افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

کودکان و کبد چرب

علت به وجود آمدن کبد چرب چیست و آیا کودکان به ان مبتلا میشوند؟

Fatty

متخصص تغذیه و قائم‌مقام انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی دکتر ضیاءالدین مظهری در گفت‌وگو با «سلامت»، کبد چرب را معضل جدیدی می‌داند که ۲ علت اساسی دارد؛ یکی کم‌تحرکی و دیگری تغییر کیفیت تغذیه: «متاسفانه کودکان درحال حاضر میوه و سبزی کمتر می‌خورند و بیشتر دوست دارند بستنی و ژله مصنوعی و آبمیوه‌های صنعتی بخورند و شکلات و شیرینی و فست‌فودها جای غذاهای سالم سنتی را گرفته است. زمانی‌که مواد مغذی به بدن نرسد، هر چه کودک می‌خورد، غذاهای حاوی اسید چرب ترانس است که باعث بروز کبد چرب می‌شود.»

یک نکته مهم دیگری که این متخصص تغذیه به آن اشاره می‌کند، مصرف زیاد آبمیوه‌های مصنوعی و ارتباط آن با ابتلا به کبد چرب است: «مصرف زیاد آبمیوه‌های مصنوعی که فروکتوز دارند، سریع به تری‌گلیسرید تبدیل و کبد در خود ذخیره می‌کند و رفته‌رفته درصد زیادی از سلول‌های کبد، قابلیت سم‌زدایی را از دست می‌دهند. همچنین هرچه مصرف غذاهای با چربی‌های اشباع و قندهای تصفیه‌شده بیشتر باشد، احتمال ابتلا به کبد چرب بیشتر خواهد شد.»

علت کبد چرب در کودکان چیست؟

موضوع مهم دیگری که دکتر علویان به آن اشاره می‌کند، اهمیت نتایج تحقیقات داخلی است: «بررسی‌های ما نشان می‌دهد کبد چرب بیماری‌ای است که از سنین پایین شروع می‌شود و با کم‌تحرکی، چاقی و سابقه دیابت در خانواده ارتباط مستقیمی دارد. همه آمارهای داخلی نشان می‌دهد تغذیه کودکان تغییرکرده و مثلا به جای نان و پنیر و سبزی، پیراشکی و کیک‌های پرچرب و تنقلات می‌خورند.

تمایلکودکان به فست‌فود بیشتر از غذاهای سنتی است و به جای دوچرخه‌سواری، مشغول بازی‌های رایانه‌ای و کم‌تحرک هستند. از طرفی والدین، کودک آرام و بی‌تحرک را فرزند خوب می‌دانند. درحالی که کودک سالم باید پرتحرک باشد و این تحرک برای سلامت او مفید است.»

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *