افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

آشنایی با ۴ دانه خوراکی پرخاصیت

  • شاه‌دانه را منبع پروتئین می‌دانند که سلامت موها و پوست را تضمین می‌کند. می‌پرسید چگونه؟ شاه‌دانه سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ می‌باشد که برای حفظ سلامت پوست و مو لازم و ضروری است. این دانه‌های ریز حاوی فیتواسترول می‌باشند.

 

شاه‌دانه، کنجد و تخمه‌ آفتابگردان و تخم کدو هر کدام خواص فوق‌العاده‌ای دارند که در این مطلب به آن‌ها پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید…

احتمالاً شما هم در عالم کودکی شاه‌دانه داخل خودکار بیک ریخته و پشت گردن همشاگردی‌ها نشانه رفته‌اید. شاید الان هم مقابل تلویزیون تخمه می‌شکنید و کوهی از پوست تخمه در بشقاب هوا می‌کنید! یا اینکه سنگک کنجدی را ترجیح می‌دهید و دنبال تخم کتان می‌گردید؛ اما آیا می‌دانید این دانه‌های کوچک چه خواصی دارند؟ اگر جوابتان منفی است بدانید که این دانه‌های «ریزه میزه» سرشار از فیبرهای غذایی، پروتئین‌ها، چربی‌های سالم و مفید و همچنین آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشند. پس بهتر است به همان ضرب‌المثل قدیمی خودمان که می‌گوید «فلفل نبین چه ریزه بشکن ببین چه تیزه» اعتماد کنید و بدانید این دانه‌های کوچک دنیایی از خواص مفید را در خود پنهان کرده‌اند. با ما باشید تا با چند دانه‌ی سالم و مغذی آشنایتان کنیم.

شاه‌دانه فقط برای مردم‌آزاری نیست!
شاه‌دانه را منبع پروتئین می‌دانند که سلامت موها و پوست را تضمین می‌کند. می‌پرسید چگونه؟ شاه‌دانه سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ می‌باشد که برای حفظ سلامت پوست و مو لازم و ضروری است. این دانه‌های ریز حاوی فیتواسترول می‌باشند. همان ترکیبات گیاهی که کلسترول خون را پایین می‌آورد. اگر به سلامت قلبتان اهمیت می‌دهید شاه‌دانه را دریابید.

تخمه‌ی کدو
اگر دنبال راهی برای افزایش میزان آهن، زینک، ویتامین B و پروتئین‌های بدنتان می‌گردید تخمه‌ی کدو در خدمت شماست. اگر مدتی است که احساس می‌کنید که دچار اضطراب و پریشانی شده‌اید نیز به این تخمه‌های سفید کوچک اعتماد کنید چون منبع خوب اسیدآمینه‌های تریپتوفان هستند که به آرامش بیشتر کمک می‌کنند. تخمه‌ی کدو سرشار از منیزیم می‌باشد و برای همین اسپاسم و گرفتگی عضلات را کاهش می‌دهد و برای خانم‌هایی که از دردهای پیش از قاعدگی رنج می‌برند بسیار مناسب است. فیتواسترول‌های موجود در این تخمه‌های ریز باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و زینک موجود در آن شما را در برابر عفونت‌ها قوی می‌سازد. این‌هایی که گفتیم گوشه‌ای از خواص تخمه کدو می‌باشد. توصیه می‌کنیم به عنوان میان‌وعده یک مشت تخم کدو میل کنید یا آن را به سالادهایتان اضافه کنید.

 
تخمه‌ی آفتابگردان
تخمه‌ی آفتاب‌گردان منبع خوب ویتامین E محسوب می‌شود که خواص آنتی‌اکسیدانی بالایی دارد و رادیکال‌های آزاد را ناکار می‌کند. این ویتامین برای پوست ما و رشد کودکان بسیار مفید است. ویتامین E از سلول‌ها در برابر سرطان محافظت می‌کند. فولات موجود در تخمه‌ی آفتابگردان سیستم ایمنی‌تان را قوی کرده و بیماری‌ها را از شما دور می‌کند. منیزیم موجود در آن فشارخون بالا را کاهش می‌دهد و مانع از سکته‌ی قلبی می‌شود. این ماده‌ی مغذی ضدالتهاب است، روند کاهش وزن را سرعت می‌دهد، از تشکیل سنگ کلیه پیشگیری و با عفونت‌ها و بیماری‌ها مقابله می‌کند. توصیه می‌کنیم از تخمه‌هایی استفاده کنید که نمک آن کمتر است چون سدیم زیاد باعث کاهش ارزش غذایی تخمه می‌شود. می‌توانید خودتان تخمه‌ها را بو بدهید و نمک کمتری به آن اضافه کنید.

دانه‌ی «سه چا اینچی»(sacha Inchi)
احتمالاً تا حالا نام این یکی حتی به گوشتان هم نخورده است. دانه‌های «سه چا اینچی» قرن‌هاست که در کشور پرو کشت می‌شود. این دانه‌های مغذی منبع فوق‌العاده‌ی امگا ۳، امگا ۶ ها و امگا ۹ ها محسوب می‌شود. از این دانه‌ها روغن، کپسول و پودر نیز تهیه می‌شود که خواص دانه‌ها را دارا می‌باشد. اگر روزی گذرتان به جاهایی افتاد که از این روغن یا کپسول‌ها داشت تهیه کرده و از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید. بدن ما برای سالم‌تر ماندن به این اسیدهای چرب نیاز دارد و در تعادل نگه‌داشتن میزان آن‌ها کمک زیادی به بدن می‌کند.

 

 کنجد
کنجد! همان صفای سنگک‌هایی که دستور «خاش خاشی» بودنشان را می‌دهید. کنجد یکی از قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین دانه‌های موجود است. این دانه‌های ریز حاوی میزان زیادی آنتی‌اکسیدان بوده و منبع پروتئین محسوب می‌شوند. کنجد همچنین منبع خوب زینک (روی) محسوب می‌شود. زینک سلامت جنسی را بالا می‌برد به خاطر اینکه می‌تواند به تولید تستوسترون و اسپرم کمک کند.

بذر کتان
بهترین منبع فیبرهای محلول در آب! این دانه‌های خوش‌رنگ میزان کلسترول خون را کاهش داده و انرژی طولانی مدتی به شما می‌دهند. بذر کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ و برای سلامت مغز بسیار مفید است. برخی از محققان بر این باور هستند که این دانه‌ی پرخاصیت قوه‌ی بینایی را تقویت کرده و خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولای چشم مربوط به پیری را کاهش می‌دهد. باید بدانید که نتایج پژوهش‌ها حاکی از این است که بذر کتان از ابتلا به برخی از سرطان‌ها پیشگیری می‌کند. توصیه می‌کنیم این دانه‌ها را آسیاب کرده و به خورش‌ها و سالادهایتان اضافه کنید.

 چند توصیه‌ی کلی
می‌توانید این دانه‌ها را به ماست و یا غلات صبحانه‌تان اضافه کنید. تخمه‌ی کدو و یا تخمه‌ی آفتابگردان را به عنوان میان‌وعده میل کنید. برای تهیه‌ی غذاهایتان از روغن کنجد استفاده کنید. برای استفاده از خواص بذر کتان آن را آسیاب کرده و در یخچال نگهداری کنید.

 

منبع : بیتوته

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *