افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

چند روش موثر برای جوانسازی پوست

جوانسازی پوست به چند روش امکان دارد که ما برای شما چندی از آن را نیز در قسمت زیر قرار داده ایم.با پیشرفت علم و تکنولوژی، امروزه راه های فراوانی برای دستیابی جوانسازی پوست وجود دارد؛ از کِرم های حاوی سلول های بنیادین و جوان کننده پوست گرفته تا روش های بسیار مدرن جراحی پلاستیک، همگی سعی در جوان تر کردن پوست فرد را دارند. در این مقاله مهم ترین روش های جوان سازی پوست را برای شما عزیزان تشریح می کند.

۱) کرم ها و لوسیون های متعدد میتوانند به درمان جوانسازی پوست کمک کنند

مواد دارویی متعددی در جوانسازی پوست موثرند؛ از جمله رتینوییدها، اسیدهای میوه، ماتریکسیل، ضدآفتاب ها، کِرم های حاوی استروژن گیاهی و بالاخره کِرِم ها و لوسیون های حاوی ویتامین های مختلف به خصوص ویتامین های C و E. رتینوییدهای موضعی مانند ترتینویین از دیرباز در درمان بیماری های مختلف پوستی مانند آکنه (جوش غرور جوانی) کاربرد داشته اند و همچنین در درمان آسیب های پوستی ناشی از نور آفتاب و نیز پیری پوست ناشی از افزایش سن به کار می رفته اند. این نوع کِرِم ها و اسیدهای میوه مانند آلفاهیدروکسی اسیدها به دلیل لایه برداری پوست، تحریک پذیری آن را در برابر نور آفتاب افزایش می دهند و بنابراین افراد باید برای حصول نتایج مطلوب استفاده صحیح از ضدآفتاب را مدنظر قرار دهند. امروزه برخی مواد در کِرِم های جوان کننده به کار می رود که ادعای تحریک کلاژن سازی پوست را دارند؛ مانند ماتریکسیل که در بسیاری از کِرِم های جوان کننده پوست (ضدپیری) وجود دارد. ویتامین های C و E نیز آثار اثبات شده ای در مقابله با رادیکال های آزاد و آسیب های پوستی ناشی از نور آفتاب دارند و نه تنها مصرف خوراکی آنها برای پوست مفید است؛ بلکه مصرف موضعی آنها در پیشگیری از پیری پوست کاربرد دارد. استروژن گیاهی (فیتواستروژن) مانند استروژن سویا نیز اثر قابل قبولی در پوست های محروم شده از هورمون های زنانه در خانم های یائسه و جوان سازی پوست داشته و ردپای آنها را در بسیاری از کِرِم های ضدپیری مخصوص سنین یائسگی خواهیم دید.

۲) یکی از راه های جوانسازی پوست استفاده از روش های مکانیکی سایش پوست

از قدیم، کیسه کشیدن به عنوان راهی برای لایه برداری پوست صورت و بدن مطرح بوده است. استفاده از کیسه و سفیدآب در حمام های عمومی قدیم برای پدربزرگ ها و مادربزرگ ها یک عادت بوده است. امروزه نیز همچنان عده ای عادت کیسه کشیدن را حفظ کرده اند که باید گفت آنها به ارزان ترین راه جوان نگاه داشتن پوست دست یافته اند؛ چرا که بسیاری از دستگاه های امروزی، مثل میکرودرم ابریشن، از مکانیسمی شبیه کیسه کشیدن و سفیدآب برای جوان سازی پوست استفاده می کنند. در این روش، کریستال های اکسید آلومینیوم با فشار روی پوست پاشیده می شود و توسط همین دستگاه مجددا تحت مکش قرار می گیرد. این پاشیدن با فشار کریستال هایی مثل اکسید آلومینیوم همراه با فشار منفی به وجود آمده توسط این دستگاه به پوست باعث لایه برداری پوست و تحریک کلاژن سازی پوست می شود. این روش همچنین به افزایش نفوذ داروهای موضعی توسط بیمار نیز کمک شایسته ای می کند.

۳) روش های شیمیایی موضعی از روشهای قدیمی برای جوان سازی پوست است

لایه برداری شیمیایی پوست توسط اسید میوه با اسید تری کلرواستیک از روش های قدیمی برای جوان سازی پوست به شمار می رود. اگرچه از زمانی که لیزرهای مختلف وارد بازار شده اند، استفاده از این لایه بردار های شیمیایی توسط متخصصان پوست کمتر شده است اما این روش همچنان طرفدارهای زیادی دارد و با استفاده خردمندانه ازآنها می توان نتایج خوبی رسید.

۴) برخی داروهای خوراکی باعث شادابی و جوان تر شدن پوست میشوند

امروزه داروهای متعددی در داروخانه ها وجود دارند که ادعا می کنند با مصرف آنها فرد از پوست شاداب تر و جوان تری برخوردار خواهد شد. بیماران نیز با مصرف این قرص های جوانی نتایج مختلفی را ذکر می کنند. عده ای از بهبود رطوبت پوست احساس رضایت می کنند و عده ای دیگر از سفت تر شدن پوست رضایت دارند. در حقیقت، این قرص های جوانی از مواد آنتی اکسیدان مختلف بهره می گیرند. به عنوان نمونه، یکی از مواد مهم موجود در این اکسیرهای جوانی لیکوپن گوجه فرنگی است. خاصیت ضدرادیکال آزاد لیکوپن (عصاره گوجه فرنگی رسیده) ۱۰ برابر بیشتر از ویتامین E است. همین طور در این قرص ها اغلب از عصاره هسته انگور استفاده می شود که مطالعه های علمی نشان داده که ماده موثر موجود در آن ۵۰ برابر قوی تر از ویتامین E است.

عصاره هسته انگور همراه با ویتامین C موجب خنثی شدن آنزیم های تخریب کننده پوست می شود و به این ترتیب از پیری زودرس جلوگیری می کند. در این قرص های جوانی و ضدچروک ویتامین C نیز جایگاه ویژه ای دارد. به عنوان نمونه، در یکی از قرص های ضدچروک موجود در بازار، ویتامین C به طور طبیعی از گیاه آسرولا گرفته شده که در ساخت کلاژن های جدید کاربرد دارد. همچنین در اغلب این قرص ها از کمپلکس های دریایی شامل جلبک های دریایی و ماهی نیز استفاده می شود و بنابراین اگر فردی به گوجه فرنگی یا ماهی آلرژی دارد، نباید از این اکسیرهای جوانی مصرف کند. برخی از قرص های ضدپیری حاوی سلنیوم، بتاکاروتن و فیبر هستند.

مطالعه های متعددی توسط کمپانی های سازنده این قرص های ضدپیری انجام شده و آنها ادعا دارند که با مصرف این داروها، رطوبت پوست و نیز میزان کلاژن سازی آن افزایش می یابد و حتی ادعا دارند که لکه های پوستی نیز کاهش می یابد. اما واقعیت این است که مطالعه های کاملا دقیق و علمی که این موضوع را ثابت کند، هنوز کافی نیست. افرادی که از نظر مالی برایشان مقدور است و دغدغه پیشگیری از پیری دارند، می توانند از این قرص ها به مدت ۳ ماه استفاده کنند و سپس خودشان ارزیابی کنند که آیا وضعیت پوستشان تغییر کرده یا نه. برای حصول اطمینان از این موضوع، امروزه دستگاه های آنالیزکننده بسیار دقیقی وجود دارد که افراد می توانند وضعیت پوست خود را از نظر رطوبت و میزان کلاژن و الاستین قبل و بعد از مصرف این قرص ها مقایسه کنند.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *