افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

چرا ایرانی ها دیابت را جدی نمی گیرند و چگونه کنترل کنیم

  • راهکار کنترل دیابت تنها دارو نیست، بلکه ورزش، تغذیه مناسب، آموزش و کنترل روزانه متابولیسم در کنار حمایت‌های روان‌شناختی در این مسیر کمک‌کننده هستند.

 

رئیس انجمن دیابت ایران با اشاره به راهکارهای کنترل دیابت گفت: بیمارانی که دیابت را جدی می‌گیرند، علاوه بر طول عمر بیشتر، از کیفیت زندگی بالایی نیز برخوردار می شوند.

اسدالله رجب در کنگره دیابت درباره روزهای آغازین فعالیت انجمن دیابت در کشور، اظهارداشت: زمانی که کارمان را شروع کردیم کمتر از ۵۰ نفر در گردهمایی‌ها شرکت می‌کردند، اما کم‌کم تا ۴۰۰۰ نفر هم رسیدیم و این حضور خود دیابتی‌ها بود که باعث شد وزارت بهداشت هفته‌ای را به نام دیابت در نظر بگیرد و نگاه‌ها به این سمت جدی‌تر شد. امیدوارم که تعداد دیابتی‌های‌ آگاه در کشور بیشتر شود و همه ما آن را جدی بگیریم، چرا که متاسفانه در کشور ما این بیماری توسط مردم، بیماران دیابتی، متخصصان و مسئولان به اندازه کافی جدی گرفته نمی‌شود.

وی افزود: بیمارانی که دیابت را جدی می‌گیرند نه فقط می‌توانند بیماریشان را کنترل کنند، بلکه طول عمر و کیفیت زندگی خویش را نیز بهبود خواهندبخشید به همین دلیل است که بیمار دیابتی باید حمایت شود تا به این کیفیت مطلوب برسد. این حمایت باید از درون خانواده شروع شود. باید ابزارهای مورد نیاز بیمار در اختیارش قرار گیرد چرا که یک فرد دیابتی دائما در حال برنامه‌ریزی برای کنترل بیماری خود است و از این رو باید توانمند باشد تا بتواند مشکلات دیابت را پشت سر بگذارد.

رئیس انجمن دیابت ایران ادامه داد: راهکار کنترل دیابت تنها دارو نیست، بلکه ورزش، تغذیه مناسب، آموزش و کنترل روزانه متابولیسم در کنار حمایت‌های روان‌شناختی در این مسیر کمک‌کننده هستند. به‌ویژه ضرورت‌ آموزش را در توانمندسازی فرد بیمار نمی‌توان نادیده‌گرفت. امیدواریم این شرایط فراهم شود که بتوانیم با حمایت کافی از بیماران دیابتی شرایط این قشر را در جامعه که تعدادشان هم کم نیست بهبود بخشیم.

تبدیل ایران به قطب دارویی

دکتر قباد شهبازی مدیرعامل شرکت نوونوردیسک به عنوان بزرگترین تولیدکننده انسولین در جهان که ۲۵ درصد سهام آن متعلق به بنیاد خیریه است، گفت: این شرکت بیش از ۵۰ سال است که در ایران حضور دارد و در سال ۲۰۰۵ دفتر مستقیم خود را گشود.

وی ادامه داد: دو سال قبل بزرگ ترین سرمایه‌گذاری مستقیم برای تولید داروی انسولین در ایران طی امضای تفاهم‌نامه‌ای با وزارت بهداشت با سرمایه‌ای حدود ۷۲ میلیون یورو و ۱۶۰ کارمند مستقیم و ایجاد ۲۰۰ شغل غیرمستقیم رسمیت بخشید.

شهبازی با اعلام این مطلب که سایت‌های این شرکت در دنیا اندک شمارند، افزود: کشورهای دانمارک، آمریکا، برزیل و روسیه در این لیست قرار دارند و باعث افتخار است که نام ایران با تاسیس کارخانه ای بار دیگر در دنیا به این شکل پررنگ‌تر می‌ شود.

وی با عنوان این مطلب که محل این کارخانه در شهرک دارویی برکت قرار دارد، گفت: ما ۶ هکتار فضا در اختیار داریم که سه هکتار آن در حال ساخت است و تا دو سال‌آینده مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و سه هکتار دیگر نیز در راستای توسعه کارخانه در آینده در اختیار گرفته‌ایم.

شهبازی افزود: قصد داریم این شهرک را قطب دارویی ایران کنیم و این کارخانه‌ که با توجه به استانداردهای جهانی ایجاد می‌شود، سبب خواهد شد که بازار دارویی کشور به جایگاهی درخور شان کشورمان برسد و بازارهای داخل و حتی خاورمیانه را از آن خود سازد.

آموزش اساس درمان بیماری دیابت است

کامران نیکوسخن مدیرعامل انجمن دیابت ایران، نیز در سخنانی بر نقش تاثیرگذار بیماران دیابتی در بهبود شرایط خودشان تاکید کرد و گفت: من هم مانند همکارانم می‌گویم که یک بیمار دیابتی باید توانمند باشد چون در تمام ساعات خواب و بیداری زندگی خود با این بیماری همراه است.

وی افزود: پزشکان فرصت کافی برای بودن در کنار آنها در تک‌تک موقعیت‌ها و لحظات زندگی را ندارند و از این رو نقش انجمن‌هایی مانند انجمن دیابت در افزایش‌آگاهی و آموزش این افراد بسیار مهم است و نقش شگرفی در توانمندسازی‌ آنها برای گرفتن تصمیم‌های درست در راستای کنترل بیماریشان در موقعیت‌های مختلف ایفا می‌کنند.

مدیرعامل انجمن دیابت ایران ادامه داد: در دنیا برای آموزش یک‌سری استانداردهایی وجود دارد که باید رعایت شود، اما متاسفانه سودجویانی به این وادی راه یافته‌اند که با تاسیس مدارس آموزش خودمراقبتی دیابت بدون رعایت حداقلی از این استانداردها فعالیت می‌کنند. در کشورهای پیشرفته دنیا آموزش به عنوان رکن اصلی کنترل دیابت شناخته شده‌است و بیمه‌ها نیز آن را مورد حمایت قرار می‌دهند. در حقیقت‌ آموزش اساس درمان بیماری دیابت است و انجمن‌ها در این زمینه بسیار کمک‌کننده هستند و در کنار جامعه پزشکی و بیماران قرار دارند.

 

منبع : سلامت نیوز

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *