افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

چگونه تیغ ماهی در گلو مانده را درمان کنیم

چگونه تیغ ماهی در گلو مانده را درمان کنیم

  • معمولا تیغ ماهی و استخوانهای ریز در چینها و فرورفتگیهای قسمت عقب زبان، چینهای جانبی و اطراف لوزههای دو طرف گلو و قسمت پشتی حلق گیر میکند. چنانچه هنگام خوردن ماهی، تیغ ماهی در گلوی شما گیر کرد یا تکه ای غذا در گلوی شما پرید، اقدامات زیر را برای درمان ان انجام دهید.

 

هرگونه انسداد یا گیر کردن جسم خارجی در گلو و نای باعث خفگی میشود. این حالت معمولا وقتی اتفاق می افتد که غذا اشتباها از مجرای نای پایین میرود. در این حالت، درمان نیاز به یک واکنش سریع دارد. همچنین گیر کردن استخوانهای ریز و تیغ ماهی در گلوی کودکان و یا افراد دیگر یک رویداد رایج است، در این موارد نیز در صورت اشکال در تنفس فرد، باید برای رساندن فرد بیمار به بیمارستان شتاب نمود. لیکن راه حلهایی نیز برای درمان تیغ ماهی در گلو و همچنین در اوردن استخوان از گلو وجود دارد. برای آشنایی با این درمانها در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

اقدامات مود نیاز برای درمان تیغ ماهی در گلو

معمولا تیغ ماهی و استخوانهای ریز در چینها و فرورفتگیهای قسمت عقب زبان، چینهای جانبی و اطراف لوزههای دو طرف گلو و قسمت پشتی حلق گیر میکند. چنانچه هنگام خوردن ماهی، تیغ ماهی در گلوی شما گیر کرد یا تکه ای غذا در گلوی شما پرید، اقدامات زیر را برای درمان ان انجام دهید:

  • برای خارج کردن و در آوردن تکه غذا یا جسم خارجی که در گلو گیر کرده، پشت سر بیمار باایستید و دور کمر او را با دست چپ خود که به حالت مشت جمع کردهاید، محکم بگیرید. انگشت شست به طرف داخل باز شده و مرکز قفسه سینه را فشار دهید. با قدرت اکنون دست راست را محکم روی دست چپ قرار داده و با قدرت به طرف بالا و داخل فشار دهید تا بیمار را به سرفه و بیرون انداختن آن چیز وادار کنید.
  • از شخص بیمار بخواهید لقمههای بزرگ نان خشک، یک موز و یا تکههایی از یک سیب زمینی پخته را بخورد. در هنگام خوردن این مواد اغلب اوقات تیغ ماهی هنگام بلع این غذاها جدا شده و به همراه آنها بلیعده میشود.
  • از دیگر روشهای درمان تیغ ماهی در گلو، نوشیدن شربت آب لیمو و عسل است. برای گرفتن نتیجه بهتر توصیه میشود شربت آبلیمو و عسل را به آهستگی مز مزه کرده و آرام بنوشید. همچنین مقداری از آن را غرغره نمایید.
  • غرغره کردن ترکیبی از خیسانده دارچین و عسل نیز به درمان تیغ ماهی در گلو کمک کرده و گلوی خراشیده را آرامش میدهد.
  • غرغره کردن با محلول رقیق آب جوشده و سرکه یا آب جوشیده و آبلیمو نیز برای رفع این مشکل موثر است.
  • یکی دیگر از بهترین راهکارهای درمان تیغ ماهی در گلو استفاده از جوشانده زیتون است. به این منظور چند حبه زیتون درظرفی بریزید و با یک لیوان آب چند دقیقه بجوشانید. بعد آب آن را صاف کرده و کم کم و به آهستگی به صورت قاشق قاشق، آب را بخورید. چند دقیقه بعد احساس راحتی خواهید کرد. در حقیقت استفاده از جوشانده زیتون باعث نرم شدن تیغهای ماهی میگردد

درمان تیغ ماهی در گلو توسط پزشک

گاهی اوقات با استفاده از راهکارهای بالا و روشهای درمان خانگی امکان خارج کردن و در آورن استخوان یا تیغ ماهی که در گلو گیر کرده است وجود ندارد، در این زمان بایستی به پزشک مراجعه نمایید. البته گاهی مواقع نیز تیغ ماهی از گلو خارج شده است ولی محلی که در آن فرو رفته بود دچار سوزش است و اینطور به نظر می رسد که همچنان تیغ آنجا گیر کرده، درحالیکه چیزی وجود ندارد. اولین اقدام پزشکان برای خارج کردن و درمان تیغ ماهی در گلو معاینه ته حلق و گلوی بیمار است. اگر تیغ به راحتی دیده شده و پزشک قادر باشد آن را به صورت سرپایی خارج کند، به صورت سرپایی این کار را انجام میدهد اما زمانهایی هست که تشخیص به راحتی انجام نشده و بیمار در گلوی خود احساس ناراحتی شدید دارد، در این موارد برای درمان تیغ ماهی در گلو نیاز به عکس رادیولوژِی و سی تی اسکن و حتی MRI است تا وجود تیغ مشخص شود. در این مواقع با انجام عمل های جراحی همراه با بیهوشی تیغ ماهی را از گلو خارج میکنند.

ذکر این نکته ضروری است که به گفته پزشکان و متخصصان گوش، حلق و بینی، فرو رفتن استخوانهای ظریف و ریز تیغ ماهی در گلو به رغم آن که دردناک است و برای فرد مشکلات و ناراحتیهایی ایجاد میکند، اما خطر بالقوهای ندارد و قابل جذب است.

منبع : مجله اینترنتی ستاره

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *