جدیدترین مطالب پزشکی و سلامت در سایت پزشکین



پیشگیری از ترک خوردگی پوست در حاملگی

.xfAnWiAgb2

  • شکم، پهلوها، ران و پاهای شما در دوران بارداری بیشتر مستعد ترک‌خوردگی هستند، چون فشار بیشتری را متحمل می‌شوند. بنابراین، برای جلوگیری از ظهور علائم کششی روی پوست، باید از مرطوب‌کننده استفاده کنید

وقتی می‌توانید از بروز ترک‌های پوستی پیشگیری کنید، چرا اجازه دهید پوست‌تان ترک بخورد و بعد به فکر درمان باشید!؟ در ادامه شما را با نحوه جلوگیری از بروز ترک‌های پوستی در دوران بارداری آشنا می‌کنیم. بارداری بدن خانم‌ها را تغییر می‌دهد. یکی از تغییراتی که در ظاهر خانم‌ها پدید می‌آید، ترک خوردن پوست است که صورت خوشی هم ندارد. ترک‌های پوستی در دوران بارداری یک امر اجتناب‌ناپذیر است. با افزایش اندازه رحم در نتیجه رشد جنین، پوست شکم کش آمده و شروع به ترک خوردن می‌کند. وقتی پوست کش می‌آید، شکاف‌هایی در سطح آن ایجاد می‎شود که کلاژن نیز قادر به پر کردن آن شکاف‌ها نخواهد بود. در نتیجه، ترک‌های پوستی پدیدار می‌شوند.
۱. آب بنوشید
احتمالا بارها شنیده‌اید که نوشیدن آب فواید زیادی برای بدن دارد؛ پس بهتر است روزی ۶ تا ۸ لیوان بنوشید. آب به روند سم‌زدایی بدن کمک می‌کند و پوست شما را از ترک‌خوردگی در امان نگه می‌دارد. همچنین ‌می‌توانید از چای سبز برای تامین آب بدن‌تان استفاده کنید که سرشار از آنتی اکسیدان است و کافئین ندارد.
۲. ویتامین بخورید
ویتامین‌های A، E و C برای پوست مفید هستند. ویتامین A به ترمیم بافت پوست کمک می‌کند، ویتامین E غشاء پوستی را سالم نگه می‌دارد و ویتامین C به تولید کلاژن کمک می‌نماید. خوردن غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا۳ نیز نقش قابل‌توجهی در حفظ سلامت پوست و بافت زیرین آن دارند.
۳.از ماساژ درمانی و مرطوب کننده استفاده کنید
شکم، پهلوها، ران و پاهای شما در دوران بارداری بیشتر مستعد ترک‌خوردگی هستند، چون فشار بیشتری را متحمل می‌شوند. بنابراین، برای جلوگیری از ظهور علائم کششی روی پوست، باید از مرطوب‌کننده استفاده کنید. با این حال، باید توجه داشته باشید که مرطوب‌کننده‌های معمولی قادر به حل مشکل نیستند. چون معمولا به عمق پوست نفوذ نمی‌کنند.
۴.لایه‌برداری کنید
لایه‌برداری بهترین راهکار موجود جهت زدودن لایه‌های مرده از لایه‌های فوقانی پوست است. لایه‌برداری به توسعه سلول‌های جدید کمک کرده و با افزایش گردش خون در نواحی مورد نظر، از بروز علائم کششی جلوگیری می‌کند. متخصصان بر این باورند که لایه‌برداری به مانند مرطوب‌کننده نقش بسزایی در جلوگیری از بروز علائم کششی دارد. شما می‌توانید از روش‌های زیر جهت لایه‌برداری در دوران بارداری استفاده کنید:
۱. استفاده از برس خشک: از یک برس نرم برای لایه‌برداری از بدن استفاده کنید تا از شر لایه‌های پوستی مرده خلاص شوید. بهترین ترفند این است که از پاها شروع کنید و به سمت بالا ادامه دهید. پس از اتمام کار، در وان آب گرم بنشینید و در پایان از مرطوب‌کننده استفاده کنید.
۲. لیف: در این روش می‌توانید در حالی که دوش می‌گیرید، لایه‌برداری کنید. بدن‌تان را زیر دوش خیس کنید و سپس با استفاده از یک اسکراب سخت و ساخته شده از الیاف طبیعی به زدودن لایه‌های پوست مرده بپردارید. پس از حمام، از مرطوب کننده استفاده کنید تا پوست‌تان، خود را با علائم کششی وفق دهد.
هر یک از این دو روش، ۲ تا ۳ بار در هفته قابل انجام هستند. اما زیاده‌روی نکنید، لایه‌برداری مفرط ممکن است پوست شما را تحریک کند.
۵. ورزش
خیلی‌‌ها فکر می‌کنند خانم‌های باردار اصلا نباید ورزش کنند و باید دائم در حال استراحت باشند. اما این یک باور غلط است. ورزش کردن در دوران بارداری مزایای زیادی دارد و باعث می‌شود که فرآیند زایمان آسان‌تر شود. همچنین کمک می‌کند که مادر درد زایمان را بهتر مدیریت کند. به علاوه، ورزش کردن در دوران بارداری حالت ارتجاعی پوست شما را حفظ کرده و موجب افزایش گردش خون در بدن می‌شود که هم برای مادر و هم برای نوزاد خوب است.
تمریناتی که می‌توانید در طول دوران بارداری انجام دهید
پیاده‌روی، ورزش‌های آبی مانند شنا، ایروبیک، دوچرخه‌سواری و سایر تمرینات قلبی عروقی در دوران بارداری قابل انجام هستند. یوگا نیز گزینه خوبی است. فقط توجه داشته باشید که این تمرینات نباید به کمر و شکم‌‌تان فشار وارد کنند.
تمریناتی که نمی‌توانید در طول دوران بارداری انجام دهید
تمرینات زیادی وجود دارد که می‌توانید در طول دوران بارداری انجامشان دهید. با این حال، چند تمرین وجود دار د که باید از انجام آنها خودداری نمایید. تمریناتی که به کمر فشار وارد می‌کنند و حرکاتی که مستلزم حبس کردن نفس در سینه هستند، در دوران بارداری توصیه نمی‌شوند.
۶.درمان ترک‌خوردگی پوست به محض ظاهر شدن
اگر پس از انجام تمام اقدامات پیشگیرانه، باز هم دچار علائم کششی پوست شدید، باید در اسرع وقت به مشکل رسیدگی کنید. بهترین راه حل این است که از روغن نارگیل به صورت موضعی استفاده کنید. اگر می‌خواهید از داروهای تجویزی استفاده کنید، می‌توانید کرم‌های حاوی اسید گلیکولیک یا رتینول را امتحان کنید. اما قبل از اینکه هریک از این محصولات را خریداری کنید، باید با دکترتان مشورت کنید و مطئمن شوید که استعمال کرم‌های حاوی اسید گلیکولیک یا رتینول در دورانبارداری برای شما و کودک‌تان خطری نداشته باشد.

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید



امتیاز گوگل یادتون نره :)