد از زمان تولید است. کرم‌های ضد آفتاب باید در مکانی سرد و خشک نگهداری شوند زیرا گرما و رطوبت ترکیبات فعال مؤثر در مقابله با اشعه UV را تخریب می‌کند. بنابراین در فصل‌های گرم از نگهداری کرم در کیف یا داشبورد ماشین خودداری کنید.

نحوه مقابله با آفتاب‌سوختگی

در معرض آفتاب قرار نگیرید.
ازآنجاکه علائم آفتاب‌سوختگی ۴ تا ۶ ساعت بعد نمایان می‌شود، اگر احساس کردید بیش‌ازحد در معرض آفتاب قرارگرفته‌اید پوست خود را با لباس بپوشانید یا به سایه بروید.

مرطوب‌سازی پوست
به‌طور مرتب از کرم‌های حاوی ویتامین C و E و یا کرم آلوئه ورا استفاده کنید. اگر احساس درد دارید ۱ یا ۲ روز از کرم هیدروکورتیزون استفاده کنید. از استعمال کرم‌هایی که حاوی مشتقات نفتی ، بنزوکائین یا لیدوکائین هستند اجتناب کنید. اگر احساس درد شدید دارید با تجویز پزشک ایبوبروفن مصرف کنید.

مصرف آب فراوان
آفتاب‌سوختگی موجب می‌شود تا بدن به ناحیه سوخته آب بیشتری ارسال کند. بنابراین نوشیدن آب کافی به بهبودتان کمک شایانی می‌کند.

به تاول‌ها دست نزنید
آسیب دیدن تاول‌ها می‌تواند موجب بروز عفونت‌های پوستی شود.

توصیه متخصصان پوست برای محافظت صحیح از پوست با استفاده از کرم‌های ضد آفتاب به شرح زیر است:

۱۵ دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض اشعه مستقیم آفتاب‌، کرم را روی پوست خود بمالید.
اگر شنا در محیط باز یا زیر آفتاب رفتید هر ۴۰ یا نهایتاً ۸۰ دقیقه سطح پوشیده از کرم را دوباره ترمیم کنید.
اگر  پوستتان در معرض تماس با سطوح دیگر است برای مثال هنگامی‌که خود را با حوله خشک می‌کنید بلافاصله دوباره از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
در حالت معمول هر ۲ ساعت یک‌بار دوباره کرم را روی سطح نواحی از پوست که  در معرض آفتاب‌ هستند استعمال کنید.
اگر ضخامت کرم به‌اندازه کافی نباشد کارایی آن و میزان محافظت از پوست شما کاهش می‌یابد.

استفاده از کرم برای کودکان
برای محافظت از پوست نوزادانی که زیر ۶ ماه دارند سعی کنید آن‌ها را در سایه نگه‌دارید. پوست این کودکان هنوز خیلی نازک است و ممکن است مواد تشکیل‌دهنده کرم به بدن آن‌ها نفوذ کند. کودکان: پس از ۶ ماهگی کودکان می‌توانید از انواع کرم‌های ضد آفتاب کودکان برای محافظت از آنان استفاده کنید. استفاده از اسپری یا کرم‌های ضد آفتاب معطر احساس بهتری به آن‌ها می‌دهد. اجزا تشکیل‌دهنده کرم ضد آفتاب کودکان (به دلیل تفاوت ساختار پوست کودکان نسبت به بزرگ‌سالان ) کمی متفاوت است. اگر از افشانه‌های ضد آفتاب استفاده می‌کنید مراقب باشید تا کودکان آن را استنشاق نکنند.

پوست‌های حساس
اگر دچار آلرژی پوستی هستید یا پوست شما حساس است بهتر است از کرم‌های ضد آفتاب با ترکیبات معدنی که حاوی ترکیباتی چون اکسید روی یا دی‌اکسید تیتانیوم هستند استفاده کنید و از استعمال کرم‌هایی که حاوی الکل یا اسانس هستند اجتناب کنید.

انواع مختلف پوست
اشعه ماورا بنفش هر نوع پوستی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اما صاحبان پوست‌های روشن ( برای مثال ساکنان اسکاندیناوی) باید مراقبت بیشتری از پوست خود به عمل آورند. به‌طور کلی انواع مختلف پوست در ۶ گروه قرا می‌گیرند و میزان حساسیت هریک متفاوت است.

استفاده مفید از اشعه آفتاب
بدن ما به ویتامین D نیاز مبرم دارد. بخشی از این ویتامین از طریق تغذیه تأمین می‌شود و بخشی دیگر از طریق نور خورشید تأمین می‌گردد. ویتامین D، خطر ابتلا به سرطان‌ها و بروز آرتروز را کاهش می‌دهد و در بسیاری دیگر از فعالیت‌های بدن نقش اساسی دارد.همچنین نور خورشید، مغز انسان را برای ترشح سروتونین که ماده شیمیایی برای افزایش روحیه است تحریک می‌کند. بنابراین ۳ یا ۴ بار در هفته به مدت ۱۰ یا ۱۵ دقیقه، بدون استفاده از کرم‌های ضد آفتاب در معرض نور خورشید قرار بگیرد. این مدت زمان نه‌تنها به پوست شما آسیبی وارد نمی‌کند بلکه به ویتامین D لازم برای فعالیت‌های بدن را نیز تأمین می‌کند.

 

پزشکین : آفتاب سوختگی از عوامل تا راه های جلوگیری از آن

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *