افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

چه غذاهایی را نباید دوباره گرم کنیم ؟

fo1406

 

خانم دکتر مريم سادات كاظمي می گوید بعضي از مواد خوراکی را  بعد از اينكه دوباره گرم کنیم ، امکان دارد حالت سمي پيدا كنند. به همین خاطر بهتر است اين خوراكي ها را سرد مصرف کنیم تا خطري سلامتي را ما را تهديد ننماید .

البته اين مهم ترين روش براي جلوگيري از اسراف شدن غذاهاست. اين در حالي است كه  ‌هر روز چندين تن ماده غذايي در سراسر دنيا حيف و ميل مي شوند. نكته تاسف انگيز اينكه در همين زمان عده اي به خاطر گرسنگي مي مي ميرند و يا دچار سوء تغذيه هستند.

 از همين رو توصيه مي شود غذاهاي آماده در يخچال نگهداري شده و روز بعد پس از گرم شدن درست دوباره ميل گردد. اما اكثر افراد نمي دانند كه بعضي از خوراكي ها نبايد دوباره گرم شوند زيرا ممكن است مشكلاتي براي سلامتي در پي داشته باشند.

اسفناج

اين سبزي پرخاصيت را نيز نبايد دوباره گرم كرد زيرا حاوي مقدار بالايي نيترات است كه اگر تحت تاثير دماي بالا قرار گيرد به نيتريت تغيير حالت مي دهد. اين تركيبات سالم نيستند و تاثيرات جدي بر سلامتي خواهند داشت. همچنين بهتر است هميشه اسفناج را تازه ميل كرد.

چغندر

چغندر نيز نيترات دارد كه پس از گرم شدن مجدد به نيتريت تبديل مي شود. اگر مي خواهيد مشكلي براي سلامتي پيدا نكنيد از گرم كردن مجدد چغندر بپرهيزيد. در واقع، براي بهره مندي از حداكثر خواص چغندر توصيه مي شود همراه با سالاد يا آبميوه مصرف گردد.

كرفس

اگر از كرفس در تهيه سوپ استفاده مي كنيد نبايد آن را مجددا گرم نماييد زيرا كرفس نيز مانند سبزيجاتي كه ذكر شد حاوي نيترات است. گرم كردن مجدد مي تواند زمينه ساز سرطان شود.

تخم مرغ

به ندرت ممكن است كه تخم مرغ را دوباره گرم كرد زيرا بو و طعم آن خيلي زود تغيير مي كند. با اين حال جالب است بدانيد كه گرم كردن مجدد تخم مرغ براي سلامتي مضر است زيرا ممكن است تركيبات آن تحت دماي بالا سمي شود.

مرغ

مرغ ماده غذايي است كه معمولا اگر باقي بماند در يخچال نگهداري مي شود زيرا طعم آن بلافاصله تغيير نمي كند و زماني كه دوباره گرم شود، طعم خود را حفظ مي كند. با اين حال، اين غذا بايد پس از طبخ فورا مصرف شود و يا طي چند ساعت بعد سرد ميل گردد.

گرم كردن مجدد مرغ تركيب پروتئين هاي آن را تغيير مي دهد و ممكن است زمينه ساز مشكلات گوارشي شود. اگر قصد داريد مرغ را گرم كنيد بايد درجه بسيار پاييني را در نظر بگيريد.

قارچ

انواع قارچ ها به شيوه هاي مختلفي طبخ مي شوند و به نظر مي رسد گرم كردن مجدد آنها انتخاب خوبي باشد. اما بهتر است پس از آماده شدن فورا ميل شود زيرا در اين حالت همه خواص را حفظ مي كند و فوايدي براي بدن دارد. اگر مقداري از آن باقي ماند نيز طي بايد چند ساعت بعد، سرد ميل شود. در واقع، قارچ در صورتي كه با حرارت بالا دوباره گرم شود دچار تغييراتي خواهد شد ممكن است دردهاي معده و نفخ را ايجاد كند.

سيب زميني

اين ماده غذايي بسيار مغذي است حتي اگر چند روز در يخچال بماند اما نبايد دوباره گرم شود. گرم كردن مجدد سيب زميني طعم آن را تغيير مي دهد و خواص آن را كمتر مي كند كه ممكن است حالت سمي ايجاد شود. بهترين روش استفاده مجدد از سيب زميني تهيه پوره يا سالاد سرد است.

بهترين روش گرم كردن مواد غذايی

گرچه توصيه مي شود مواد ذكر شده بدون گرم كردن مجدد ميل شوند اما به اين معني نيست كه نمي توان بقيه مواد غذايي دوباره مصرف كرد. اما براي اينكه فرايند گرم كردن خطري براي سلامتي نداشته باشد، بايد چند نكته را رعايت كرد:

  • مواد غذايي با هم متفاوت هستند و نبايد به يك شكل گرم شوند. زماني كه غذايي با چندين نوع خوراكي را گرم مي كنيد روي آن را بپوشانيد تا گرما يكدست باشد.
  • در صورتي كه غذا طي چهار روز استفاده نمي شود بهتر است آن را در فريزر نگه داشت.
  • گرم كردن بايد سريع انجام شود و دماي ۷۰ درجه به همه قسمت هاي مواد غذايي برسد.
  • همان مقداري كه مورد مصرف است بايد گرم شود تا خوراكي ها چندين بار گرما را تحمل نكنند.
  • خوراكي هاي خام و پخته را نبايد با هم گرم کنیم چون خطر بيماري ها بيشتر مي شود.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *