افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

کمک های اولیه برای سوختگی سطحی و عمیق

7db105d1665f3ec4571b586cee2f157f_XL

 

 

با توجه به نزدیک شدن به چهارشنبه آخر سال و برپایی مراسم چهارشنبه سوری و آتش بازی ممکن است گاهی افراد دچار سوختگی شوند در این مطلب به بیان کمک های اولیه برای سوختگی سطحی و عمیق می پردازیم .

دکتر علی‌اکبر سیاری ادامه می‌دهد: سوختگی‌های سطحی و سوختگی‌های نیمه عمیق و عمیق (سوختگی‌های درجه یک، ۲ و ۳) مهم‌ترین و بیشترین درصد حوادث در چهارشنبه آخر سال را برای کودکان، نوجوانان و جوانان به وجود می‌آورد.
مهم‌ترین اقدامات در مواجهه با سوختگی‌ها این است که افراد ابتدا باید محل سوختگی را با آب سرد و تمیز و به مدت حداقل ۱۰دقیقه بشویند.
اقدامات بعدی در مواجهه با سوختگی‌های چهارشنبه‌سوری، خارج‌کردن آرام لباس افرادی که دچار سوختگی شده‌اند، پرهیز از ترکاندن تاول‌ها و پوشاندن آنها با باند استریل است.
آسیب‌دیدگی‌های چشمی نیز جزو مهم‌ترین آسیب‌دیدگی‌های چهارشنبه‌سوری است که منجر به نابینایی افراد نیز می‌شود.
در صورتی که چشم فردی آسیب ببیند نباید چشم و پلک را با دست بمالند، بلکه فقط باید با آب شست‌وشو داده و در اولین فرصت مصدوم را به اورژانس و بیمارستان منتقل کنند.
وی ادامه داد: صدای انفجار مواد محترقه و آتش‌زا و شوک ناشی از آن موجب آسیب‌رسیدن بیشتری به گروه‌های در معرض خطر همچون بیماران قلبی، سالمندان و زنان باردار می‌شود.
همچنین نارنجک و ترقه ممکن است موجب بیهوشی این گونه افراد شود. ترکیب مواد منفجره با اکسیژن و کربن خطرناک است.
در این‌گونه مواد از ترکیباتی همچون نیترات، کلرات و آرسنیک استفاده می‌شود که ترکیب آنها با اکسیژن و کربن موجب مخاطرات خونی و تنفسی در افراد می‌شود و برای نوجوانان و جوانان بسیار خطر آفرین است.
جوانان و نوجوانان باید به خطرات احتمالی پرتاب موشک از بالکن و پشت بام به سمت درختان آگاه باشند.
همچنین افراد در صورت مواجهه با هرگونه حریقی در اولین فرصت مراتب را به شماره ۱۲۵ آتش‌نشانی اعلام کنند و از نگهداری مواد منفجره و محترقه در ظروف فلزی و شیشه‌ای جدا خودداری کنند.
مواد منفجره‌ای مانند ترقه و فشفشه که در ظاهر برای تفریح و شادی توسط افراد سودجو و به صورت دست‌ساز ساخته می‌شود اگر به نقاط خاصی از بدن اصابت کند آسیب‌زا خواهد بود.
بنابراین لازم است والدین در چهارشنبه‌سوری به صورت ویژه مراقب کودکان، نوجوانان و جوانان خود باشند و آنها را به رعایت حقوق همه مردم بویژه افراد در معرض خطر همچون سالمندان و مادران باردار آگاه کنند.
افرادی که تمایل به برپاکردن آتش دارند نیز باید حتی‌الامکان در پارک‌ها و میادین بزرگ و فضاهای بازی که شهرداری‌ها برای این کار در نظر گرفته‌اند به این کار مبادرت کنند تا از آسیب رسیدن به هموطنان در ایام منتهی به سال جدید و نوروز بیش از پیش خودداری شود.

 

پزشکین : کمک های اولیه برای سوختگی سطحی و عمیق

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *