افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

کاهش وزن با مصرف نوشیدنی فیبردار

176x104-242526

  • محققان دریافتند میزان پرمحتوا و کم‌محتوا بودن تأثیر بسیار کمی بر تخلیه معده داشت. اما میزان غلظت در ایجاد حس اشباع بودن بسیار مؤثر بود، چیزی که محققان آن را پدیده اشباع کاذب می‌نامند.

هرچه شِیک‌تان غلیظ‌تر باشد، دور کمرتان کمتر خواهد بود. تحقیقات جدید نشان می‌دهد نوشیدنی‌ای که سرشار از فیبر باشد می‌تواند بیشتر شما را سیر نگه دارد. در واقع، شرکت‌کنندگان در این تحقیق اعلام کردند که بعد از نوشیدن شیک‌های غلیظ و پر ملاط که تنها ۱۰۰ کالری بیشتر از شیک‌های کم‌محتوا با کالری بیشتر داشت، احساس اشباع بودن بیشتری داشتند.
در سایر تحقیقات هم مشخص شده که بین احساس اشباع بودن و کمتر خوردن ارتباط نزدیکی وجود داشته و از طرفی همه می‌دانیم که این مسئله باعث متناسب ماندن اندام‌مان می‌شود.
طی تحقیقی دیگر، محققان دانشگاهی در هلند، از داوطلبان خواستند تا یکی از چهار شیکی را که با لبنیات درست شده بود بنوشند که میزان غلظت (بر اساس میزان فیبر، برخی از آنها غلیظ و برخی رقیق بودند) و محتوای کالری آنها (۱۰۰ کالری یا ۵۰ کالری) با هم فرق داشت. همه نوشیدنی‌ها حاوی ۵۰ درصد کربوهیدرات، ۲۰ درصد پروتئین و ۳۰ درصد چربی بود.
شرکتکنندگان به مدت ۳ ساعت قبل از شروع آزمایش چیزی نخوردند، سپس با نی شروع کردند به نوشیدن اسموتی‌ها بی‌آنکه بدانند دارند کدام نوشیدنی را می‌خورند. بلافاصله بعد از آن، هر ۱۰ دقیقه و در کل به مدت ۹۰ دقیقه از طریق اسکنرهای دستگاه MRI ، معده آنها اسکن شد.
شیک‌های رقیق با کالری ۱۰۰ کمترین زمان تخلیه معدی را داشتند و این بدان معناست که آنها سریع‌تر از سایر شیک‌ها معده را تخلیه کردند (در حدود ۳۰ دقیقه). بعد از آن شیک غلیظ با ۱۰۰ کالری (حدود ۴۰ دقیقه) و بعد شیک رقیق ۵۰۰ کالری (حدود ۷۰ دقیقه) قرار داشت.
محققان دریافتند میزان پرمحتوا و کم‌محتوا بودن تأثیر بسیار کمی بر تخلیه معده داشت. اما میزان غلظت در ایجاد حس اشباع بودن بسیار مؤثر بود، چیزی که محققان آن را پدیده اشباع کاذب می‌نامند. بنابراین با آنکه شیک غلیظ حاوی ۱۰۰ کالری سریعا معده را تخلیه کرد، اما باعث شد تا نسبت به شیک رقیق ۵۰۰ کالری، شرکت‌کنندگان بیشتر احساس اشباع بودن داشته باشند. این بدان معناست که ارتباط بسیار کمی بین زمان تخلیه معده و احساس اشباع بودن وجود دارد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *