افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

چکار کنیم تا راحت بخوابیم

4

 

  • قبل از خواب غذای سبکی میل کنید. در این صورت در طول شب از شدت گرسنگی بیدار نخواهید شد و معده هم آن‌قدر سنگین و پر نیست که اختلال در خواب شما ایجاد کند.

 

بیدار شدن از خواب با چهره‌ای شاد و سرزنده یا با کسالت و چشمانی سرخ به خواب شما بستگی دارد. در حقیقت بهداشت خواب مجموعه عادات شخصی است که کیفیت خواب شما را تعیین می‌کند.

یكی از اصول مهم بهداشت خواب ، همراهی آن با ساعت زیستی بدن است . بسیاری از فرآیندهای بدن انسان ( مثل دما و ترشح هورمونها ) با یك دوره فیزیولوژیك تقریبا ‪ ۲۴ساعته تنظیم می‌گردد . شرط لازم برای داشتن یك خواب خوب ، همراهی با این ساعت زیستی است .

– سعي كنيد برنامه خواب منظمي داشته باشيد. اين كار ساعت بيولوژيكي بدن شما را تنظيم مي‏كند . لازم است که هر روز صبح در یك ساعت مشخص بیدار شوید . این كار به تنظیم ساعت زیستی كمك می‌كند و پس از مدتی شما در ساعت مشخصی می‌خوابید و بیدار می‌شوید .

– میزان نیاز خود به خواب را مشخص نمایید . زمانی به رختخواب بروید كه احساس خستگی می‌كنید و از خوابیدن در ساعات عصر خودداری كنید .

– قبل از خواب غذاي سبكي ميل كنيد.

– خوردن يك غذاي سنگين قبل از خواب باعث سوزش معده (ترش كردن)، سوء هاضمه و احساس نياز به دفع ادرار را مي گردد در نهايت منجر به اختلال در خواب مي‏شود.

– مصرف برخي داروها و حتي داروهاي گياهي عوارضي مانند بي‏خوابي را به دنبال دارند بنابراين هميشه بروشورهاي همراه داروها را مطالعه نموده و در اين مورد با پزشك خود مشورت نماييد

– مصرف چاي يا قهوه قبل از خواب به دليل ورود كافئين به بدن و كشيدن سيگار و ورود نيكوتين موجود در سيگار به بدن از علل بي‏خوابي هستند

– ورزش كردن درست قبل از رفتن به رختخواب موجب مي‏شود كه فرد احساس نشاط كرده و ديرتر به خواب برود. پس سعي كنيد چند ساعت قبل از خواب ورزش كنيد

– چرت زدن در طول روز باعث مي‏شود فرد ديرتر به بستر برود و اين مسئله خواب را به هم مي‏زند.

– در صورت نياز به خواب نيمروزي سعي كنيد كمتر از يكساعت آن هم قبل از ساعت ۳ بخوابيد.
هميشه سعي كنيد از رختخواب فقط براي خوابيدن استفاده كنيد و از انجام ساير فعاليتها مانند تماشاي تلويزيون در رختخواب خودداري كنيد.

– در صورتي كه بعد از ۳۰ دقيقه به خواب نرفتيد بهتر است بلند شده و خود را مشغول انجام كاري كنيد هيچ گاه خود را وادار به خوابيدن نكنيد.

– بهتر است مراسم زمان خواب داشته باشيد. اين امر علائمي را به بدن شما مي‏فرستد مبني بر اين كه زمان آرامش يافتن و خوابيدن است. اين مراسم  مي‏تواند شامل مسواك زدن و مطالعه به مدت ۱۵ دقيقه باشد.

– در صورتي كه قبل از خواب يك حمام گرم كنيد دماي بدن بالا مي‏رود و بعد به مرور زمان بدن خنك مي‏شود كه در نتيجه در ايجاد خوابي خوب موثر است.

– سعي كنيد از هنگام عصر شروع به تمدد اعصاب و آرامش دادن به ذهن و جسم خود كنيد.

– اگر ذهن شما درگير مشكلات، تصميم‏گيريها و مرور اتفاقات روز گذشته باشد خواب خوبي نخواهيد داشت.

– سعي كنيد بدن را به آرامش و خونسردي دعوت كنيد.

– بهتر است مراسم زمان خواب داشته باشید. این امر علائمی را به بدن شما می‌فرستد مبنی بر این که زمان آرامش یافتن و خوابیدن است. لازم نیست که این مراسم طولانی باشد و می‌تواند شامل مسواک زدن و مطالعه به مدت ۱۵ دقیقه باشد.

– برنامه خواب منظمی داشته باشید. این کار ساعت بیولوژیکی بدن شما را تنظیم می‌کند. همچنین می‌توانید بلافاصله بعداز بیدار شدن از خواب به مدت ۱۵ دقیقه زیر نور مستقیم آفتاب بنشینید. با این کار ساعت بیولوژیکی بدن شما برای این ساعت از روز تنظیم خواهد شد.

قبل از خواب غذای سبکی میل کنید. در این صورت در طول شب از شدت گرسنگی بیدار نخواهید شد و معده هم آن‌قدر سنگین و پر نیست که اختلال در خواب شما ایجاد کند.

– اگر قبل از خواب یک حمام گرم کنید دمای بدن بالا می‌رود و بعد به مرور زمان بدن خنک می‌شود که در نتیجه در ایجاد خوابی خوب مؤثر است.

– همیشه سعی کنید از هنگام عصر شروع به تمدد اعصاب و آرامش دادن به ذهن و جسم خود کنید. اگر ذهن شما درگیر مشکلات، تصمیم‌گیری‌ها و مرور اتفاقات روز گذشته باشد خواب خوبی نخواهید داشت. سعی کنید بدن را به آرامش و خونسردی دعوت کنید.

– از اتاق خواب ، تنها برای خوابیدن استفاده كنید . اگر از اتاق خواب برای تماشای تلویزیون یا مكالمه تلفنی با دوستان استفاده كنید ذهن شما برای این كارها شرطی می‌شود و به محض ورود به اتاق خواب به یاد این كارها می‌افتید .

– در طول روز و بخصوص در ساعات بعدازظهر در معرض نور آفتاب قرار بگیرید مواجهه با نور در ساعات بیداری به تنظیم ساعت زیستی كمك میكند .

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *