افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

آشنائی با روش درمان استئوپاتی

روش استئوپاتی(Osteopathy) چیست؟

استئوپاتی یكی از روشهای طب كل ‌نگر است كه اعتقاد دارد تمامی سیستم‌های بدن در ارتباط با یكدیگر بوده و تغییری نامطلوب در یكی از بخشهای بدن، عملكرد سایر سیستمها را نیز دچار مشكل می‌كند.

images (1)

بدین دلیل ،درمانگران استئوپاتی برای درمان كل بدن، با توجه و تمركز بروی عملكرد سیستم استخوانها و عضلات سعی بر پیدا نمودن عامل اصلی بیماری دارند. استئوپاتی همچنین یك روش درمانی برای جلوگیری از استرس می‌باشد و بیمار را به داشتن یک زندگی سالم همراه با رژیمهای سالم غذایی تشویق می‌كند.

● تاریخچه استئوپاتی چیست؟

این روش درمانی در سال ۱۸۷۴ برای اولین بار توسط یك پزشك و جراح به نام اندرو تیلوراستیل (Andrew Taylor Still)كه سه فرزند خود را بر اثر مننژیت ستون فقرات از دست داده و از پزشكی رایج ناامید شده بود، معرفی شد .

استیل اعتقاد داشت كه سلامت و بیماری بدن بطور گسترده‌ای به عملكرد مكانیكی و استحكام استخوان‌ها، عضلات و مفاصل بستگی دارد. برهمین اساس ، شیوه علمی جدیدی از پزشكی به نام استئوپاتی بر گرفته از دو واژه یونانیOsteo به معنی استخوان وpathos به معنی رنج از بیماری، شكل گرفت و در سال ۱۸۹۲ مدرسه آمریكائی استئوپاتی بنام كالج Kirksvill برای آموزش و مطالعه این روش، بنیانگذاری شد.

● وضعیت فعلی استئوپاتی در کشور امریکا چگونه است؟

امروزه پزشكان استئوپاتی همانند سایر پزشكان ، دوره‌های آموزشی مشکلی را به مدت چهار سال سپری كرده وپس از دوره رزیدنتی در شاخه‌های خاص تر این رشته همچون پزشكی كودكان، جراحی، پزشكی داخلی و یا طبابت خانواده آموزش می‌بینند و همانند پزشكان طب رایج نسخه تجویز نموده و یا درخواست آزمایشات رایج را صادر می‌كنند.

همچنین درمانگران استئوپاتی با عضویت در بورد تخصصی این رشته دارای اجازه برای عضویت در انجمن پزشكی آمریكا می‌باشند.
مطالعات گسترده در مورد علم استئوپاتی ، منجر به ایجاد زیرشاخه های تخصصی شده است كه در آن پزشكان با تمرینات و استانداردهای پزشكی مخصوص بروی یك بخش از بدن متمركز می‌شوند.

بطور مثال در بخش استئوپاتی جمجمه،روشهای درمان با تمركز برروی استخوانهای جمجمه انجام می‌شود و باید توجه شود كه این روش با کرانیوساکرال تراپی (Craniosacral Therapy) كه یك روش بدون مجوز می‌باشد اشتباه نشود. در سایر شاخه‌‌ها، مانند دندان‌پزشكی نیز متخصصان با این روش مشغول به فعالیت می‌باشند.

● استئوپاتی چگونه عمل می كند ؟

مراجعه به یك پزشك استئوپات ، بسیار شبیه مراجعه به یك پزشك طب رایج می‌باشد. در واقع بسیاری از روش‌های درمان استئوپاتی و پزشكی رایج یكسان بوده و فقط در برخی موارد متفاوتند.
به عنوان مثال،اگر بیماری شما مربوط به استخوانها، عضلات ویا تاندونها باشد، پزشك استئوپاتی از روش دستکاری با استئوپاتی( OMT (Osteopathy Manipulative Therapy استفاده می‌كند.

این روش شامل دستكاری بافتهای نرم، حركتهای ریتمیك و كششی، تكنیك‌های مخصوص مفاصل وضربه‌های پرسرعت بدون درد می‌باشد. پزشكان استئوپاتی بر این باورند كه این تكنیكها انتقال پیام دررشته‌‌های عصبی را بهبود بخشیده و ایمنی بدن را با رفع گرفتگیهای گره‌های لنفاوی و افزایش پادتن‌‌های طبیعی بدن، تقویت می کنند.

در روش OMT عضلات شل و راحت می‌شوند ، قابلیت انعطاف آنها بالا می‌رود ، طرز ایستادن بهتر می شود و همچنین دامنه حرکت مفاصل و اندام تحتانی افزایش می یابد . در نتیجه OMT همراه با افزودن رژیمهای غذایی و آموزش شیوه صحیح زندگی ، به عنوان یك روش بهتر زیستن بكار می‌رود.

● آیا استئوپاتی همان کایروپراکتیک ((Chiropractics است؟

▪ خیر . توجه به این نكته لازم است كه روش استئوپاتی با روش کایروپراکتیک یكسان نیست. با اینكه هر دو روش سلامت بدن را بر مبنای ساختار آن می‌دانند، اما کایروپراکتیک توجه و تمركز بیشتری بر روی هماهنگی و سازگار كردن استخوان‌‌ها و مفاصل دارد، درصورتیكه استئوپاتی ، تمامی ابزار پزشكی در دسترس را به هنگام درمان در اختیار دارد.

● از استئوپاتی چه انتظاری می توان داشت ؟

اولین جلسه رویارویی بیمار و پزشك استئوپات ، با سوالاتی در مورد علائم بیماری، تاریخچه پزشكی بیمار، سلامت روانی و ساختار زندگی او آغاز می‌شود و در صورت لزوم آزمایشهایی همچون آنالیز خون و ادرار و یا عكسبرداری ‌ا ز نقاط مختلف بدن انجام می‌شود.

همچنین بررسیهایی برروی ستون فقرات،عضلات، مفاصل و تاندون‌ها انجام شده و به واكنشها، قابلیت انعطاف و كشش عضلات توجه می‌شود .در ضمن هرگونه ناهنجاری ثبت می‌گردد. ممكن است پزشك بیمار را در حالت‌های مختلف نشسته و یا ایستاده آزمایش كند و حركات و حالات او را بررسی كند.

در طول درمان ، گاهی پزشك رژیم غذایی بیمار را تغییر می دهد و یا او را به پزشكان متخصص معرفی می كند یا در صورت مشاهده ناهنجاری در ساختار بدن ، از روش OMT برای بهبود بیمار استفاده می نماید. لازم به ذكر است كه اولین جلسه درمان حدود یك ساعت و سایر جلسات بیست تا سی دقیقه زمان می‌برد و تعداد جلسات به شرایط بیمار بستگی دارد.

● منافع استئوپاتی برای سلامتی چیست؟

گرچه روش استئوپاتی برای درمان كل بدن بكار می‌رود، ولی شواهد نشان می‌دهد كه در درمان دردهای كمر و گردن، سردرد، مشكلات زانو و صدمات مفاصل تاثیر بهتری را بدنبال داشته است.
بیشتر تكنیكهای استئوپاتی، بدن را به آرامش رسانده، درد و استرس را كاهش داده و باعث تحریك رشته‌های عصبی می‌شوند و گردش خون را افزایش می دهند. این روش ، همچنین در پزشكی ورزش (Sports Medicine)نیز نتایج خوبی را به همراه داشته است.

● موارد احتیاط در رشته استئوپاتی کدام است؟

به هنگام مراجعه به پزشك استئوپاتی ، علاوه بر توجه به انتخاب یك پزشك متخصص با مجوز قانونی ، بهتر است به موارد زیر نیز توجه شود:
▪ دستكاری شدید مفاصل نباید دردناك باشد، اما می‌تواند باعث درد كمی شود كه ظرف یك تا دو روز برطرف شود.
▪ در صورت داشتن مشكلاتی چون شكستگی استخوانی، التهاب شدید مفاصل ، سرطان استخوان، دردهای شدید ستون فقرات و یا دیسك كمر ، بهتر است از دستكاری‌های استئوپاتی خود داری شود.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *