افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

آشنایی با نشانه های کمبود ویتامین D3

  • ویتامین D3 برای پیشگیری و درمان کمبود ویتامین D، درمان نرمی استخوان، رفع میزان کم کلسیم خون و کم‌کاری غده پاراتیروئید استفاده می شود.

 

به گفته یک دکتر داروساز، کمبود ویتامین D3 علاوه بر افزایش احتمال ابتلا به پوکی استخوان و سخت شدن درمان آن، جلوی بهبود بسیاری از عملکردهای بدن را می‌گیرد و مصرف آن در بیماران مبتلا به ام‌اس موجب کاهش حملات و عود بیماری می‌شود. با این حال، همهٔ مزایا و یا کاستی‌های آن به اینها محدود نمی‌شود.

دکتر صابر عربیان در گفتگو با سلامت آنلاین افزود: ویتامین D با افزایش جذب روده ای کلسیم می تواند به پیشگیری و درمان پوکی استخوان کمک کند و از علایم و مشکلات ناشی از کمبود این ویتامین بکاهد.

او افزود: ویتامین D3 برای پیشگیری و درمان کمبود ویتامین D، درمان نرمی استخوان، رفع میزان کم کلسیم خون و کم‌کاری غده پاراتیروئید استفاده می شود. D3 یا کوله کلسیفرول در اشکال آمپول، پرل و قرص وجود دارد و نوع فعال آن که «کلسی تریول» نام دارد، به صورت پرل مصرف می‌شود و همچنین به عنوان مکمل ویتامین D فقط در بیمارانی با اختلالات مزمن کلیوی و کبدی کاربرد دارد که قادر به فعالسازی ویتامین D3 در بدنشان نیستند.

دکتر عربیان با اشاره به ۳ منبع اصلی دریافت ویتامین D همچون مواجهه با نور خورشید، مصرف مواد غذایی و استفاده از مکمل های آن اظهار کرد: هر فرد با توجه به میزان سنی که دارد باید مقدار مشخصی از ویتامین D3 را دریافت کند چون دریافت ناکافی یا بیش از حد این ویتامین باعث بروز مشکلات عدیده ای در فرد می شود.

او تصریح کرد: نشانه ها و علایم کمبود ویتامین D خیلی واضح نیست اما می توان به دردهای عضلانی، استخوانی، مفصلی و دندانی اشاره کرد که اگر همراه با هم بروز کنند لازم است سطح ویتامین D در خون اندازه گیری شود.

وی با اشاره به سایر علایم کمبود ویتامین D در بدن گفت: سطوح پایین ویتامین D در بدن باعث ضعف و خستگی، عفونت های مکرر، بیماری های قلبی-عروقی، تضعیف سیستم ایمنی، بروز دیابت، کاهش تراکم استخوانی، کاهش کلسیم و فسفر، و افسردگی می شود. از سوی دیگر، با دریافت میزان کافی ویتامین D شانس ابتلا به بیماری های ناشی از ضعف سیستم ایمنی بدن کاهش می یابد و در نتیجهٔ تقویت سیستم ایمنی، خطر ابتلا به التهابات اعصاب مرکزی کاهش پیدا کرده، از بروز و تشدید بیماری های خودایمنی جلوگیری می شود. همچنینن مطالعه‌ای جدید نشان داده پروتئینی که توسط ویتامین D در بدن فعال می‌شود، می‌تواند در ترمیم آسیب‌های سلول‌های عصبی و درمان بیماری ام اس مؤثر باشد.

این داروساز با تاکید بر اینکه نباید از مکمل های ویتامین D خودسرانه و به مدت زیاد و طولانی استفاده کرد گفت: مصرف مکمل های ویتامین D3 باید بر اساس نیاز بدن باشد چون دریافت بیش از حد این ویتامین سبب افزایش میزان کلسیم خون شده، احتمال بروز ضعف، سردرد، خواب آلودگی، تهوع، ضربان های ناهماهنگ قلبی و افزایش دفع ادراری کلسیم و در نهایت مسمومیت دارویی، بیشتر می شود.

وی در پایان تاکید کرد: برای جذب بهتر باید از مصرف همزمان ویتامین D با ضداسیدهای حاوی منیزیم مثل شربت منیزیم هیدروکسید اجتناب شود.

منبع : سلامت نیوز

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *