افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

چه میزان ریزش مو طبیعی است؟

هر فردی در طول روز ممکن است به درجاتی از ریزش مو مبتلا شود از دست دادن مو تا ۱۰۰ ۲۵-عدد روزانه نرمال است .

اگر ریزش مو در خانواده شما وجود دارد  ممکن است شما نیز تعداد زیادی از موهای خود را از دست دهید و اگر مرد باشید به درجاتی از طاسی مردانه مبتلا شوید  و اگر خانم باشید متوجه می شوید که موهای قسمت فوقانی سر شما درحال نازک شدن هستند حدود ۵۰%مردم تا حدود سن ۵۰سالگی دچار درجاتی از ریزش مو می شوند اگرچه ریزش مو امر بسیار شایعی است بایستی پذیرفت که باید با آن زندگی کرد گاهی اوقات این ریزش باعث تغییر در  ظاهر و چهره فرد می شود.

اما راه هایی برای درمان ریزش مو وجود دارد .

qw

علل شایع  ریزش مو شامل:

سابقه خانوادگی :که در اغلب موارد ریزش مو ارثی بوده و فرد آن را از یک یا هر دو والد به ارث می برد در مردان این ریزش،ریزش با الگوی مردانه نامیده می شود  ودر زنان ریزش با الگوی زنانه  نام دارد.

استرس :شامل استرس های فیزیکی ناشی از جراحی –بیماری و تب بالا

شیمی درمانی:که جهت از بین بردن سلول های سرطانی به کار می رود

آسیب موها در اثر کشیدن بیش از حد موها استفاده از روش هایی همانند اکستنشن- بافت افریقایی- سشوار داغ و رنگ کردن مکرر

سن:با افزایش سن تعداد موها کمتر می شود و موها نازک و شکننده می شود .

رژیِم غذایی نامناسب:کمبود دریافت آهن و پروتئین

بیماری های تیروئیدی:کم کاری و پر کاری تیروئید

قارچ سر: بیشتر در کودکان دیده می شود.

علایم شما  بسته به نوع ریزش مویی است که به آن مبتلا هستید:

اگر موهای شما به آرامی و در طول زمان نازک و دچار ریزش شوند شما متوجه ریزش مو نخواهید شد اگر موهای شما در حال ریزش باشند ممکن است در طول زمان توده ایی از موهای خود را از دست دهید ممکن است که شما در تمام سطح سر خود موهایتان را از دست دهید که این نوع ریزش مو ،ریزش موی عمومی نامیده می شود و در صورتی که موهای خود را در ناحیه خاص از سر از دست بدهید ریزش مو منطقه ایی نامیده می شود.

 در ریزش مو ژنتیکی مردان دچار درجاتی از طاسی در اطراف پیشانی و قسمت فوقانی سر می شوند ولی زنان دچار نازکی موها و کاهش آنها در تمام سر با ارجحیت در قسمت فوقانی سر می شوند از انجا که موهاتاثیر زیادی بر چهره فرد دارند ممکن است فرد با از دست دادن موها دچار کاهش اعتماد به نفس شود که این امر در خانومها و جوانان شایعتر است .

ممکن است پزشک شما سوالاتی در رابطه با زمان شروع ریزش مو میزان و شدت ریزش مو و اینکه آیا والدین شما نیز به ریزش مو دچار بوده اند یا خیر سوالاتی بپرسند و ممکن است با کشش مختصر موهای شما شدت ریزش را ارزیابی کنند اگر علت ریزش موهای شما مشخص نباشد ممکن است پزشک معالج درخواست آزمایش خون نماید یا تعدادی از موهای شمارا در زیر میکروسکوپ بررسی کند.

انتخاب روش درمان بسته به نوع ریزش مو متفاوت است که  درمان بستگی به دیدگاه شما نیز دارد ریزش مو برایتان اهمیت دارد پس تصمیم میگیرید آن را درمان کنید یا ریزش برایتان اهمیتی ندارد و شما نیز به درمان علاقه ایی ندارید  و با طاس شدن مشکلی ندارید.

در صورتی که  علت ریزش مو قابل درمان باشد موهای شما پس از درمان به حالت اول برمی گردد مثلا در کم کاری تیروئید علت قابل درمان است یا در ریزش موی ناشی از شیمی درمانی پس از قطع شیمی درمانی موها مجددا بر میگردد.

ریزش موی ژنتیکی خانوادگی:با روش های دارویی یا جراحی کاشت مو قابل درمان است . برخی از مردم استفاده از موی مصنوعی یا تاپیک (پودر رنگ) استفاده می کنند.

آرایش و رنگ کردن موها ممکن است در پرتر نشان دادن موهای ریخته شده موثر باشد اگر علت ریزش مو استرس یا داروها باشد شما می توانید با درمان علت ریزش را درمان کنید.

 وقتی تصمیم به درمان میگیرید بایستی به سوالات زیر فکر کنید:

کدام درمان موثرتر است؟

مدت زمان درمان چقدر است؟

درمان ماندگار است؟

عوارض درمان چیست؟

وقتی علت ریزش مو ارثی باشد رویش مجدد خود به خود رخ نمی دهد درمان باعث بازگشت برخی از موها و جلوگیری از ریزش باقی موها می شود ولی ممکن است باعث برگشت تمامی موها نشود

از طرف دیگر درمان برای تمامی افراد موثر نیست در صورتی که علت ریزش مو استرس یا درمان دارویی باشد با قطع این دو رویش موها برمی گردد و نیاز به درمان اضافه تری نیست در صورتی که از ریزش موهای خود ناراحت هستید با درمان می توانید باعث بهبود ظاهر موهای خود شوید.

دکتر عباس خیرخواه متخصص پوست و مو

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *