افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

گاز معده نوزادان از پیشگیری تا درمان آن

  • یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای تخلیه گاز شکمی،‌ این است که هنگام خوردن شیر یا بعد از آن، کاری کنید که آروغ بزند. اگر بلافاصله آروغغ نزد، او را برای چند دقیقه به پشت بخوابانید و این حرکت را دوباره امتحان کنید.

 

طی ۴ ماهه نخست بعد از تولد، ممکن است نوزاد دچار شکم‌درد شده باشد، در واقع زمانی این مسئله خود را نشان می‌دهد که نوزاد بیش از ۳ ساعت و ۳ روز و ۳ هفته گریه کند. البته گاز معده منجر به شکم‌درد نمی‌شود، اما اگر احساس کردید که نوزادتان دچار شکم‌درد شده، شاید زیادتر از حد طبیعی هوا بلعیده که منجر به تولید گاز بیشتری شده است. اغلب نوزادان گاز زیادی در شکم خود دارند. در واقع بسیار عادی است که بخواهند ۱۳ تا ۲۱ بار در روز این گاز را دفع کنند. سؤال این است که چرا این‌قدر زیاد؟ در جواب باید گفت نوزادان از طرق متعددی هوا را می‌بلعند. برخی از این شرایط عبارت است از:
-هنگام خوردن، فرقی نمی‌کند که از پستان مادر شیر بخورند یا از بطری
-هنگام مکیدن پستانک
-هنگام گریه کردن
وقتی هوا داخل شکم نوزاد گیر کرده یا جمع می‌شود، متوجه خواهید شد که این عکس‌العمل‌ها را از خود نشان خواهد داد:
-آروغ زدن
-بی‌قراری
-تورم شکم
-گریه کردن
-خارج کردن باد معده
-سفت شدن شکم
در برخی مواقع، به نظر می‌آید نوزادانی که گاز زیادی در شکم دارند بسیار حس ناخوشایند و نامطلوبی همراه با درد تجربه می‌کنند. اما اگر مشکل دیگری در کار باشد از کجا باید به آن پی برد؟
یکی از متخصصان در این زمینه می‌گوید: «اگر دیدید نوزادتان خوشحال و شاد است و تنها هنگامی که باد معده خود را خالی می‌کند، حالت بی‌قراری پیدا می‌کند، این نشانه طبیعی بودن شرایط است. حتی اگر رنگ صورتش سرخ شده و یا از خودش صدا در آورد، بدان معنا نیست که دفع گاز دارد او را اذیت می‌کند. اگر در فواصل تخلیه باد معده حس خوشحالی داشته و طی آن چندان احساس نامطلوب و آزردگی نداشته باشد، قطعا هیچ مشکل خاصی در کار نخواهد بود.»
چطور می‌توان به نوزاد کمک کرد تا حس بهتری داشته باشد؟
به منظور پیشگیری از درد گاز معده و تسهیل دفع آن، بهتر است این کارها را انجام دهید:
وضعیت شیر خوردن او را چک کنید: زمانی که دارید از شیر خود یا از بطری به نوزاد شیر می‌دهید، سعی کنید سر او را طوری قرار دهید که بالاتر از معده‌اش قرار بگیرد. با این روش، شیر به انتهای معده او انتقال پیدا کرده و هوا در قسمت بالایی آن خواهد ماند، و راحت‌تر می‌تواند آروغ بزند. سعی کنید نوک شیشه ‌شیر را کمی به سمت بالا گرفته تا به این شکل دیگر هوایی وارد معده نوزاد نشود. برای اطمینان می‌توانید یک بالش هم زیر سرش بگذارید.
کاری کنید که آروغ بزند: یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای تخلیه گاز شکمی،‌ این است که هنگام خوردن شیر یا بعد از آن، کاری کنید که آروغ بزند. اگر بلافاصله آروغ نزد، او را برای چند دقیقه به پشت بخوابانید و این حرکت را دوباره امتحان کنید.
تغییر وسایل: اگر با شیشه‌ شیر مخصوص به نوزاد شیر می‌دهید، سر شیشه پستانک‌مانندش را عوض کنید که با آن آرام‌تر شیر بخورد.
تمرین و نرمش دادن نوزاد: به آرامی نوزادتان را ماساژ دهید، و در حالی‌که به پشت خوابیده پاهایش را به سمت عقب و جلو حرکت دهید (انگار که دارد با پا دوچرخه می‌زند) یا به او زمان دهید تا روی شکمش بخوابد. یک حمام گرم هم باعث می‌شود تا از شر گاز اضافی معده خلاص شود.
سعی کنید به غذای او توجه بیشتری داشته باشید: درباره غذایی که ممکن است باعث زیاد شدن گاز معده نوزاد شود حتما با پزشک او صحبت کنید. برخی والدین به نوزادان آبمیوه می‌دهند که حاوی سوربیتول بوده و بدن نوزاد قادر به جذب آن نیست. از طرفی پزشک به شما اطمینان خواهد داد که اصلا نیاز نیست مصرف مواد مغذی لازم برای نوزاد را قطع کنید.
اگر شیر خودتان را به او می‌دهید، احتمال دارد نوزاد در هضم برخی غذاهایی که می‌خورید و از راه شیر شما به او انتقال پیدا می‌کند دچار مشکل شود، غذاهایی مانند محصولات لبنی و کافئین. اگر به او شیر خشک می‌دهید، حتما درباره برند شیری که می‌دهید با پزشک او صحبت کنید. گفته می‌شود که بعضی از این شیرخشک‌ها برای تسکین گاز معده نوزاد بسیار مفیدند.
روش‌های درمانی بدون نسخه
شما می‌توانید برای تسکین و کاهش گاز معده نوزادتان، از برخی داروهای بدون نسخه هم استفاده کنید. از پزشک‌ یا دکتر داروساز مربوطه بخواهید تا یکی از این داروها را به شما معرفی کند. هم‌چنین از پزشک بخواهید تا شما را مطمئن کند که داروی مربوطه هیچ مشکل خاصی برای نوزاد به همراه نداشته، این‌که نوزاد به آن حساسیت پیدا نکرده و از طرفی دوز مصرفی مشخصی به شما بدهد.

 

منبع: الو دکتر

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *