جدیدترین مطالب پزشکی و سلامت در سایت پزشکین



گفته های روانشناسان برای مثبت اندیشیدن

گفته های روانشناسان برای مثبت اندیشیدن

اگر به شما بگویند که به یک فیل فکر نکنید اولین چیزی که در ذهن شما مجسم میشود تصویر یک فیل است. برای دور شدن از ناراحتی ها و نگرانی ها نباید با زور و تلاش بیش از حد سعی در مثبت نگر شدن داشت.

 

آیا شما همیشه نیمه پر لیوان را میبینید یا نیمه خالی آن را؟ نحوه جواب دادنتان به این سوال می تواند بیانگر دیدگاهتان در مورد زندگی باشد. نگرش شما نسبت به خودتان و نسبت به این که مثبت اندیش هستید یا بدبین می تواند در زندگی و حتی سلامتی شما تاثیر بگذارد.

هر زندگی سختی ها و مشکلات خودش را دارد، اما نگاه خوش بینانه و مثبت اندیش به زندگی، تاثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی فرد دارد. مانند سلامت ذهنی و جسمی. خوش بینی و مثبت اندیشی همچنین یکی از مولفه های اصلی مدیریت استرس می باشد. مثبت اندیشی به معنی نادیده گرفتن مشکلات و چالش های زندگی نیست بلکه به این معنی است که چگونه نحوه برخورد با آن ها را تغییر دهیم. در ادامه با هاو کن یو همراه باشید.

۱دست از تلاش بردار

اگر به شما بگویند که به یک فیل فکر نکنید اولین چیزی که در ذهن شما مجسم میشود تصویر یک فیل است. برای دور شدن از ناراحتی ها و نگرانی ها نباید با زور و تلاش بیش از حد سعی در مثبت نگر شدن داشت. این کار تنها باعث میشود که در ناراحتی و تاریکی های ذهن خود فرو بروید. دست از تلاش بردارید. مدام به خود یادآوری نکنید که باید شاد باشید. این کار هیچ تاثیری نخواهد داشت.

 چگونه شادتر زندگی کنیم

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که غم و اندوه عضوی جدا نشدنی از زندگی هر انسان سالمی است پس قرار نیست در انتهای این مقاله دیگر با هیچ غم و اندوهی مواجه نشوید. تنها کاری که از دست ما و شما بر می آید این است که در شرایطی قرار گیرید که شما را از اندوههای گذرا و مقطعی دور میکند.

برای حل این مشکل چکار کنم؟

  • چند دقیقه وقت بگذارید و ببینید چه موارد و مسائلی شما را در زندگی خوشحال میکند.
  • اگر هیچ چیز که شما را خوشحال میکند به یاد نمی آورید، فکر کنید که در گذشته چه چیزی شما را شاد میکرد.
  • این موارد را نوشته و لیست کنید. روزانه تعدادی از آنها را در روتین خود قرار دهید. هر رمان که احساس میکنید ناراحتی ها و اندوه خاصی مدتی است که شما را در خود فرو برده است به یاد یکی از این موارد شاد کننده افتاده و آن را انجام دهید.
  • کلاس های ورزشی به خصوص یوگا به دلیل کمک به افزایش تمرکز و ترشح اندورفین در بدن بسیار موثر است.

۲گویا پایان جهان نزدیک است!!

همانطور که در بالا گفتیم ناراحتی یکی از نشانه های روح و جسمی سالم است. اما آیا افسردگی برای یک سردرد جزئی؟ از کاه کوه ساختن را منفی باف ها خیلی خوب میدانند. آنها مشکلات کوچک سر راه را به موانعی بزرگ تبدیل میکنند که به هیچ عنوان نمیتوان از پس آن گذشت. اگر شما نیز جزو افرادی هستید که فکر میکنید تحویل ندادن چند برگ پروژه سر موعد تحویل تغییری در پایه و اساس سازمانتان میکند بهتر است بگوییم، با یک روز تاخیر در تحویل پروژه شما شرکتتان از بین نخواهد رفت!

اینجا پایان دنیا نیست. اضطراب و منفی گرایی خود را کنار بگذارید. البته این امری بدیهی است که در صورتی که احساس مسئولیت نسبت به قول های خود دارید با تاخیر در براورده شدن قول هایتان دچار استرس و اضطراب خواهید شد. اما این ناراحتی نباید سایه ای سیاه بر سر یک روز، یک ماه یا یک سال شما بیفتد.

برای حل این مشکل چکار کنم؟

رفتار خود را در این شرایط سخت کنترل کنید. کنترل کردن شرایط بدین معنی است که اگر استرس های مربوط به شغل و کار را دارید به هیچ عنوان آن را وارد فضای دوستانه یا خانوادگیتان نکنید. نگذارید این ناراحتی در تمام روز با شما باشدو همانطور که در بالا گفتم، فردا دنیا به اتمام نخواهد رسید و هنوز وقت برای حل این مشل خواهید داشت.

۳“مشکل من نیست”

احتمالا این عبارت را زیاد شنیده اید. ” به من ربطی ندارد”. همه میدانیم که این عبارت اگر در جای نادرست استفاده شود دلیلی بر بی ثبات بودن و بی مسئولیت بودن فرد گوینده است. اما وقتی بیشتر به این عبارت توجه میکنیم میفهمیم که چنان عبارت بدی نیست و بسیاری اوقات میتواند یک بار سنگین اندوه و ناراحتی را از دوش ما بردارد. باید بدانید که اگر اتفاقی در زندگیتان درست پیش نمیرود دلیل بر این نیست که شما ۱۰۰٪ ایجاد کننده مشکل بودید. گاهی اوقات عوامل متعددی دست به دست هم می دهند تا یک روز، روز خوبی برایمان نباشد.

برای حل این مشکل چکار کنم؟

اگر با مشکلی در حرفه یا زندگی شخصی خود برخوردید حتما این عبارت را با خود بارها و بارها بازگو کنید. “همه این مشکل تقصیر من نبوده است”. این عبارت علاوه بر اینکه شما را آرام تر میکند و بار سنگین مسئولیت را برای مدتی از روی دوشتان بر میدارد همچنین کمک میکند که در ادامه با تمرکز بیشتر و اعتماد به نفس بالا تری مشکل را حل کنید.

۴تلاش برای بهتر شدن

مثبت نگر ها سعی میکنند هر طور شده مشکل را حل کنند. اما منفی باف ها همیشه بین راه جا زده و به محیط امن خود باز میگردند. در آزمایش هایی که توسط محققان انجام شد در بین چند مثبت نگر و منفی نگر مسائلی مطرح شد و در پایان نتیجه این بود که مثبت نگر ها ۵۰ درصد در حل مشکلات موفق تر بودند. جالب است بدانید که در آزمایشی مشابه بین این افراد، مثبت گرا ها به صورت میانگین درامد سالیانه حد اثل ۳۳ هزار دلار بیشتر از منفی باف ها داشتند.

برای حل این مشکل چکار کنم؟

بهترین کاری که میتوان انجام داد تظاهر به مثبت نگر بودن است. این تظاهر را باید به مقداری انجام داد تا بدن و مغز ما عادت کرده و باور کند که مثبت هستیم. در صورتی که بین همکاران و همراهان خود یک باره به صورت فردی فوق العاده قوی ظاهر شوید این انرژی مثبت را از آنها دریافت و در نظر آنها فردی بسیار امیدوار و پرتلاش جلوه میکنید. مسائل را با قدرت و امیدواری حل کنید. در صورتی که در راهتان به مشکلات زیادی برخورد کردید هر بار با دید و نگرشی مثبت به سراغ حل آن بروید تا ببینید چگونه مغز قدرتمندتان برای آن مسئله راه حلی پیدا خواهد کرد.

۵با بهترها رفت و آمد کنید

به طور علمی ثابت شده است که اخلاق و رفتار ما تاثیر گرفته از نزدیک ترین ۵ شخص به ما هستند. اگر اطرافتان را افراد منفی باف و ناامید فراگرفته است باید بدانید که در این شرایط احتمال تغییر شما خیلی کم است. سعی کنید از دایره افراد منفی نگر بیرون آمده و کم کم به سمت مثبت ها بروید. آزمایشی که بر روی ۱۰۰ زوج انجام شد نشان داد که زوج هایی که دیدی مثبت و امیدوارانه به روابط احساسی و عاطفی خود با همسرشان داشتند بسیار از شرایط خود راضی بوده و با عشق و علاقه زندگی می کردند. پس باید دانست که بودن در کنار افراد با انرژی های مثبت قطعا تاثیرات قابل لمسی را بر روی نحوه تفکر شما نیز خواهد گذاشت.

برای حل این مشکل چکار کنم؟

به اطراف خود نگاه کنید (منظور دوستان و خانواده شماست)‌. قطعا کسانی وجود دارند که دیدشان به زندگی حالتی امیدوارانه تر دارد که از قضا به طور قطع به یقین زندگی شاد تر و پر از ثروتی نیز دارند. با این افراد روابط بیشتری داشته باشید. همچنین در جمع های دوستانه بیشتر بر روی کسانی تمرکز کنید که دائما از شرایط سخت و دشوار ناله نکرده و اقدام به حل آنها کرده اند. در صورتی که اطرافیانتان را از این فیلتر بسیار مهم رد کنید تاثیر مثبت آن را به زودی در زندگی خود خواهید دید.

۶سه تمرین برای پیشرفت

خلاق باشید و از بین موارد بالا و یا موارد متعدد دیگر که به شما در مثبت اندیشی کمک میکنند، موردی را انتخاب کنید که بیشتری تاثیر را بر روی تفکر و رفتار شما دارد. میتوانید چند مورد را با هم ترکیب کرده و ب نتیجه بهتری برسید. هر هفته متدی را برای شاد تر بودن انتخاب کنید.

بنویسید مسائلی را که بابت آنها خوشحال هستید. یک دفترچه همیشه به همراه خود داشته باشید و موضوعات مثب زندگیتان را با نوشتن همواره به خود یادآوری کنید. سعی کنید روزانه یک مورد به این موارد بالا اضافه نمایید. ضمنا در صورت پیشرفت متدی که از آن تاثیر مثبت گرفته اید را نیز در گوشه ای یادداشت کنید.

یک نقطه را در صفحه به عنوان خودتان بکشید و افراد را در دایره های موازی و بزرگ شونده بکشید. ( هرچه دایره ها کوچکتر و به شما نزدیک تر میشوند افراد داخل دایره نیز به شما نزدیک ترند). سپس با استفاده از یک خودکار سبز و قرمز افراد مثبت و منفی را علامت بزنید و سعی کنید در طول یک ماه حد اقل با سه نفر مثبت ورابط خود را تحکیم و با سه نفر منفی ارتباطات خود را کمرنگ تر کنید.

منبع : ها کن یو
اشتراک:


نظر خود را بیان کنید



امتیاز گوگل یادتون نره :)