افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

گفته های طب سنتی درباره حجامت

139502190950271187659744

  • در حال حاضر متاسفانه در باور برخی از مردم، طب سنتی همان حجامت است در صورتی که در هیچ یک از منابع معتبر، برای هر بیمار، در هر فصل و در هر مکان و زمانی حجامت توصیه نشده بلکه انجام حجامت وابسته به شرایط زمانی، سنی و مزاجی افراد است

مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت گفت: طب سنتی ایران نباید راه را برای افراد سودجو و فرصت طلب باز کند که از اعتماد و اعتقاد مردم سوءاستفاده کنند و به سلامت مردم آسیب بزنند.

دکتر محمود خدادوست اظهار داشت: وظیفه داریم که طب سنتی را ضابطه مند و قانون مند به پیش ببریم تا به سلامت و اعتقادات مردم لطمه ای وارد نشود و قانون هم رعایت شده باشد اما باید توجه داشت که طب سنتی بیشتر از اینکه تداخلات درمانی مانند حجامت داشته باشد، دارای توصیه هایی برای اصلاح سبک زندگی است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر متاسفانه در باور برخی از مردم، طب سنتی همان حجامت است در صورتی که در هیچ یک از منابع معتبر، برای هر بیمار، در هر فصل و در هر مکان و زمانی حجامت توصیه نشده بلکه انجام حجامت وابسته به شرایط زمانی، سنی و مزاجی افراد است اما برخی از پزشکان، قبل از گرفتن شرح حال بیماران، آنها را وادار به انجام حجامت می کنند و با انجام این کار، به نوعی، انحراف طبیعت می دهیم و بیمار برای چندین روز سرحال می شود غافل از اینکه بسیاری از حجامت ها برای بیمار همراه با عوارض است.

مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت حجامت را یکی از روش های درمانی طب سنتی عنوان کرد که مورد تایید منابع معتبر علمی این طب است و گفت: برخی از مدعیان حجامت، سالانه ۱۲ میلیون لیوان حجامت می فروشند و اعتقاد داریم که در حوزه حجامت و طب سنتی نباید بر خلاف قانون عمل کنیم.

وی توسعه طب سنتی ایرانی را تنها در مسیر قانونی میسر دانست و خاطرنشان کرد: رویکرد ما هم قانون مند کردن طب سنتی است و در حال حاضر در ۱۷ دانشگاه کشور، دانشجویان طب سنتی تربیت می شوند و آموزه های این طب ارزشمند را وارد خانه های بهداشت کرده ایم تا سبک زندگی مردم اصلاح شود.

خدادوست اظهار داشت: سال گذشته برای اولین بار برای خدمات حجامت و فصد در کتاب ارزش های نسبی، تعرفه در نظر گرفته شد و این خدمات را استاندارد کردیم و به تایید معاونت درمان وزارت بهداشت رساندیم و معتقدیم که باید در قالب قانون کار کنیم و باید جلوی افراطی گری و آسیب رسیدن به مردم و نظام سلامت را بگیریم.

مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت با اشاره به وجود خانه ها و مراکز بهداشتی بسیار زیاد در کشور، گفت: برای بهورزان دو کتاب با عناوین آشنایی با اصول اولیه طب سنتی و درمانهای خانگی در نظر گرفته شده و در واقع تعالیم و مفاهیم طب سنتی به سطح اول خدمات بهداشتی و درمانی رفته است.

خدادوست به انجام کارهای علمی و تحقیقاتی متعدد و پایان نامه های مربوط به موضوع حجامت و فصد در کشور اشاره کرد و افزود: وزارت بهداشت در راستای آکادمیک کردن طب سنتی اقدام به راه اندازی ۳۲ کلینیک و سلامتکده طب سنتی در کشور کرده است.

وی در خصوص موسسه حجامت ایران، گفت: این پرونده در مرجع قضائی در حال رسیدگی است و فضاسازی در فضای مجازی و خبری به صلاح نیست زیرا هم مردم را به اشتباه می اندازد و هم خطرآفرین است.

مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت ضمن تاکید لزوم رعایت قانون در کشور، اظهار داشت: دانشگاه ارمنستان به صورت غیر قانونی ایجاد شده بود و رسانه ها باید قبل از مطرح کردن موضوعی که ممکن است برای کشور تبعاتی به همراه داشته باشد، از مراجع قانونی اطلاع کسب کنند چون برخی از فرزندان ایرانی در این دانشگاه غیرقانونی سالانه میلیون ها تومان هزینه می کنند.

خدادوست با بیان اینکه از نظر مقام معظم رهبری، ملاک امور، قانون و مقررات کشور است، اضافه کرد: در سیاست های کلی سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، نظارت وظیفه وزارت بهداشت است و وقتی وزارت بهداشت اقدام به بستن موسسه حجامت ایران کرده است، یعنی به وظیفه خود عمل کرده است و در مجوز این موسسه ذکر شده که چه کسی برای چه مدتی و برای چه کاری اجازه فعالیت دارد.

وی تاکید کرد: خط قرمز ما قانون است اما اگر فردی با قانون مشکلی دارد، بحث متفاوتی است و فصل الخطاب امور، احکام و مراجع قضایی است.

مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت با اشاره به رابطه دوستی خود با مسئول موسسه حجامت ایران، گفت: سالها پیش به ایشان گفتم که زمانی طب سنتی به صورت منطقی و آکادمیک توسعه می یابد که بتوانیم صرف نظر از قوانین و مقررات مناسب کشور، پزشکان را با خودمان همراه کنیم که در غیر این صورت، مردم آسیب می بینند.

خدادوست یادآور شد: موافقم که شاید سرعت توسعه طب سنتی در کشور زیاد نباشد اما برای وزارت بهداشت مهم است که با سلامت و جیب مردم بازی نشود و منافع عده ای فرصت طلب و سودجو تامین نشود.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *