افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

کولر و این عوارض و آسیب ها

کولر و این عوارض و آسیب ها

  • بر اساس آخرین تحقیقات انجام شده روی افراد بالای ۶۰ سال، استفاده از باد کولردر هوای گرم نقش خاصی در کاهش دمای درونی بدن آنها ایفا نمی کند. نکته جالب توجه این است که در این گروه سنی هر ده دقیقه نشستن مقابل باد کولر موجب افزایش دمای درونی بدن آنها می شود.

 

دستگاه‌های تهویه مطبوع برای آن دسته از افرادی که آسم و آلرژی دارند، مناسب نیست، زیرا ورود گردوغبار از طریق سیستم فیلتر برای مبتلایان به آلرژی رنج‌آور است. سیستم تهویه مطبوع با خشک کردن رطوبت و جریان هوای خنک از گردش هوای گرم در فضای داخلی جلوگیری می‌کند، از این رو اجازه نمی‌دهد گرمای بیش از حد روزهای بهار و تابستان را تحمل کنیم، اما با این حال کولرها مشکلاتی هم دارند.

مضرات باد کولر
بر اساس آخرین تحقیقات انجام شده روی افراد بالای ۶۰ سال، استفاده از باد کولردر هوای گرم نقش خاصی در کاهش دمای درونی بدن آنها ایفا نمی کند. نکته جالب توجه این است که در این گروه سنی هر ده دقیقه نشستن مقابل باد کولر موجب افزایش دمای درونی بدن آنها می شود. به همین خاطر حتی اگر این افراد هشت ساعت در طول روز را در معرض باد کولر باشند باز هم احساس گرما می کنند.

اگرچه کولرها یک راه حل خوب برای فرار از گرمای طاقت فرسای تابستان هستند؛ ولی بنا بر آخرین یافته های به دست آمده، بهترین گزینه برای سالمندان دوری کردن از این وسیله است. در واقع، نشستن مقابل باد کولر در هوای بسیار گرم هیچ کمکی به خنک شدن سالمندان نمی کند و حتی در مواردی موجب افت سیستم ایمنی بدن و افزایش دمای بدن آنها می شود.

باد کولر و سردرد
بسیاری از کارمندانی که زیر باد کولر کار می‌کنند، بعد از آنکه محل کارشان را ترک می‌کنند اغلب احساس خستگی بیش از حد، سردرد و ضعف عمومی می‌کنندکه این علائم، بعد از ترک ساختمان و درهوای آزاد از بین می‌رود.این علائم را«سندرم ساختمان بیمار»می گویندکه باد کولر علت اصلی این سندرم عنوان می‌شود.

در تحقیقی که سال ۲۰۰۴ در مجله بین‌المللی اپیدمیولوژی منتشر شده است، محققان ادعا می‌کنند افرادی که در ساختمان‌های اداری با سیستم تهویه مطبوع مرکزی فعالیت می‌کنند، نسبت به کسانی که در محل کارشان سیستم تهویه مطبوع مرکزی وجود ندارد، بیشتر احساس بیماری می‌کنند.

این محققان توصیه می‌کنند برای جلوگیری از سندرم ساختمان بیمار، لازم است کارمندان هر چند ساعت یک بار داخل محوطه ساختمان را ترک کنند و با تنفس در هوای آزاد، دمای درجه حرارت بدنشان را متعادل نگه دارند.

باد کولر و پادرد
به‌طور کلی، زمانی که فرد برای مدت طولانی در معرض بادهای سرد قرار بگیرد، ممکن است دچار اسپاسم‌ یا گرفتگی عضلانی شود، یا دردهای مفصلی و استخوانی او تشدید شوند. این مشکل برای افرادی که مبتلا به بیماری‌های روماتیسمی هستند یا برای کسانی که به علت تجربه شکستگی‌هایی در دست و پایشان، عمل جراحی شده‌اند و پلاتین در بدن آنها کار گذاشته است، بیشتر و شدیدتر اتفاق می‌افتد.

معمولا هرچه رطوبت باد سرد بیشتر باشد، مشکلات مفصلی، استخوانی و گرفتگی‌های عضلانی هم بیشتر می‌شوند. به همین دلیل هم افراد سالمند یا کسانی که مشکلات روماتیسمی دارند، زمانی که در معرض باد کولر آبی قرار می‌گیرند، بیشتر از زمانی که در معرض باد پنکه یا حتی در مواردی کولرهای گازی قرار گرفته‌اند، احساس درد و ناراحتی در عضلات و استخوان‌های خود می‌کنند.

ساده‌ترین و مطمئن‌ترین راه رهایی از دردهای استخوانی، مفصلی وگرفتگی‌های عضلانی در فصل تابستان، این است که دریچه‌های کولر یا پنکه را به‌صورتی تنظیم کنید که در عین خنک شدن فضای داخل منزل یا ماشین، باد سرد مستقیم به عضلات و اندام‌های بدنتان دمیده نشود. هرچه سرما و رطوبت باد کولر بیشتر به بدن برسد، دردها و گرفتگی‌های استخوان‌ها و اندام‌ها هم بیشتر خواهد شد.

خشکی پوست و باد کولر
افرادی که زمان بیشتری را در هوای سرد و خشک به سر می‌برند، پوستشان اغلب زبر و خشک می‌شود، چراکه هوای خشک و سرد منجر به از دست دادن رطوبت پوست می‌شود. این ویژگی کولر، حتی روی خشکی و شکنندگی موها نیز تأثیر منفی می‌گذارد. برای جلوگیری از این عارضه پوستی، استفاده از کرم های مرطوب‌کننده را فراموش نکنید.

مضرات روشن بودن کولر در هنگام خواب
اگر شما در مقابل کولر آبی دچار آبریزش از چشم و بینی و سرخی چشم می‌شوید یعنی یا به باد سرد و مرطوب آلرژی دارید یا به عوامل حساسیت زایی که با روشن شدن کولر آبی در هوا پخش می‌شود، حساسیت دارید. این مسئله راهی ندارد جز اینکه هرگز جلوی باد کولر نخوابید و کولر خود را تمیز نگه دارید و پوشال‌های آن را به موقع تعویض کنید.

یکی از موضوعات مهمی که در تابستان به آن باید توجه ویژه داشت، نخواباندن نوزادان و شیرخواران زیر باد کولر مستقیم است. افت دمای بدن در نوزادان می‌تواند بسیار خطرناک باشد.  نوزاد را باید دور از باد کولر مستقیم و در اتاقی که دمای آن بین ۲۴ تا ۲۶۶ درجه سانتی گراد تنظیم شده خواباند.

باد کولر و خشکی چشم
میزان شیوع خشکی چشم در شهرهایی که دچار بحران آلودگی هوا می باشند بسیار چشم گیر است، لذا تدابیر مراقبتی و درمانی در عموم شهروندانی که به نوعی در معرض مواجهه با این معضل شایع می باشند، ضرورت دارد.

سندروم خشکی چشم مشکل نیمی از جمعیت رده های سنی گوناگون است.خارش ،قرمزی،التهاب مزمن سطح چشم و جراحی لیزیک از بارزترین علائم خشکی چشم به شمار می رودکه گاهی به تاری دید منجرمی شود.

افزایش سن و کار مداوم با رایانه و تبلت به ترتیب در سالمندان وکودکان باعث مشکلات چشمی می شودکه قرار گرفتن درمعرض هوای آلوده به شدت آن می افزاید.قرارگرفتن درمعرض باد کولر     مستقیم در خودرو و ماشین سلامت چشم ها را تحت تاثیر قرار می دهد و به مرور زمان باعث خشکی چشم ها می شود.

باد کولر و سرماخوردگی
اگرچه سرما به تنهایی نمی‌تواند سرماخوردگی ایجاد کند، اما تغییر دما می‌تواند زمینه را برای ایجاد عفونت فراهم کند. به همین خاطر بهتر است برای پیشگیری ازسرماخوردگی، زمانی که از محیط گرم بیرون وارد خانه می‌شویم، بلافاصله کولر را روشن نکنیم و یا حداقل در معرضباد باد کولر مستقیم قرار نگیریم و  از این‌قبیل تغییر دماهای ناگهانی پرهیز کنیم.

اهمیت تمیز بودن پوشال کولر
هنگامی که کولر کاملا تمیز نشود و پوشال آن هر سال عوض نشود، یک محل مناسب برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها ایجاد می‌شود. باکتری‌ها و قارچ‌ها در مجاری سیستم کولر به دام افتاده و هنگامی که جریان هوای سرد از داخل آن عبور می‌کند، این میکروارگانیزم‌ها در هوا پراکنده شده و بیماری‌های تنفسی از جمله ذات‌الریه عفونی، یعنی بیماری لژیون ناشی از باکتری «لژیونلا پنوموفیلا» بروز می‌کند.

برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌های عفونی لازم است سیستم تهویه مطبوع را به طور منظم تمیز کنید و فیلتر آن را هر چند ماه یک بار تغییر دهید.

از آنجا که پوشال، شرایط بروز بیماری‌ را فراهم می‌کند، بهتر است هر سال پوشال‌ها تعویض شوند و در چند روز ابتدایی استفاده از کولر، در و پنجره‌ها باز گذاشته شوند.  پوشال ها و دریچه های ورود هوای کولر در طول چند ماهی که از آن استفاده نشده، به شدت پر از گرد و خاک و ذرات معلق موجود در هوا شده و زمانی که شما کولر را راه می اندازید،

تمام این گردوغبار را به درون منزل تان هدایت می کنید.به همین دلیل توصیه می شود پوشال های کولر سالیانه تعویض و دریچه های کولر هم تا حد امکان از وجود گردوغبار هوا پاک کنید.

سرویس کولر
سرویس کولر یکی از مهمترین کارهایی است که در طول تابستان باید انحام دهید از این رو نیاز به راهنمایی برای اینکار دارید.

در اولین گام باید با استفاده از یک فرچه سیمی کف کولر که آب آن باید در اوایل پاییز تخلیه شده باشد کاملا سابیده شود. همچنین از فرچه برای از بین بردن تمامی زنگارهای درون کولر استفاده کنید دور موتور یا روی پره داخلی نیز محل هایی است که حتما باید تمیز شوند.

پس از، از بین بردن زنگار ها باید به سراغ روغن کاری بروید. منافظ اصلی مانند محل اتصال های پره میانی و میله های کناری را کاملا آغشته به روغن کنید برو روی این میله ها در هر سمت یک حفره وجود دارد که درون ان ها باید با روغن پر شود.

لوله های اتصال آب از منبع به شیار های بالای پوشال را کاملا بار کرده و درون آن ها را بشویید این شلنگ ها معمولا بعد از مدتی رسوب می کنند و آب به خوبی به پوشال ها نمی رسد پس شما هم زود خنک نمی شوید.

اگر پوشال های شما دوسال است که کار می کند بهتر است آن ها را تعویض کنید. برای تعویض ابتدا یک چفت پوشال مخصوص کولر خود خریداری کنید و سپس با یک پیچ گوشتی ساده نیز می توانید آن ها را عوض کنید.

اگر تسمه بیش دو سال است که کار می کند بهتر است آن را نیز تعویض کنید. پاره شدن تسمه را خیلی مهم تر از خراب بودن پوشال هاست. برای نرم تر کار کردن کولر کمی صابون به تسمه ان بزنید.

پس از تمام شدن کار تمیز کردن سر ریز اب کولر که در کف آن است محکم بسته و سپس درون آن را پر از آب کنید. بهتر است شلنگ اتصال اب به درون کولر را نیز با نوار تفلون کاملا بپوشانید همچنین در نظر داشته باشید سرویس کولر به طور ساده روغن کاری هر هفته نیاز است.

توصیه های سلامتی در رابطه با کولرهای آبی
بهتر است پوشال‌ها هر سال تعویض شوند، اما اگر به هر دلیلی نتوانستید پوشال‌های کولر را تعویض کنید، بهترین راه برای خلاص شدن از باکتری‌های رشد کرده در پوشال‌ها این است که محلولی شامل ۱۰ درصد پرکلرین و ۹۰ درصد آب درست کنید و در کف کولر بریزید. سپس پمپ آب را روشن کنید تا پوشال‌ها حسابی با محلول کلرین وآب خیس بخورند.

بعد از چند دقیقه پمپ آب را خاموش کنید و آب کولر را تخلیه کرده، آب تمیز در کفی کولر بریزید و دو مرتبه پمپ آب را روشن کنید تا پوشال‌ها تمیز شوند.بهتر است برای پیشگیری از ورود گردوغبارهای آلرژی زا به درون منزل هنگام راه اندازی کولر، دریچه های کولر را یک به یک باز کنید و قبل از باز کردن آنها هم یک دستمال کاملا مرطوب را (در حالی که ماسک مناسبی روی دهان و بینی تان گذاشته اید)

جلوی دهانه خروجی هوای کولر بگیرید تا گردوغبار به جای ورود به منزل، به آن دستمال مرطوب بچسبند و وارد فضا نشوند.

یکی از راه های پیشگیری از ورود گردوغبار بیش از اندازه در طول پاییز و زمستان به درون دریچه های کولر این است که یک کاور ضخیم مثلا از جنس برزنت، برای کولر تهیه کنید و در طول فصل هایی که از این وسیله استفاده نمی کنید، کاور را روی آن بکشید.

 

منبع : الو دکتر

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *