جدیدترین مطالب پزشکی و سلامت در سایت پزشکین



ید برای سلامت بدن اهمیت زیاد دارد

 

 

  • يد تنظيم كننده توليدمثل است, اين اعمال به عهده هورمون تيروئيد است كه در بعضي مواقع از ارگان‎هاي ديگر نيز كمك دريافت مي‎كند.– كساني كه گواتر دارند از خوردن شلغم، برگ و تخم كلم، خردل و از گياهان تيره شب‎بو مانند كيسه كشيش خوددداري كنند.

گواتروژن ها موادی هستند که به طور طبیعی در غذاها یافت می شوند و جذب ید و یا به کارگیری ید توسط بافت ها را دچار اختلال می کنند. منبع اصلی ید در کشورهای غربی شیر می باشد؛ چرا که استفاده از یدوفورس که به عنوان شوینده و ضدعفونی کننده تجهیزات در فرایند محصولات لبنی استفاده می شود، موجب بالا رفتن سطح ید در مواد لبنی می شود.

–  يد در بدن يك انسان سالم و بالغ حدود ۲۰ تا ۵۰ ميلي‎گرم وجود دارد كه دو سوم آن در غده تيروئيد (غده‎اي كه در جلوي گردن است) مي‎باشد.

–    يد موجب نشاط، شادابي، سرزنده بودن و تناسب اندام مي‎گردد.

–    يد براي رشد و نمو و روئيدن مو لازم است.

–    در حفظ سلامت مو، ناخن، پوست و دندان مؤثر است.

–    در سوزاندن چربي‎ها براي لاغر شدن كمك مي‎كند.

–    كمبود آن باعث بيماري گواتر مي‎گردد.

–    كمبود يد باعث كم‎هوشي و كوتاهي قد مي‎گردد.

–    مصرف زياد كلم خام باعث مي‎شود بدن به اندازه كافي يد جذب نكند.

–    يد فشارهاي عصبي را كاهش مي‎دهد.

– يد به ساخت كلسترول خون كمك مي‎كند و همچنين از رسوب كلسترول در عروق جلوگيري نموده و چربي‎هاي ناخواسته و اضافي بدن را مي‎سوزاند.

– كمبود يد در بدن باعث تشويش و نگراني مي‎شود.

– يد براي معالجه نرمي استخوان، بيماري‎هاي پوستي و سل نقش ارزنده‎اي دارد.

– استفاده از مواد الكلي باعث از بين رفتن مواد يد مي‎گردد.

– يد باعث برطرف شدن خون مردگي عضلات مي‎شود.

– يد تنظيم كننده دستگاه قلبي و عروقي است.

– كمبود يد امكان افزايش سرطان غده تيروئيد را دارد.

– يد تنظيم كننده توليدمثل است, اين اعمال به عهده هورمون تيروئيد است كه در بعضي مواقع از ارگان‎هاي ديگر نيز كمك دريافت مي‎كند.

– كساني كه گواتر دارند از خوردن شلغم، برگ و تخم كلم، خردل و از گياهان تيره شب‎بو مانند كيسه كشيش خوددداري كنند.

– مواد غذايي كه در آن‎ها يد موجود مي‎باشد: سبزي‎ها كه در خاك غني از يد روئيده باشند، پياز، تمامي غذاهاي دريايي، روزي يك قاشق چايخوري آب دريا، استنشاق هواي دريا يكي از راه‎هاي بسيار خوب تغذيه يد مي‎باشد، تربچه، سيب‎زميني، مارچوبه، هويج، گوجه‎فرنگي، اسفناج، نخود، قارچ، كاهو، موز، توت‎فرنگي، زرده تخم‎مرغ، شير، پنير، روغن كبد ماهي، كنگر، تره‎فرنگي، ترشك، تره، انگور، شاهي و بولاغ اوتي.

 

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید



امتیاز گوگل یادتون نره :)