افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

آشنایی با انواع مقایسه و اثرات منفی آن

آشنایی با انواع مقایسه و اثرات منفی آن

  • مقایسه کردن مشکلات متعددی برای فرد دارد. زیرا افراد معمولا بدترین چیزهای خود را با بهترین چیزهای دیگران مقایسه می‌کنند در نتیجه حس حقارت و ناتوانی نسبت به دیگران در فرد ایجاد می‌شود، از سوی دیگر مقایسه خود با دیگران پایان و مرزی ندارد..

 

زمانیکه اعتماد به نفس کافی ندارید، قابلیتهای خود را نادیده می‌گیرید و یا اینکه هدف خاصی در زندگی دنبال نمی‌کنید و به نقاط ضعف خودتان و نقاط قوت دیگران نگاه کنید، ممکن است در گرداب مقایسه کردن قرار گیرید. خانواده و آشنایان فلان ماشین را دارند، من ندارم! دوستم در این زمینه تحصیل کرده است من نکرده ام! خاله ام به اروپا سفر کرده است چرا من سفری نداشته باشم!…. نتیجه چنین مقایسه ها می شود حسرت، حسادت، غبطه خوردن…

 

انسانها از روشهای مختلفی یاد می‌گیرند یکی از روشهای یادگیری، یادگیری مشاهده ای است یعنی از طریق مشاهده یکدیگر رفتارها و تفکرات متفاوتی را یاد می‌گیرند، متاسفانه مشاهده صرف و بکار نبردن تفکر و قرار ندادن مرز مشخص می‌تواند صدماتی در پی داشته باشد. بعنوان مثال انواع مقایسه‌ها، که در ابعاد مختلف فردی- اجتماعی، رفتاری، عاطفی و هیجانی اتفاق می‌افتد مشکلات متعددی برای فرد بوجود می‌آورد. بنابراین نه تنها لازم است درباره مشاهدات فکر کنید، بلکه ضروریست مرزی برای خود داشته باشید. مرزها در شکلهای مختلفی معنا پیدا میکند؛ مرز مشاهده کردن، مرز صمیمت، مرز رفتار، مرز کلام، مرز تماس فیزیکی. مرز داشتن و تفکر کردن به شما کمک می‌کند تا تعادل و اعتدال را در رفتار خود حفظ کنید و از مشکلات متعدد آن در امان باشید.

 

گرداب مقایسه 

مقایسه کردن مشکلات متعددی برای فرد دارد. زیرا افراد معمولا بدترین چیزهای خود را با بهترین چیزهای دیگران مقایسه می‌کنند در نتیجه حس حقارت و ناتوانی نسبت به دیگران در فرد ایجاد می‌شود، از سوی دیگر مقایسه خود با دیگران پایان و مرزی ندارد بدلیل اینکه امکانات، تواناییها و شایستگی های افراد بسیار متنوع و گسترده است. بنابراین رضایت و لذت بردن از زندگی را از بین می‌برد در حالیکه زندگی جاده زیباییست که افراد با منحصر و بی همتا بودن خود، با تلاش و تفکر مناسب با نگرش و باورهای سالم می توانند زندگی خود را رقم زنند.

 

انواع مقایسه کردن 

– مقایسه در ابزار و وسایل: برخی افراد در خرید وسایل و داشتن آن مداوم در حال مقایسه کردن خود با دیگران هستند و صدمات اقتصادی و فشار مضاعف بر خانواده وارد می‌کنند و روحیه خود را شکننده تر می سازند.

 

– مقایسه در آموخته‌های جنسی:  عمده یادگیری آموخته‌های جنسی افراد از طریق کانالها، فیلمهای جنسی و از طریق گفتگو با دیگران است که گاه آموخته های نادرستی را برای افراد ایجاد می‌کند. مانند؛ فیلمهای پورنوگرافی که فرد یک سری انتظارات غیرواقع بینانه از همسر دارد که موجبات رنجش و دوری عاطفی زوجین را بهمراه می‌آورد.

 

– مقایسه اندامها: سبقت کردن در زیبایی اندام ها معضلات خاص خود را دارد. مسلما در این زمینه مرز تعریف شده‌ی وجود ندارد و زیبای مرزی ندارد و چیزی مطلقی نیست. بنابراین  وقتی در گرداب مقایسه های اینچنینی قرار میگیرید نتیجه آن عمل جراحی در قسمتهای مختلفی از بدن می‌شود.

 

– مقایسه ظاهر: ” مثل فلانی لباس بپوش” یا ” برو از فلانی یاد بگیر” چنین مقایسه های بدون توجه به احساسات و عواطف همسر باعث آزردگی، لجاجت، سوءظن و تحقیر طرف مقابل خواهد شد.

 

می خواهم خودم باشم

یاد گرفتن از دیگران محاسن بسیار زیادی دارد از جمله اینکه زمان زیادی را صرف یکسری یادگیریهای تکراری نمی‌کنید و از این طریق آموزشهای مناسبی می‌بینید و در معرض ایده‌ها و پیشرفتهای بیشتری قرار می‌گیرید. اما جنبه‌های منفی آن زمانی است که به مقایسه کردن ناسودمند گرفتار می‌شوید در حالیکه توجه به تواناییها و قابلیتها در جهت توانمندتر شدن و برطرف نکات ضعف می‌تواند شما در بهره گیری از  آموخته های درست یاری رساند.

 

هدف در زندگی : هدف مسیر زندگی را روشن می کند تا از پیشرفتهای خود خشنود باشید و رضایت خاطر شما بدست آید و می دانید از دیگران چه چیزهای بیاموزید تا کمک کننده باشد نه صدمه زننده.

 

برنامه ریزی: داشتن برنامه‌ی منظم برای رسیدن به هدف فرد را امیدوارتر میکند و او را از مقایسه های نادرست دور میکند. در یادگیریها ضروری است تفکر کردن را سرلوحه خود قرار دهید تا از مشکلات و مصیبتهای آن دور بمانید و همیشه به این مسئله توجه داشته باشید انسان موجودی منحصر به فردیست.

 

مقایسه توانایی و شایستگی خود با گذشته خود و توجه به پیشرفت و موفقیت تدریجی کمک می‌کند تا اعتماد به نفس بالاتری برخوردار شوید. قدردان و سپاسگذار داشته های خود باشید تا رضایت خاطر و آرامش بیشتری بدست آورید و به  نقاط ضعف خود نیز توجه کنید تا برای بهتر شدن آنها تلاش کنید و در عین حال بدانید هیچ کسی بی عیب و نقض نیست

 

منبع : بیتوته

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *