افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

کاهش باروری مردان بخاطر استرس بیکاری

1

 

  • اگرچه نتایج نشان می‌دهد که نوع محیط کار تاثیری بر کیفیت اسپرم‌ها ندارد اما محققان بر این باورند که استرس‌های محیط کاری می‌تواند بر سلامت جنسی مردان تاثیر منفی برجای گذارد.

 

پژوهشگران علوم پزشکی در دانشکده سلامت عمومی دانشگاه «راتگرز» و دانشکده سلامت عمومی میل من دانشگاه «کلمبیا» می گویند نتایج مطالعات جدید آنان نشان می‌دهد استرس ناشی از بیکاری سبب تشدید ناباروری در مردان می‌شود.

پیش از این معلوم گشته بود که استرس باعث کاهش اسپرم‌ها و مایعات دستگاه تناسلی مردان و در نتیجه بروز ناباروری در آنها می‌شود .

مطالعات جدید این متخصصان نشان می‌دهد با طولانی شدن بیکاری و افزایش استرس ناشی از آن، ناباروری در مردان تشدید می‌شود.

دکتر پام فکتور لیتواک، محقق ارشد این مطالعه می‌گوید: تعداد اسپرم‌ها در مردانی که استرس زیادی را تحمل می‌کنند کاهش یافته که این اسپرم‌ها نیز عمدتا ناقص بوده یا دارای اختلال تحرک هستند.

وی افزود: این نقیصه در نهایت منجر به بروز مشکلات مرتبط با ناباروری در مردان می‌شود.

متخصصان در این تحقیق ۱۹۳ مرد سنین ۳۸ تا ۴۹سال را حد فاصل سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ میلادی مورد مطالعه قرار دادند و ضمن نمونه گیری اسپرم، از آنها خواستند به پرسشهایی در رابطه با استرس و کار پاسخ دهند که یافته‌های این مطالعه نشان داد استرس‌های کاری بصورت ذهنی و عینی بر کیفیت اسپرم‌ها تاثیر می‌گذارد.

اگرچه نتایج نشان می‌دهد که نوع محیط کار تاثیری بر کیفیت اسپرم‌ها ندارد اما محققان بر این باورند که استرس‌های محیط کاری می‌تواند بر سلامت جنسی مردان تاثیر منفی برجای گذارد.

در واقع یافته‌های آنها نشان می‌دهد بیکاری خطر ناباروری مردان را افزایش می‌دهد.

«ترسا جانویچ» از دیگر محققان حاضر در این مطالعه افزود: استرس از دیرباز بعنوان عامل موثر در به خطر انداختن سلامت انسان شناخته می‌شود اما این مطالعه نشان داد حتی وضعیت اجتماعی مردان نیز می‌تواند سلامت جنسی مردان را به خطر بیندازند.

نتایج این مطالعه در نشریه پزشکی Fertility and Serility منتشر شده است.

در ۴۰ درصد از ناباروری زوجین آمریکایی، مردان عامل اصلی به شمار رفته و نقص در سیستم تناسلی و کیفیت و ناهنجاری های اسپرم های آنها باعث ناباروری آنها می شود.

تولید میزان اندک اسپرم برای بارورسازی تخمک و عدم تحرک لازم اسپرم ها از جمله ناهنجاری های اسپرم در مردان محسوب می شود.

پژوهشگران به درستی دلیل تأثیر استرس روی اسپرم ها را نمی دانند ولی آنها معتقدند استرس باعث ترشح هورمون های استروئیدی می شود که روی متابولیسم کربوهیدرات ها، چربی ها و پروتئین ها تأثیر گذاشته و از این رو سطح هورمون تستوسترون و تولید اسپرم به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

از سوی دیگر، استرس با وارد آوردن آسیب به رادیکال های آزاد غیر خنثی نوعی استرس فیزیولوژیک در بدن ایجاد می کند که با کیفیت و قدرت باروری اسپرم ها در ارتباط است.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *