افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

آشنایی با فلج خواب یا بختک و علت بروز آن

آشنایی با فلج خواب یا بختک و علت بروز آن

  • بخشی از آن چه فلج خواب را ترسناک می کند، این است که افزون بر ناتوانی در حرکت، بسیاری از مردم احساس می کنند نفس آنها حبس شده و یا در حال خفه شدن هستند.

 

فلج خواب درصد کمی از مردم جهان را تحت تاثیر قرار می دهد، اما می تواند برای افرادی که به آن دچار می شوند، تجربه ای وحشتناک باشد. در ادامه با برخی ویژگی های فلج خواب آشنا می شویم.

توانایی حرکت ندارید

همان گونه که از نام آن مشخص است، فلج خواب به معنای فلج شدن بدن است و بدون در نظر گرفتن میزان تلاشی که برای حرکت دست ها و پاها و یا نشستن انجام می دهید، در این کار موفق نخواهید بود. این شرایط زمانی رخ می دهد که خواب REM (عمیق‌ترین مرحله خواب، جایی که رویاها شکل می گیرند) را تجربه می کنید. در این شرایط ارتباط بین بدن و ذهن قطع شده است، و اگرچه ذهن بیدار است، اما بدن گرفتار و فلج باقی مانده است. خبر خوب این است که ناتوانی در حرکت موقتی بوده و طی چند ثانیه یا چند دقیقه از بین می رود.

احساس می کنید قادر به تنفس نیستید

بخشی از آن چه فلج خواب را ترسناک می کند، این است که افزون بر ناتوانی در حرکت، بسیاری از مردم احساس می کنند نفس آنها حبس شده و یا در حال خفه شدن هستند. در ذهن، شما همچنان در خواب رِم گرفتار شده اید، که زمانی است که تنفس کم عمق صورت می گیرد، اما در حقیقت بیدار هستید و قصد دارید نفس عمیق بکشید، اما قادر به انجام آن نیستید. همچنین، بیماران این گونه احساس می کنند که فردی سنگین وزن روی قفسه سینه آنها نشسته است و امکان تنفس را به آنها نمی دهد. این پدیده به نام بختک شناخته می شود. اگر با این شرایط مواجه شدید، تا حد امکان آرامش خود را حفظ کنید و به خاطر داشته باشید که به سرعت از بین خواهد رفت.

دچار توهم می شوید

اگر فلج شدن موقتی به اندازه کافی ترسناک محسوب نمی شود، باید گفت بسیاری از افرادی که به فلج خواب دچار می شوند، توهماتی مانند خزش مار یا حشرات غول پیکر روی تمام بدن خود را در شرایطی که بی دفاع در بستر خواب گرفتار شده اند، تجربه می کنند.

می تواند به واسطه خستگی بیش از اندازه یا استرس ایجاد شود

بیشتر مردم فکر می کنند فلج خواب، زمان بیدار شدن از خواب یا در میانه شب با ناتوانی حرکتی هراس آور رخ می دهد. اما برخی افراد، به ویژه آنهایی که از حمله خواب رنج می برند، این شرایط را زمان به خواب رفتن تجربه می کنند

یکی از بزرگ ترین دلایل فلج خواب، کم خوابی به ویژه در اثر عارضه جت لگ یا پرواز زدگی، محسوب می شود. هنگامی که سرانجام به خواب می روید، بدن به مرحله خواب رِم که بیشترین نیاز را به آن دارید، وارد می شود. هر چه زمان بیشتری را در خواب رِم سپری کنید، احتمال تجربه فلج خواب نیز افزایش می یابد.

استرس و اضطراب و همچنین توقف ناگهانی مصرف داروهای ضد افسردگی نیز می توانند احتمال تجربه فلج خواب را افزایش دهند.

فکر می کنید فردی در اتاق است

یکی از شایع‌ترین تجربه های فلج خواب، احساس یا دیدن فردی مزاحم در اتاق، کنار در یا بیرون از پنجره است. ذهن شما بیدار و بیش از حد هوشیار است و از این رو، وارد حالت حفاظت می شود که می تواند توهمات حضور فردی غریبه در اتاق را به همراه داشته باشد.

هنگامی که در حال به خواب رفتن هستید نیز می تواند رخ دهد

بیشتر مردم فکر می کنند فلج خواب، زمان بیدار شدن از خواب یا در میانه شب با ناتوانی حرکتی هراس آور رخ می دهد. اما برخی افراد، به ویژه آنهایی که از حمله خواب (نارکولپسی) رنج می برند، این شرایط را زمان به خواب رفتن تجربه می کنند. افراد مبتلا به حمله خواب به سرعت وارد مرحله خواب رِم می شوند و بر همین اساس است که با فلج خواب مواجه می شوند. در شرایط عادی، پس از به خواب رفتن بین ۹۰ تا ۱۲۰ دقیقه طول می کشد تا انسان وارد مرحله خواب رِم شود.

می توانید یک تجربه خارج از بدن داشته باشید

نتایج یک مطالعه که درباره شایع‌ترین توهمات فلج خواب انجام گرفت، نشان داد که برخی افراد تجربیات بدنی غیرمعمول داشته اند که احساس شناور شدن در هوا، پرواز و یا دیگر موارد خارج از بدن را شامل می شود.

می تواند موجب وحشت شما شود

بیدار شدن ناگهانی از خواب و ناتوانی در حرکت یا تنفس می تواند افزایش سریع ضربان قلب را به همراه داشته و تنگی نفس را موجب شود. اما تلاش کنید که آرامش خود را حفظ کنید. مهم‌ترین چیزی که باید به خودتان یادآوری کنید این است که فلج خواب به سرعت از بین می رود. تنها باید اجازه دهید تا بدن شما با مغز همگام شود.

می تواند با حضور در مکانی جدید شکل بگیرد

به خواب رفتن در تختخوابی عجیب در مکانی جدید می تواند برای هر فردی نگران کننده باشد، اما در بیماران مبتلا به فلج خواب می تواند محرک یک رویداد باشد. هنگامی که در مکانی جدید و غریبه بیدار می شوید و ذهن در می یابد که قادر به حرکت دادن بدن خود نیستید، ذهن وارد حالت استرس می شود و شما را وادار می کند فکر کنید چیزهایی را می بینید که می توانند به شما آسیب وارد کنند.

خروج از آن می تواند دشوار باشد

برخی افراد بیان می کنند که تمرکز بر تکان دادن انگشت پا یا تلاش برای فریاد زدن می تواند به آنها در خروج از حالت فلج خواب کمک کند. اما معمولا بهترین گزینه انتظار برای به پایان رسیدن این حالت است.

 

منبع : اقتصاد آنلاین

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *