افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

چطور لاغر شویم / برای کاهش چربی بدن چه رژیمی بگیریم ؟

138204966728

مردم همیشه دوست دارند لاغر باشند یا چربی بدنشان کمتر باشد به همین دلیل راه ها و رژیم های مختلفی را امتحان می کنند که چربی بدن خود را کاهش دهند اما کدام رژیم غذایی سالم و بهتر است ؟

 

برای بررسی این موضوع، تیمی از محققان یک رژیم غذایی کم چرب را با یک رژیم غذایی با کربوهیدرات کم مقایسه کرده و دریافتند که کم کردن دریافت چربی به کاهش بیشتر چربی در بدن منجر می شود.

مطالعه ای کوچک اما دقیق منتشرشده در Cell Metabolism، کاهش وزن را در ۱۹ انسان چاق که به مدت دو هفته به لحاظ متابولیسم تحت نظر قرار داشتند، مورد ارزیابی قرار داده است.

کوین هال، پژوهشگر متابولیسم در مؤسسه ملی دیابت و بیماری های کلیوی و گوارشی (NIDDK) بیان می کند که بیشتر افراد بر آنچه که برای کاهش وزن اهمیت دارد بسیار معتقد هستند اما اطلاعاتی که این عقاید بر اساس آنها قرار دارند، گاهی اوقات موجود نیستند.

او توضیح می دهد: “من می خواستم این نظریه را که محدود کردن کربوهیدرات اثر خاصی در کاهش چربی بدن درد به دقت بیازمایم، زیرا این ایده بر تصمیماتبیشتر افراد درباره رژیم غذایی خود تأثیر گذاشته است”.

متأسفانه محققان هنگام تلاش برای بررسی میزان اثربخشی یک رژیم غذایی خاص، ممکن است با مشکلات فراوانی مواجه شوند. نمی توان تضمین کرد که شرکت کنندگان دقیقاً طبق برنامه غذایی ارائه شده عمل می کنند.

با این حال، محققان با تحت نظر نگه داشتن شرکت کنندگان توانستند تغذیه شرکت کنندگان را دقیقاً کنترل و ثبت کنند.

شرکت کنندگان در دوره رژیمی، به لحاظ متابولیسم تحت نظر قرار گرفتند. در دوره اول، ۳۰% از کالری های پایه شرکت کنندگان فقط با محدود کردن کربوهیدرات ها و ثابت ماندن دریافت چربی کم شد. دردوره دوم، ۳۰% از انرژی های پایه با محدود کردن دریافت چربی و ثابت ماندن دریافت کربوهیدراتها کم شد.

کاهش چربی بدن با اندازه گیری تفاوت بین ورودی چربی روزانه و اکسایش چربی خالص در مدت تحت نظر بودن شرکت کنندگان محاسبه می شود.

هال با یک مدل ریاضیاتی، این فرضیه را مطرح کرد که رژیم های غذایی با کربوهیدرات کم موجب تغییر در میزان سوختن چربی بدن شده و این که رژیم غذایی با چربی پایین منجر به بیشترین میزان کاهش کلی چربی بدن می شود.

وقتی کاهش چربی بدن مطرح می شود، تمام کالری ها مساوی نیستند.

در پایان مطالعه، صحت فرضیه هال اثبات شد. اگرچه وقتی که شرکت کنندگان رژیم غذایی با کربوهیدارت پایین را دنبال می کردند، چربی بیشتری می سوزاندند، اما در دوره رژیم غذایی کم چرب، چربی بیشتری از بین رفت.

هال اظهار داشت: “مجموعه از باورها وجود دارد که می گوید وقتی کاهش چربی بدن مطرح می شود، کالری ها کاملاً برابر هستند، مجموعه ای دیگر نیز می گوید، کالری های حاصل از کربوهیدراتها کاملاً چربی ساز هستند و بنابراین قطع دریافت آنها می تواند به کاهش بیشتر چربی منجر شود. در واقع، نتایج ما نشان داد که وقتی موضوع کاهش چربی بدن مطرح می شود، تمام کالری ها برابر نیستند اما در درازمدت، آنها بسیار به هم نزدیک می شوند”.

مدل ریاضیاتی نشان می دهد که در درازمدت برای کاهش تفاوت های چربی بدن بین رژیم های غذایی حاوی میزان کالری های برابر عمل می کند، صرفنظر از نسبت های کربوهیدارت به چربی در انها.

علاوه بر تعداد اندک شرکت کنندگان در این مطالعه و مدت کوتاه آن، محققان بیان می کنند این حقیقت که طراحی تجربی رژیم های غذایی و کنترل دقیق میزان دریافت غذا در افرادی که زندگی آزادانه دارند واقع گرایانه نیست نیز تحقیق آنها را محدود می کند.

به معنای دقیق کلمه، محققان نمی توانستند بررسی کنند که در زندگی واقعی، دنبال کردن رژیم غذایی کم چرب آسان تر است یا رژیم غذایی با کربوهیدارت پایین. به اعتقاد هال بهترین رژیم غذایی رژیمی است که فرد می توناد به آن پایبند باشد. با این حال او به این نتیجه می رسد که هنوز باید تحقیقات زیادی در این زمینه به انجام برسد:

“ما سعی می کنیم مطالعات بسیار دقیقی روی انسان ها انجام دهیم تا فیزیولوژی پایه را که روزی قادر خواهد بود توصیه های بهتری درباره رژیم غذایی روزانه ارائه دهد بیشتر بشناسیم. اما در حال حاضر بین شناخت ما از این فیزیولوژی و توانایی ما در ارائه توصیه های رژیمی مؤثر برای کاهش وزن دائمی یک شکاف وجود دارد”.

تیم او اکنون تأثیر این رژیم های غذایی تجربی روی نواحی از مغز که با پاداش مرتبط هستند را با هدف تشخیص علت پاسخ های متفاوت افراد به رژیم های غذایی مختلف بررسی خواهند کرد.

 

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *