افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

کاهش بیماری هپاتیت B در کشور

شیوع هپاتیت B در برخی استان ها به زیر یک درصد رسید

به گزارش پزشکین به نقل از ایرنا؛ دکتر سید موید علویان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: شیوع این بیماری در سال های گذشته در برخی استان ها حدود ۵ درصد بوده که با اقدامات مناسب مانند اجرای طرح واکسیناسیون، این درصد کاهش یافته است.
وی به شیوع این بیماری در استان های سیستان و بلوچستان و گلستان اشاره کرد و گفت: شیوع هپاتیت B در سیستان و بلوچستان ۳.۲ درصد و در گلستان بیش از ۵ درصد است که باید با اقدامات جدی نسبت به کاهش آن اقدام کرد.
علویان، واکسینه کردن نوزادان، گروه های پرخطر، آتش نشانان و کارگران شهرداری را از مهمترین اقدامات برای کاهش این بیماری طی سال های اخیر در کشور اعلام کرد و گفت: طی ۲۵ سال اخیر شاهد روند کاهشی بیماری هپاتیت B در کشور هستیم.
رئیس شبکه هپاتیت کشور بیان داشت: تاکنون نزدیک به ۳۵ میلیون ایرانی واکسن هپاتیت B را دریافت کرده اند و این کار سبب کاهش بیماری در کشور شده است.
وی، تعداد مبتلایان به این بیماری را در کشور یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: با اقدامات انجام شده، مبتلایان زیر ۲۴ ساله در بین این بیماران کمتر مشاهده می شود که این موضوع نشان دهنده موفقیت اقدامات دست اندرکاران در کنترل بیماری است.

** ایران پایین ترین شیوع هپاتیت B در منطقه را دارد
رئیس شبکه هپاتیت کشور بیان داشت: ایران پایین ترین شیوع بیماری هپاتیت B را در بین کشورهای منطقه دارد که یک افتخار برای کشور است.
فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد ادامه داد که شیوع این بیماری در کشورهای پاکستان، عراق و عربستان بیش از ۳ درصد است .
وی با طرح این سوال که آیا امیدی به ریشه کنی هپاتیت B وجود دارد، گفت: در حال حاضر کنترل بیماری در دستور کار قرار دارد اما امیدواریم با تلاش محققان داخلی و خارجی، شاهد ریشه کنی این بیماری در همه کشورها از جمله ایران، باشیم.
علویان با اشاره به اینکه ریشه کنی این بیماری پیچیدگی بیشتری از هپاتیت C دارد، گفت: محققان دنیا در حال آزمایش بر روی ۱۰ دارو هستند تا بتوانند این بیماری را ریشه کن کنند.
فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد اظهار امیدواری کرد که در ۵ تا ۱۰ سال آینده شیوه درمانی مناسب برای ریشه کنی این بیماری کشف خواهد شد، گفت: در حال حاضر ۳۵۰ میلیون نفر در دنیا به این بیماری مبتلا هستند.
هپاتیت به معنی التهاب در پارانشیم کبد است و به دلایل مختلفی می‌تواند ایجاد شود که بعضی از آن‌ها قابل سرایت هستند و برخی مسری نیستند. از عواملی که ایجاد هپاتیت می‌کنند می‌توان به مصرف الکل، اثر برخی داروها، آلودگی به باکتری و هم‌چنین ویروس اشاره کردد. هپاتیت ویروسی منجر به عفونت کبدی می‌ شود.
عامل بیماری هپاتیت ویرال (ویروسی) یک ویروس است و در ابتدا می ‌تواند مثل یک سرماخوردگی بروز کند؛ ولی بیماری مزمن هپاتیت ‘C’ بر عکس سرماخوردگی معمولی به دلیل از کار افتادن کبد و مشکل بودن درمان می‌تواند حیات بیمار را تهدید کند.
بیشتر مبتلایان به هپاتیت از نوع C و B علائمی ندارد. برخی از این بیماران علائم سرشتی عفونت ویروسی را نشان می‌دهند از قبیل خستگی، دل درد، درد عضلانی و تهوع و بی اشتهایی، ولی در موارد پیشرفته علائم نارسایی کبدی بروز می‌کند که شامل تورم شکم، اندام ها، یرقان و خونریزی‌های گوارشی و … است.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *