جدیدترین مطالب پزشکی و سلامت در سایت پزشکین تبلیغات



چرا غذای من دیر هضم می شود ؟ / رفتارهای نادرست برای هضم غذا

138204966728

 

اگر می خواهید سلامت شما تضمین شود حتما باید غذا را خوب هضم کنید تا مشکلات دیگر به سراغ شما نیاید برای هضم بهتر غذا لازم است که بعضی مواد غذایی را مصرف نکنید یا بعضی از رفتارها و عادت های خود را عوض کنید یا انجام ندهید چون اینگونه مواد غذایی و عادات اشتباه دشمن هضم غذا هستند

استرس

استرس زبان را به لکنت می‌اندازد، ضربان قلب را بالا می‌برد، رنگ صورت را قرمز می‌کند، عرق را از سر و روی ما جاری می‌سازد و غیره. علاوه بر تمام اینها باعث مشکلاتی در دستگاه گوارش می‌شود. استرس روی دستگاه عصبی تأثیر می‌گذارد و فعالیت گوارشی را با مشکل مواجه می‌سازد. مشکلاتی مانند بالا آمدن اسید معده، دردهای گوارشی و کرامپ معده از جمله اثرات استرس در دستگاه گوارش است. استرس همچنین باعث کاهش اشتها می‌شود.

مصرف داروهای ضدالتهاب

داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ایبوبروفن به طور مستقیم وارد خون می‌شوند و روی مکانیسم سلول‌های تولید‌کننده موکوس معده تأثیر می‌گذارند. این وضعیت باعث کاهش حفاظت معده در برابر اسیدها می‌شود. اکثر مردم به صورت خودسرانه از این داروها به عنوان مسکن برای تسکین سردرد یا دردهای قاعدگی استفاده می‌کنند. غافل از اینکه استفاده زیاد از این قبیل داروها امکان بروز زخم معده و اثنی‌عشر و ورم معده را افزایش می‌دهد.

مصرف زیاد کافئین

مولکول‌های اصلی داخل قهوه‌ای که نوش جان می‌کنید (نه تنها قهوه بلکه نوشیدنی‌های انرژی‌زا و حتی چای) به خودی خود روی گوارش تأثیر می‌گذارند. این تأثیر شامل کاهش قدرت اسفنکتر تحتانی مری و تحریک ترشح اسید معده است. همین تأثیر باعث بالا آمدن اسید معده به سمت انتهای گلو و ایجاد احساس ناخوشایند می‌شود. بنابراین مصرف زیاد قهوه و چای را به‌ویژه بلافاصله بعد از غذا کاهش دهید.

مصرف سوسیس و کالباس

همه‌چیز بستگی به کیفیت و کمیت گوشت‌های فرآوری‌شده دارد. مصرف کم و گزیده شده این محصولات غذایی تأثیر زیادی روی گوارش ندارد. اما بدانید که چربی (چربی موجود در گوشت‌های فرآوری شده، گوشت قرمز، غذاهای حاوی سس، پنیرها و کره و غیره) حدود ۲۰ درصد تغذیه ما را تشکیل می‌دهد اما هستند افرادی که بیش از این میزان چربی دریافت می‌کنند. بنابراین زمان هضم غذا به دلیل زمانی که برای تجزیه کردن این چربی‌ها نیاز هست طولانی‌تر می‌شود. هضم این مواد غذایی از طریق اسیدهای صفراوی موجود در کیسه صفرا و ترشح شده از کبد انجام می‌شود. در واقع با مصرف میزان زیادی مواد غذایی چرب معده اسید بیشتر و کبد صفرای بیشتری تولید می‌کنند و چربی‌های موجود در کولون آب می‌خواهند. نتیجه این می‌شود که معده دچار سوزش و مدفوع چرب و حتی شل می‌شود و فرد مدام آروغ می‌زند. این اتفاق درباره بیشتر سبزیجاتی مانند کلم نیز می‌افتد. چون زمانی که این قبیل سبزیجات به کولون می‌رسند باکتری‌ها آنها را تجزیه کرده و به میزان زیادی گاز تولید می‌شود. در نتیجه باعث بروز مشکلاتی مانند دل درد، نفخ و گاز معده تولید می‌شود. علاوه بر این باید حواستان به مواد غذایی که باعث سوزش معده نیز می‌شوند باشد. ادویه‌ها و فلفل نیز به طور مستقیم روی ترشح اسید معده تأثیر می‌گذارند. درنتیجه باعث بروز مشکلاتی مانند سوزش معده و حتی ریفلاکس معده می‌شوند.

تند غذا خوردن و نجویدن کافی آن

تند غذا خوردن باعث می‌شود بدون اینکه متوجه باشید پرخوری کنید. در حین خوردن غذا، مغز حدود ۲۰ دقیقه زمان لازم دارد تا احساس سیری را مخابره کند. به همین دلیل امکان دارد فرد ۲، ۳ و حتی ۴ برابر بیشتر بخورد. زمانی که معده پر می‌شود اسید بیشتری نیز تولید می‌کند. در نتیجه احساس ناخوشایندی بعد از غذا خوردن بروز می‌کند. باید بدانید که خوب جویدن مواد غذایی کار داخلی معده را کمتر و به هضم راحت‌تر غذا کمک می‌کند.

سیگار کشیدن بعد از غذا

دود دخانیات حاوی ترکیبات سمی است که وارد معده می‌شود و به سلول‌های تولید‌کننده موکوس آن آسیب می‌زند. این بافت‌ها معده را از گزند اسید زیاد حفظ می‌کنند. مصرف دخانیات اغلب به عادت‌های آسیب رسان دیگری مانند مصرف الکل، مواد غذایی چرب یا قهوه ی زیاد گره می‌خورد. تمام این عوامل نیز دردسرهای معده را بیشتر می‌کنند. مصرف دخانیات به مرور باعث بروز
زخم معده شده و زمینه را برای بروز سرطان معده فراهم می‌سازد.

دراز کشیدن بعد از غذا

در حین هضم غذا، جریان خون دستگاه گوارش، جریان خون سیستم مغزی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و ما وارد فاز آرامش می‌شویم تا کار معده راحت‌تر انجام شود. با این حال
دراز کشیدن و چرت زدن بلافاصله بعد از غذا باعث تولید اسید بیشتر از همان ابتدای گوارش می‌شود. بنابراین اسید معده بالا می‌آید. بهتر است بعد از غذا به جای خوابیدن در حالت نیمه خوابیده قرار بگیرید.

پر کردن معده

هر چه معده پرتر باشد زمان هضم غذا نیز کندتر و سخت‌تر خواهد شد. اسید معده که به هضم غذا کمک می‌کند باعث تحریک مخاط معده شده و از مری بالا می‌آید. در نتیجه مشکل ریفلاکس معده، سوزش معده و آروغ‌های مکرر بروز می‌کند.

مصرف نوشیدنی‌ های گازدار

مصرف زیاد نوشیدنی‌های گازدار برای دستگاه گوارش دردسرساز می‌شود. گاز کربونیک موجود در این نوشیدنی‌ها باعث ایجاد تورم در معده شده و به صورت آروغ آزاد می‌شوند. ترکیب این اسید با اسید معده مشکل ساز است. میزان بالای قند موجود در این نوشیدنی‌ها باعث افزایش تولید اسید معده شده و مشکل را چند برابر می‌کند. در نتیجه مشکلاتی مانند ریفلاکس اسید معده، نفخ و آروغ بروز می‌کند.

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید


بهترین کانال « پزشکی و زیبایی » مطالب داغ