افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

کیست تخمدان چیست و توصیه هایی به این بیماران

3x8sIJv

خانم هایی که کیست تخمدان دارید نگران نباشید و بدانید این کیست ها اکثرا خوش خیم هستند در این مطلب کیست تخمدان چیست و توصیه هایی به این بیماران که چه کنند تا این بیماری زودتر درمان شود با رژیم غذایی خاص .

گرچه كيست‌هاي تخمدان اغلب خوش خيم و بي‌دردسر هستند و با تجويز قرص‌هاي پيشگيري از بارداري كنترل مي‌شوند اما تخمدان‌هايي كه كيست‌ساز هستند، مدتي بعد از درمان باز كيست ديگري مي‌سازند و اين ماجرا سال‌ها ادامه پيدا مي‌كند. علت اصلي پيدا شدن كيست‌هاي تخمدان را باید در سبك زندگي نادرست جستجو کرد .

كيست تخمدان از كجا مي‌آيد؟

از نظر طب سنتي چهار علت عمده باعث تشكيل كيست در تخمدان مي‌شود كه ممكن است كسي تحت تاثير يكي از اين عوامل و شخص ديگري تحت تاثير هر چهار عامل دچار كيست شده باشد. چاقي، غلظت خون و رطوبت سه علت اساسي به وجود آمدن كيست تخمدان هستند.

شما هم كيست داريد؟

براي خانم‌ها هرگونه بي‌نظمي در قاعدگي نوعي هشدار به حساب مي‌آيد. از طرفي وقتي ابتلا به كيست تخمدان شايع باشد، اولين احتمال را به وجود كيست تخمدان مي‌دهيم. كيست تخمدان اغلب در كميت و كيفيت قاعدگي خودش را نشان مي‌دهد.

۱- ممكن است قاعدگي فردي كه دچار اين مشكل شده به‌طور كل قطع شود و هر چند ماه يك بار اتفاق بيفتد يا اينكه احتمال دارد تعداد روزهاي قاعدگي بسيار كم شود يا خوني كه از دست مي‌رود، بسيار ناچيز باشد. در صورت مشاهده اين تغييرات براي تشخيص دقيق‌تر به متخصص زنان مراجعه كنيد.

۲- امكان دارد نشانه‌هاي ديگري هم در كنار بي‌نظمي در قاعدگي مشاهده شود؛ مثل روييدن موهاي زائد روي چانه، جوش زدن صورت، بيشتر شدن لك‌هاي صورت يا ديدن لكه‌هاي قهوه‌اي در ناحيه زير بغل و روي كشاله ران، ناباروري، ديرباروري و… که همه از نشانه‌هايي هستند كه مي‌توانند از وجود كيست تخمدان خبر دهند.
۳- براي كنترل وضعيت كيست تخمدان، بايد وضعيت قاعدگي را به‌طور دقيق كنترل كنيد تا متوجه تغييرات شويد. اما براي تشخيص بيماري، به مشاهده اين نشانه‌ها اكتفا نمي‌شود و درنهايت با انجام سونوگرافي به‌طور قطع مشخص مي‌شود كه فرد دچار كيست تخمدان شده يا نه و البته اندازه كيست‌هاي او و موقعيت‌شان به چه صورت است.

چي بخورم؟ چي نخورم؟

فرد مبتلا به كيست، بايد هر چه سريع‌تر درمانش را پيگيري كند. اولين و مهم‌ترين قدم، اصلاح روش تغذيه است. بعضي افراد نقش خوراكي‌ها را در درمان اين بيماري جدي نمي‌گيرند و ترجيح مي‌دهند، قرص بخورند و درمان شوند؛ درحالي‌كه بسياري از خانم‌هاي مبتلا به كيست، صرفا با استفاده از اين روش خودبه‌خود و بدون نياز به مصرف قرص‌هاي پيشگيري از بارداري كيست‌شان درمان شده‌ است.

– غذاهايي كه مواد نگهدارنده دارند، نخوريد. غذاهايي كه در كارخانه‌ها تهيه مي‌شوند مثل انواع كنسروها براي ماندگاري بيشتر، حاوي مواد نگه‌دارنده هستند. آب معدني‌ها هم جزء همين دسته خوراكي‌هاي ممنوعه هستند.

– غذاهاي غليظ نخوريد. پيتزا، الويه، حليم، ‌آش رشته، ماكاروني، لازانيا، كله پاچه، حلوا، شيريني ‌تر، موز، انبه و لوبيا جزء غذاهاي غليظ به شمار مي‌روند.

-شير، ميوه و تنقلات را به هيچ وجه با هم نخوريد؛ چون هضم همزمان‌شان بسيار دشوار است. پس با شيرموز يا شيرپسته خوردن خودتان را تقويت نكنيد.

-هضم گوشت توسط دستگاه هاضمه يا همان دستگاه گوارش ۱۲ ساعت طول مي‌كشد؛ بنابراين اگر گوشت خورده‌ايد، بايد بيشتر صبر كنيد.

-خودتان را به خوردن سكنجبين عادت بدهيد. سكنجبين را مي‌توانيد همراه سركه و شكر يا همراه سركه و عسل ميل كنيد.

-غذاهايي را كه طبع سرد و بلغم دارند، نخوريد. بايد ماست، دوغ، خيار، گوجه فرنگي، برنج، ماهي، كدو، كاهو، كيوي، گيلاس، هلو و آلو را از برنامه غذايي‌تان حذف كنيد. اگر اصرار داريد اين مواد را مصرف كنيد، حتما آنها را با مصلح بخوريد. ادويه‌جات گرم و خشك، مصلح خوراكي‌هاي سرد هستند. عسل، زعفران، زيره، زنجبيل، سياه دانه، هل، دارچين، نعناع و زنیان تا حد زيادي از ضرر این مواد مي‌كاهند.

– همراه غذا ماست يا سالاد نخوريد. نيم ساعت بعد از غذا مي‌توانيد تنها يكي از اينها را ميل كنيد.
– همراه غذا مي‌توانيد سبزي خوردن، زيتون پرورده با رب انار ميل كنيد.

 

با رعایت موارد می توانید به راحتی این کیست را درمان کنید .

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *