افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

آشنایی با نشانه های کمبود کربوهیدرات

images (3)

  • کربوهیدرات نه‌تنها عضلات بلکه مغز را نیز تقویت می‌کند.به همین دلیل است که احساس می کنید همانند قبل نمی‌توانید درست فکر کنید ، تمرکز تان کمتر شده است یا برخی چیزها را به خاطرنمی آورید

اگرچه برای کاهش وزن مصرف کربوهیدرات را کاهش داده‌اید اما بدن به کربوهیدرات کافی وسالم نیاز دارد.کمبود کربوهیدرات می تواند باعث ایجاد ضعف و افسردگی شود .در کل باید یک برنامه غذایی متعادل و تشکیل‌شده از کربوهیدرات کافی ،پروتئین،ویتامین و ماده کانی را حفظ کنید تا سالم بمانید.

علایم کمبود کربوهیدرات:
*کمبود انرژی:
نقش عمده آن تأمین انرژی بدن است.با حذف کربوهیدرات بدن دسترسی آنی به انرژی ندارد، درنتیجه در طول روزاحساس بی‌حالی و خستگی می‌کنید.
*قدرت ذهنی پایین:
کربوهیدرات نه‌تنها عضلات بلکه مغز را نیز تقویت می‌کند.به همین دلیل است که احساس می کنید همانند قبل نمی‌توانید درست فکر کنید ،
تمرکز تان کمتر شده است یا برخی چیزها را به خاطرنمی آورید .رژیم کم کربوهیدرات برای افرادی که برای کار باید از مغز کار بکشند، مناسب نیست.
*حالت تهوع و سرگیجه
تکرار این حالت ها نشانه کمبود کربوهیدرات است.این دو حالت به دلیل کتوزیس و عرضه نشدن میزان کافی کربوهیدرات ایجاد می شود. کتوزیس وضعیتی است که در آن میزان کتون‌ها در بدن افزایش می‌یابد. این وضعیت معمولاً به‌طور عمومی در بدن ایجاد می شود و همراه هایپرکتونمیا (افزایش میزان کتون‌ها در خون) است. کتون‌ها با فرایند کتوژنز در زمان کمبود ذخایر گلیکوژن کبدی ایجادمی‌شود. استواستات و بتا-هیدروکسی‌بوتیراتاز کتون‌هایی است که برای تولید انرژی استفاده می‌شود. ورزش زیاد یا دیابت درمان‌نشده، ازجمله علل کتوزیس است .
*سردرد:
کتوزیس باعث بروز علایم متفاوتی می‌شود که یکی از آن‌ها سردردهای مکرر است.سردرد می‌تواند قدرت تمرکز را پایین بیاورد.

*بوی نامطبوع دهان:
آیا دهان شما بوی استون گرفته است؟ جای تعجب نیست زیرا این‌یکی از علایم کمبود کربوهیدرات است.این بوی دهان با مسواک زدن مکرر از بین نمی‌رود و باید حتماً کربوهیدرات را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.
*درد مفصل:
عوارض کمبود کربوهیدرات متعدد است و به موارد گفته شده محدود نمی شود.با وارد شدن بدن به مرحله کتوزیس، اوریک‌اسید بیشتری تولید می‌شود و مفصل ها متورم ودردناک می شود . از طرفی خطر بروز سنگ کلیه نیز افزایش می یابد.
*یبوست:
در یک برنامه غذایی کم کربوهیدرات ، معمولا میوه و غلات کامل کمی وجود دارد .فیبر که نوع کربوهیدرات غیرقابل‌هضم است ،برای کاهش خطر بروز سرطان کولون لازم است.ازآن جا که مصرف کربوهیدرات به حرکت روده‌ها و دفع مدفوع کمک می‌کند،کاهش دادن آن می‌تواند باعث بروز یبوست شود.
*افسردگی خفیف:
برای تولید سروتونین نیاز به کربوهیدرات است.سروتونین نوعی ماده است که خلق‌وخو را تنظیم می‌کند.درصورتی‌که در طول روز احساس ناراحتی می‌کنید، به برنامه غذایی خود دقت کنید شاید میزان مصرفی کربوهیدرات کم شده است.
*تندمزاجی:
افرادی که مصرف پایین کربوهیدرات دارند، با کوچک‌ترین چیزی ناراحت می‌شوند.مصرف پایین کربوهیدرات تعادل سروتونین در مغز را به هم می زند و فرد بدخلق می‌شود.

 

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *