جدیدترین مطالب پزشکی و سلامت در سایت پزشکین



چند راهنمایی مفید برای برای کاهش و درمان فشار خون

  • استفاده از برنامه غذایی مناسب و سبک زندگی سالم می‌تواند سبب بهبود فشار خون افراد شود. برخی از این روش‌ها اثر خود را نشان داده‌اند و برخی دیگر هم به دلیل جدید و نو بودن دارای جذابیت هستند. اما می‌توان گفت که با استفاده از روش درست و مناسب در زندگی و یا برنامه غذایی، از سلامتی بهتری برخوردار خواهید بود.

 

فشار خون از جمله بیماری های شایعی است که افراد زیادی به آن مبتلا هستند. رژیم و غذایی و موادی که شما مصرف می کنید نقش مهمی را در بروز بیماری ها ایفا می کنند. بالا رفتن فشار خون می تواند بسیار حساس و خطرناک باشد که در ادامه به روش های کنترل و کاهش آن اشاره خواهیم کرد.

فشار خون بالا در واقع وضعیتی است که در آن عروق خونی همواره تحت فشار قرار دارند. همان‌طور که می‌دانید، خون به وسیله‌ قلب و به واسطه‌ شریان‌ها به تمامی نقاط بدن پمپاژ می‌شود. در هر بار تپش قلب، خون به درون رگ‌ها پمپاژ می‌شود و فشاری توسط نیروی خون پمپاژ شده به دیواره‌ رگ‌ها وارد می‌گردد.

 باید توجه داشت که فشار خون بالاتر سبب کارکرد سخت‌تر قلب برای خونرسانی خواهد شد. در اینجا سعی کردیم نکاتی را که به کاهش فشار خون افراد کمک می‌کنند، بیان کنیم.

داشتن تحرک بدنی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان ، حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت هوازی در روز می‌تواند به افزایش توان قلب و بهبود کارایی مفید و موثر آن کمک می‌کند که منتج به فشار کمتر شریان‌ها و عروق خونی می‌شود. فعالیت‌های هوازی از قبیل دوچرخه سواری، پیاده روی و یاستفاده از تردمیل. علاوه بر این، ورزش روزانه اثر مهم دیگری را نیز به همراه دارد که کلیدی برای کنترل فشار خون به حساب می‌آیدو آن کنترل وزن بدن است. تحقیقات دانشگاهی نشان داده است که حتی افزایش اندکی در وزن بدن می‌تواند سبب افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا گردد.

سبک زندگی سالم

استفاده از برنامه غذایی مناسب و سبک زندگی سالم می‌تواند سبب بهبود فشار خون افراد شود. برخی از این روش‌ها اثر خود را نشان داده‌اند و برخی دیگر هم به دلیل جدید و نو بودن دارای جذابیت هستند. اما می‌توان گفت که با استفاده از روش درست و مناسب در زندگی و یا برنامه غذایی، از سلامتی بهتری برخوردار خواهید بود.

استفاده بیشتر از مواد معدنی

حتما شما درباره‌ مصرف کمتر نمک چیزهایی شنیده‌اید و به آنها عمل می‌کنید، اما شاید در مورد اثرات پتاسیم و منیزیم بر فشار خون اطلاعی نداشته باشید. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از پتاسیم و منیزیم (با مصرف سبزیجات و میوه‌ها) می‌تواند سبب کاهش ۲ تا ۶ درجه‌ای فشار خون گردد، به ویژه هنگامی که مصرف نمک را به حداقل ممکن رسانده‌اید. لذا بهتر است از مواد غذایی سرشار از این عناصر بیشتر استفاده کنید.

مصرف شکلات

براساس تحقیقات استفاده از شکلات‌های تیره و یا یک فنجان کاکائوی داغ در طول روز می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. این‌طور به نظر می‌رسد که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در شکلات نقش کلیدی را در این فرایند داشته باشند، هرچند وجود این ارتباط هنوز قطعای ثابت نشده است.

تنفس آرام

نتایج تحقیقات منتشر شده مرتبط با موسسات مطالعاتی فشار خون نشان می‌دهد که تنفس آرام می‌تواند به کاهش فشار خون بالا در افراد کمک کند. همچنین نتایج تحقیقات دانشگاهی نشان می‌دهد که انجام اعمال عبادی (مثل نماز با حضور قلب) حتی بیشتر از تجویز دارو می‌تواند سبب کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا شود.

 

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید



امتیاز گوگل یادتون نره :)