افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

آشنایی با برفک نوک سینه و راه درمان آن

آشنایی با برفک نوک سینه و راه درمان آن

129-2299

خانم هایی که نوزاد شیر می دهید گاهی پیش می آید که نوک سینه شما برفک بزند و یا درد شدید در آن حس کنید در این جا به آشنایی با برفک نوک سینه و راه درمان آن می پردازیم .

برفك نوک پستان معمولاً به دنبال درمان عفونت سینه  و ساير عفونت ها با آنتي بيوتيك به وجود مي آيد. اين عفونت پوست نوك پستان را زخم كرده و خارش ايجاد مى كند و نوك پستان كمي كم رنگ تر مي شود. گاهي اوقات شيرخوار هم مبتلا به برفك دهان است كه در اين حالت هم مادر و هم شيرخوار بايد درمان شوند….

برفك دهان به دلیل فعالیت بیش از حد قارچی به نام “كاندیدا آلبیكانس”( Candida Albicans)  اتفاق می ‌افتد. همه ی افراد به صورت طبیعی مقداری از این قارچ را به عنوان موجود همزیست با بدن، در دهان، پوست و دستگاه گوارش خود دارند. شما این مقدار از قارچ طبیعی بدن را نه می ‌بینید و نه احساس خواهید كرد، زیرا این قارچ در مقدار كم خود مشكلی ایجاد نمی ‌كند و شما علامتی از وجود آن نخواهید دید و بدن مقدار آن را مرتب كنترل می ‌كند. اما اگر به دلیلی مثل بیماری‌ها یا داروها كاندیدا (قارچ) رشد بیش از حد پیدا كند، بیماری برفك دهانی در دهان و یا اگر در ناحیه ی تناسلی خانم‌ها اتفاق بیفتد، قارچ واژینال ایجاد می‌ شود.
هر چند برفك دهان ممكن است همه ی افراد را درگیر كند، اما بیشتر افرادی كه دچار این بیماری‌ می ‌شوند نوزادان و بچه‌های كوچك ، سالمندان و به خصوص كسانی هستند كه سیستم ایمنی بدنی آنها به خوبی كامل نشده است.

برفك پستان معمولاً به دنبال درمان عفونت سینه و ساير عفونت ها با آنتي بيوتيك به وجود مي آيد

مادرانی كه به دنبال برفك دهان نوزادان، دچار قارچ نوك پستان شوند، این علامت‌ها را تجربه می‌ كنند:
-‌ نوك پستان‌ها به طور غیر طبیعی قرمز و حساس و پوست آن ظریف و براق خواهد شد.
– پستان‌ها در هنگام شیردادن دردناك هستند و حتی در زمانی كه نوزاد، شیر نمی‌خورد، نیز نوك پستان مادر دردناك است.
– ممكن است دردهای عمیقی در پستان‌ها احساس شود.

برخى مادران آن را به صورت احساس سوزش و تير كشيدن توصيف مى كنند. مدت درمان مادر ۱۴ روز و با محلول يا كرم نيستاتين است كه روزي ۴ بار بعد از شير دادن روي نوك و هاله پستان ماليده مي شود. مادر بايد قبل از شير دادن پستان خود را شسته و خشك نمايد.

درمان شيرخوار نيز ۱۴ روز و فقط با محلول نيستاتين مي باشد كه روزي ۴ بار و هر بار ۱۵ قطره از محلول را بايد به آرامي در سطح داخلي دهان شيرخوار يعني داخل گونه ها، لثه ها و روي زبان ماليد.

بهترين زمان بلافاصله بعد از تغذيه است كه اثر آن تا نوبت بعدي تغذيه باقي مي ماند. درمان مادر و كودك بايد تواماً ادامه يابد.

سينه بند خود را روزانه عوض كنيد و با آب داغ و صابون بشوييد. در صورت استفاده از گول زنك و سرشيشه، استفاده از آنها را متوقف كنيد و يا روزانه ۲۰ دقيقه بجوشانيد و بطور هفتگي آن ها را عوض كنيد.

پزشکین : آشنایی با برفک نوک سینه و راه درمان آن

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *