افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

آشنایی با مکمل های غذایی برای سلامت چشم و بینایی

%d8%ad%d9%81%d8%b8-%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85%d8%aa-%da%86%d8%b4%d9%85

  • محققان بر روی بیماری که تباهی جسم زرد داشته و یا دچار مشکلات بینایی بوده و به خاطر رسوبات کریستالی در ناحیه لکه زرد چشم مربوط به قرنیه در هر دو چشم به کلنیک چشم مراجعه کرده بود بررسی‌هایی انجام دادند.

 

در دهه اخیر، چشم‌پزشکان به منظور پیشگیری یا به تعویق انداختن مشکلات بینایی به خاطر تباهی جسم زرد ناشی از سالخوردگی برای مصرف روزانه این بیماران، مکمل‌های غذایی تجویز کرده‌اند. در حال حاضر استفاده از مکمل‌های غذایی برای سلامت چشم شایع‌تر شده است. اما سؤال این است که آیا دوزهای توصیه‌شده می‌تواند باعث افزایش محافظت از قدرت بینایی شما شود؟
تحقیقات انجام‌شده در مرکز چشم موران در دانشگاه اوتاه نشان می‌دهد زمانی که بیمار بیشتر از نیاز بدنش از یک مکمل استفاده می‌کند، چه اتفاقی می‌افتد.
در این تحقیق، محققان بر روی بیماری که تباهی جسم زرد داشته و یا دچار مشکلات بینایی بوده و به خاطر رسوبات کریستالی در ناحیه لکه زرد چشم مربوط به قرنیه در هر دو چشم به کلنیک چشم مراجعه کرده بود بررسی‌هایی انجام دادند. با پیگیری پزشک معالج مشخص شد که طی هشت سال اخیر این بیمار از یک مکمل روزانه اولتئین (حدود ۲۰ میلی‌گرم) به علاوه رژیم غذایی سرشار از آن که حاوی بروکلی، کلم و اسفناج بوده و در کنارش صبح‌ها هم اسموتی می‌خورده استفاده کرده است؛ بنابراین او چیزی بیش از دو برابر دوز توصیه‌شده لوتئین نسبت به بیمار مبتلا به تباهی جسم زرد این مکمل را مصرف می‌کرده است.
لوتئین بخشی از رژیم مکملی پیشگیری از تباهی جسم زرد است که بر اساس نتایج آزمایش‌های بالینی به دست آمده از AREDS2 (بیماری چشم مرتبط با سالخوردگی در بررسی ۲) ساخته شد. در این آزمایش، محققان دریافتند بیمارانی که به خاطر تباهی جسم زرد در معرض خطر بالای کم شدن قدرت بینایی بوده و از مکمل‌های حاوی لوتئین (به میزان ۱۰ میلی‌گرم) و زئاگزانتین (۲ میلی‌گرم) استفاده می‌کردند، خطر پیشرفت این بیماری و رسیدن به آخرین سطح تباهی جسم زرد در آنها کاهش پیدا کرد. لوتئین و زئاگزانتین، کارتنوئیدها – آنتی‌اکسیدان‌های ساخته‌شده توسط گیاهان هستند و گفته می‌شود می‌توانند اثر آسیب‌های مختصر وارده به چشم را حنثی کنند. انسان‌ها کارتنوئید نمی‌سازند بنابراین آنها را باید تنها باید با خوردن گیاهان و مکمل‌ها به بدن افزود.
در شرایطی که مکمل‌های AREDS2 به بیمارانی که خطر بروز تباهی جسم زرد در آنها بالاتر است تجویز می‌شود، مصرف زیاد آن در بین عموم افراد دیده می‌شود. یکی از متخصصان در این زمینه به بیماران خود توصیه می‌کند که باید رژیم غذایی سرشار از میوه‌های رنگی و سبزیجات داشته باشند چرا که برای سلامت چشم مفید است.
این گزارش را باید در قالب شاخصی در نظر گرفت که نشان می‌دهد اگر مصرف لوتئین بسیار بیشتر از دوز تجویزی AREDS2 باشد، عوارض منفی به همراه خواهد داشت

 

منبع : الو دکتر

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *