جدیدترین مطالب پزشکی و سلامت در سایت پزشکین



چقدر به آب در تغذیه اهمیت می دهید

he3503

در این مقاله می خواهیم اهمیت آب را مورد بررسی قرار دهیم. آیا تا کنون در تغذیه خود به آب اهمیت داده اید؟ حتما این مقاله را بخوانید تا اطلاعاتی در رابطه با آب کسب کنید.

 

تاثیر كم آبی بر بدن انسان

۷۰ درصد از کل بدن انسان از آب تشکیل شده است. این میزان در بخش‌های مختلف بدن وجود دارد. سلول‌های بدن همگی برای زنده ماندن به آب نیز دارند. ۸۳ درصد از خون، ۷۵ درصد از عضلات، ۷۴ درصد از مغز، ۲۲ درصد از استخوان و ۲۵ درصد از چربی‌های بدن را آب تشکیل داده، که کاهش این میزان از آب حتی به میزان ده درصد برای بدن بسیار خطرناک است.

 

بدن هر انسان روزانه ۲۳۰۰ سی‌سی آب احتیاج دارد. ۱۰۰۰ سی‌سی از این آب از طریق مواد غذایی، ۱۰۰۰ سی‌سی از طریق نوشیدنی‌ها و ۳۰۰ سی‌سی آن در اکسیداسیون مواد وجود دارند. بخش زیادی از این میزانِ آب به دلایلی مانند تعرق از بین می‌روند که هر فرد با خوردن حداقل یک‌ونیم لیتر آب در روز باید آن را جبران کند.

۷۰ درصد از کل بدن انسان از آب تشکیل شده است

 

فواید نوشیدن آب برای بدن:

علاوه بر لزوم مصرف آب، این ماده خوراکی فواید بسیار زیاد و بی‌شماری دارد. کارکردهای مختلف آب، می‌تواند بدن را در موارد زیادی بیمه کند. برخی از فواید این ماده حیاتی را در اینجا می‌آوریم.
* ریخته‌شدن آبِ سرد بر روی بدن انرژی می‌دهد و باعث کاهش التهاب و تورم بدن خواهد شد. به همین دلیل است که ورزش‌کاران دوشِ آب سرد می‌گیرند.

 

* خوردن آب از حمله قلبی جلوگیری خواهد کرد. کسانی که روزانه بیش از ۵ لیوان آب می‌خورند، ۴۱% کمتر از بقیه در معرض حمله قلبی قرار خواهند گرفت.

 

* متخصصان گوارش معتقدند که آب بهترین ملین برای دستگاه گوارش است و به عملکرد این دستگاه کمک می‌کند. افرادی که دچار یبوست و یا اسهال حاد می‌شوند، خوردن آب می‌توان به بهبود آن‌ها کمک کند.

 

* نوشیدن آب از خشک شدن پوست جلوگیری می‌کند. همچنین جلوی تسریع در ایجاد چین و چروک‌های پوستی را می‌گیرد.

 

* شاید شنیده باشید که آب برای لاغری موثر است. اما چگونه؟ خوردن آب سبب ایجاد حس سیری می‌گردد. علاوه بر این، خوردن یک لیوان آب سرد موجب می‌شود تا بدن برای گرم‌کردن آن انرژی مصرف کند و در نتیجه سلول‌های چربی سوخته می‌شوند.

 

* روان‌پزشکان خوردن مقادیری از آب را برای کاهش استرس و فشار روانی در افراد پیشنهاد می‌کنند. همچنین نوشیدن آب می‌تواند در جلوگیری از ابتلا به افسردگی موثر واقع شود.

نوشیدن آب برای لاغری موثر است.

 

چقدر به این ماده خوراکی اهمیت می‌دهید؟
* پزشکان کلیه و مجاری ادراری آب را برای پیشگیری از ایجاد سنگ ادراری کاهش عفونت ادراری موثر می‌دانند. همچنین ph  موجود در ادرار درصورت کاهش آب بدن اسیدی می‌شود که

موجب سوزش ادراری خواهد شد.

 

* آب همچنین نقش مهمی در دفع سموم بدن دارد. نمک‌ها و مواد معدنی توسط آب موجود در بدن می‌توانند رقیق شوند. آب می‌تواند اوره موجود در بدن را نیز دفع کند.

 

* بسیاری از افراد در مهره‌های پایینی کمر خود، احساسِ دردهای بی‌دلیل می‌کنند. یکی از دلایل  این کمردرد کاهش آب بدن است. اگر آب بدن کم باشد، مهره‌ها می‌توانند در معرض فشار و درد قرار بگیرند.

 

* یکی از دلایل سوزش معده، کمبود آب در بخش فوقانی دستگاه گوارش است. اگر آب بدن به اندازه کافی تامین شود، این مشکل معده می‌تواند برطرف گردد.

 

*  از آنجایی که ۸۵ درصد از خون از آب تشکیل شده است، هرچه بیشتر آب بخوریم، فشار خون کمتری خواهیم داشت.

 

* آب در تنظیم کردن اجزای بدن بسیار مفید است. اگر صبح‌ها دولیوان آب در حالت ناشتا بنوشیم، ارگان‌های داخلی بدن توسط آن فعال خواهند شد.

 

* نوشیدن یک لیوان آب پیش از خواب احتمال سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید



امتیاز گوگل یادتون نره :)