افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

چند قلو زایی به چه عواملی بستگی دارد

42

  • احتمال به دنیا آوردن دوقلو یا سه‌قلو در این سنین بسیار زیاد است؛‌ به خصوص خانم‌هایی که داروهای بارداری مصرف می‌کنند،‌ بیشتر بچه‌های چندقلو به دنیا می‌آورند. احتمال سقط جنین در این سنین‌ تا ۱۸ درصد افزایش می‌یابد.

وقتی در سنین بالا تصمیم به بچه داری می گیرید باید انتظار بارداری های پرخطر و یا چندقلوزایی را داشته باشید دیابت دوران بارداری و ابتلا به فشار خون بالا در خانم‌های باردار با سن بالا بیشتر دیده می شود آمادگی بدنی و  میزان سلامت بدن در حاملگی با سنین بالا بسیار مهم است.

 شما را با جوانب مثبت و منفی بارداری در سنین مختلف آشنا کنیم.
۳۵ تا ۳۹ سالگی
از نظر بدنی
در این سنین، از آنجایی که کاهش شانس بارداری همچنان ادامه دارد،‌ پزشکان به زوج‌هایی که قصد بچه‌دار شدن دارند توصیه می‌کنند که از یک سال قبل،‌ روش‌های پیشگیری از بارداری به خصوص استفاده از کاندوم را کنار بگذارند. اگر از معالجه خاصی برای بارداری استفاده می‌کنید،‌ باید بدانید که ممکن است دیرتر به نتیجه برسید. بیشتر مراکز معالجه،‌ خانم‌هایی را که بیشتر از ۳۹ یا ۴۰ سال دارند، نمی‌پذیرند. همچنین خطر ابتلا به فشار خون بالا در خانم‌های بارداری که بیش از ۳۵ سال دارند،‌ ۲ برابر است. ابتلا به دیابت دوران بارداری نیز در این خانم‌ها ۲ یا ۳ برابر بیشتر است.
از نظر روحی
در این سنین ممکن است پزشکان به خانم‌ها توصیه‌هایی کنند که که باعث نگرانی‌شان شود،‌ چون در این سنین، خطر به دنیا آوردن بچه‌ی عقب‌مانده کمی بیشتر می‌شود.
خطراتی که نوزاد را تهدید می‌کند
احتمال به دنیا آوردن دوقلو یا سه‌قلو در این سنین بسیار زیاد است؛‌ به خصوص خانم‌هایی که داروهای بارداری مصرف می‌کنند،‌ بیشتر بچه‌های چندقلو به دنیا می‌آورند. احتمال سقط جنین در این سنین‌ تا ۱۸ درصد افزایش می‌یابد. همچنین احتمال به دنیا آوردن جنین مرده نیز تا ۲ برابر افزایش می‌یابد.
۴۰ تا ۴۴ سالگی
از نظر بدنی
خبر خوب: زنانی که بدون استفاده از داروهای بارداری یا تکنولوژی‌های جدید بارداری در این سن باردار می‌شوند،‌ طول عمر بیشتری خواهند داشت؛‌ البته کمتر از ۱ درصد از خانم‌ها در این سنین باردار می‌شوند. شانس باردار شدن در این سنین، در هر ماه، تنها ۵ درصد است. اینکه چطور می‌توانید بچه به دنیا بیاورید،‌ بستگی به عواملی دارد که آمادگی بدنی،‌ میزان سلامت بدنی و اینکه این بچه،‌ نخستین بچه است یا خیر،‌ از آن دست عوامل هستند.
اگر قبل از این تجربه زایمان داشته‌اید، ممکن است دچار بواسیر، افتادگی مثانه، پرولاپس رحم و واژن و شل شدن سینه مواجه شوید. چون عضلات این اندام‌ها پیش از این یک بار دچار کشیدگی شده‌اند. شما می‌توانید با اطمینان از اینکه در طول دوره بارداری دچار اضافه وزن نمی‌شوید، شدت عوارض بارداری دوم را به حداقل برسانید.
از نظر روحی
وقتی به سن ۴۰ سالگی برسید،‌ تجربه و بلوغ بیشتری برای مادر شدن خواهید داشت. همچنین صبر و شکیبایی بیشتری در مقایسه با خانم‌های باردار جوان‌تر خواهید داشت،‌ اما نگرانی‌هایی هم وجود دارد. ممکن است نگران تفاوت سنی زیاد با فرزندتان باشید.
خطراتی که نوزاد را تهدید می‌کند
تقریبا یک‌سوم از زنان باردار در این سن دچار سقط جنین می‌شوند. همچنین بچه‌هایی که مادران بالای ۴۰ سال دارند،‌ ممکن است هنگام تولد دچار کمبود وزن باشند که در این صورت به مراقبت‌های ویژه نیاز خواهند داشت. خطر به دنیا آمدن نوزاد عقب‌مانده در این سنین‌ ۱ به ۱۰۶ است. اگر سن شما ۴۴ یا ۴۵ است،‌ این خطر، ۱ به ۳۸ خواهد بود.
۴۵ تا ۴۹ سالگی
از نظر بدنی
نرخ بارداری زنان در این سن ۰.۰۳ درصد و شانس موفقیت در زایمان بسیار اندک است. صرف اینکه بتوانید در این سن باردار شوید و بارداری خود را به پایان برسانید، یک موفقیت بزرگ خواهد بود.
از لحاظ روحی
بیشتر خانم‌ها در سنین ۴۰ سالگی علاوه بر سلامت نوزاد به سلامت خود نیز می‌اندیشند. چون در این سن هم مادر و هم کودک در معرض خطرات متعدد قرار دارند. اما بسیاری از موارد بارداری، حتی در زنان بالای ۴۰ سال با موفقیت به پایان می‌رسد. هر چقدر بیشتر مراقبت خود باشید، شانس بیشتری برای یک زایمان خوب خواهید داشت.
خطراتی که نوزاد را تهدید می‌کند
بیش از نیمی از موارد بارداری در زنان بالای ۴۵ سال به سقط جنین منجر می‌شود. به علاوه، خطر مرده‌زایی در زنان بالای۴۰ سال به مراتب بیشتر از خانم‌های جوان‌تر است. به همین دلیل، بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند که مادر در هفته‌های آخر بارداری تحت آزمایشات مختلف قرار بگیرد.
بالای ۵۰ سال
از لحاظ بدنی
میانگین سن یائسگی ۵۱ است، اما این امر معمولا در محدوده سنی ۴۵ تا ۵۵ سال رخ می‌دهد. اگر بالای ۵۰ سال سن دارید و می‌خواهید باردار شوید، باید از داروهای باروری، مکمل‌های هورمونی و یا اهدای تخمک استفاده کنید. زنانی که روند تخمک‌گذاری در آنها متوقف شده است، باید از تخمک اهدایی استفاده کنند.
آمارها نشان می‌دهد که مراقبت منظم و انجام آزمایشات غربالگری پس از زایمان اول به مادر کمک می‌کند که شانس بیشتری برای زایمان دوم داشته باشد. نرخ مرگ‌ومیر نوزادان از سال ۱۹۶۰ به این طرف به میزان ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده که خبر خوبی برای زنان باردار محسوب می‌شود.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *