جدیدترین مطالب پزشکی و سلامت در سایت پزشکین



چگونه غذاهای مورد علاقه مان را سالم تر درست کنیم

salemtar-4

سالم تر غذاخوردن به این معنی نیست که از غذاها و دسرهایی که دوست دارید صرف نظر کنید و فداکاری کنید، تعویض ساده ی غذاها و چاشنی ها می تواند سلامتی شما و ارزش طبیعی مواد غذایی را بالا ببرد، در حالیکه طعم خوشمزه آن ها هم حفظ شده باشد.

ماست یونانی به جای خامه ترش
در تمام دستورهای آشپزی آمده است که ماست یونانی می تواند جایگزین خامه ترش شود.
ماست یونانی چربی کمی دارد و به شما مقدار زیادی پروتئین می دهد که خامه ترش این چیزها را ندارد.
بافت ضخیم ماست یونانی آن را ماده ای عالی برای پوره سیب زمینی و سس سالاد می کند.
برای تهیه سس، ماست را با مقداری پیازچه و پودر پیاز مخلوط کنید و سپس یک سس سالاد گیاهی دارید، یا می توانید آن را با آووکادو له کنید.
ماست یونانی همراه با کدو تنبل و میوه نیز خوشمزه می شود.

 

توفو به جای گوشت
برای درست کردن کوفته ی سالم تر، آن را با روش مورد علاقه خود و با توفو به جای گوشت درست کنید.
استفاده از توفو (پنیر سویا) روش خوبی برای زدودن چربی اشباع شده است، در حالی که هیچکس حتی متوجه نمی شود چون توفو طعم و عطر خفیفی دارد و مزه ی غذا را تغییر نمی دهد.
می توانید از توفو به جای گوشت در انواع خوراک هایی که گوشت در آن با چیزهای دیگر مخلوط می شود مانند انواع گراتینه ها و لازانیا و رولت ها استفاده کنید. البته که دوست ندارید خوراک های سنتی ایرانی را با توفو درست کنید! اما بسیاری از غذاهای چرب وارداتی را می شود با توفو درست کرد.

 

سس سیب به جای کره یا روغن
جایگزینی کره یا روغن با سس سیب یک روش قدیمی در آمریکا است. می توانید مینی مافین موز با شکلات را بدون روغن و کره درست کنید، تمام موادی که باید استفاده کنید آرد، موز له شده، سس سیب و سفیده ی تخم مرغ است.
هیچکس باور نمی کند که در این کیک از روغن و کره استفاده نشده است!

 

انباری خود را درست کنید!
مرغ های آماده ای که از فروشگاه تهیه می شوند، معمولا با مقداری سدیم همراه هستند، حتی وقتی که روی آن ها نوشته شده است با سدیم کم.
بهترین روش استفاده از مرغ این است که خودتان آن را درست کنید.
دستور پخت مورد علاقه خود را پیدا کنید و گوشت را آماده کنید؛ سپس فریز کنید تا بعدا از آن استفاده کنید.
بهترین چیز در مورد گوشت خانگی این است که شما می دانید چه چیزی در آن است، بعضی از مرغ های فروشگاه حاوی چربی های ترانس و روغن های گیاهی هیدروژنه شده اند که مضر هستند

 

دانه اضافه کنید.
دانه های زمینی را به غذاها اضافه کنید، مانند گرانولا، سوپ، پنکیک ها و پختنی ها.
این دانه ها حاوی چربی های امگا ۳ هستند که کلسترول غیر ضروی بدن و فشار خون را کم می کنند.
برای استفاده از بیشتر از ارزش موادغذایی دانه ها و بذرها، آن ها را از زمین بچینید و بخرید و سعی کنید آن ها را در طور چند ماه استفاده کنید. هر چقدر که دیرتر شروع به خوردن و استفاده آن ها کنید، خراب شده و با اکسیژن ترکیب می شوند.

 

از توفو نرم به جای بستنی استفاده کنید.
ساختار و طعم توفوی نرم، آن را به راحتی جزء یکی از دسرهای محبوب شما قرار می دهد.
آن را با شیر یا شکلات آب شده مخلوط کنید تا پودینگ یا موس داشته باشید. حتی بدون چربی های اشباع شده نیز، شما غلظت و طعم شکلات را حس می کنید.

 

ماهی درست کنید.
می توانید به جای گوشت مرغ و گوساله یا بره از ماهی استفاده کنید. انواع ماهی با قیمت های مختلف در بازار یافت می شوند که هم منبع خوب پروتئین هستند و هم از چربی اشباع در آنها خبری نیست. حتی به جای استفاده از ناگت مرغ برای بچه ها، از فیله گوشت ماهی استفاده کنید.

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید



امتیاز گوگل یادتون نره :)