افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

پیشرفت پزشکی در درمان سرطان با لیزر

پیشرفت پزشکی در درمان سرطان با لیزر

  • در سال های گذشته گفته می شد که لیزرهای کم توان برای ترمیم مناسب هستند و بهتر است در درمان سرطان استفاده نشوند اما در این تحقیق مشخص شد که می توان از این ظرفیت برای درمان برخی سرطان ها استفاده کرد.

 

دکتر غلامرضا اسماعیلی جاوید افزود: پیش از این از لیزرهای کم توان برای درمان عوارضی مانند زخم های دهان و سوختگی های پوستی ناشی از پرتودرمانی استفاده می شد اما این تحقیقات نشان می دهد که این فناوری می تواند احتمال درمان سلول های سرطانی مقاوم به پرتودرمانی را افزایش دهد.
به گفته مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بیش از ۳۰۰ هزار نفر مبتلا به سرطان در کشور هستند و هر سال ۹۰ هزار نفر به جمعیت این بیماران اضافه می شود.
همچنین هر ساله حدود ۵۰ هزار نفر بیمار سرطانی در ایران جان خود را از دست می ‌دهند.
مدیر پروژه بهره گیری از لیرزهای کم توان در درمان سرطان با بیان اینکه این تحقیقات با همکاری دانشگاه تهران و مرکز لیزر پزشکی دانشگاه هاروارد آمریکا انجام شده است، افزود: نتایج این پژوهش در قالب مقاله ای در یکی از نشریات معتبر بین المللی به چاپ رسیده و مورد استقبال فعالان و پژوهشگران قرار گرفته است.
جاوید با اشاره به اینکه این موضوع برای اولین بار در دنیا مطرح شده است، گفت: مطالعات و تحقیقات این طرح با موفقیت پشت سر گذاشته شده و در حال ورود با حوزه بالینی است.
وی افزود: در سال های گذشته گفته می شد که لیزرهای کم توان برای ترمیم مناسب هستند و بهتر است در درمان سرطان استفاده نشوند اما در این تحقیق مشخص شد که می توان از این ظرفیت برای درمان برخی سرطان ها استفاده کرد.
جاوید، این یافته جدید را امیدی جدید برای درمان سرطان های مقاوم به رادیوتراپی دانست و گفت: در این شیوه درمانی علاوه بر افزایش میزان پاسخ دهی به درمان، درمان با عوارض کمتری انجام خواهد شد.
به گزارش ایرنا، استفاده از لیزر کم توان روش درمانی است که طی آن از تابش نور با شدت پایین در محدوده ۸۳۰-۵۴۰ نانومتر استفاده می شود. به نظر می رسد اثرات درمانی این روش با واکنش های فتوشیمیایی که باعث تغییر نفوذپذیری غشای سلولی و به دنبال آن افزایش ساخته شدن MRNA و پرولیفراسیون سلولی است، حاصل می شود.
این روش درمانی در حوزه های پزشکی، دندانپزشکی و دامپزشکی به کار گرفته می شود و به طور عمده در مورد درمان زخم و کنترل درد کارایی فراوان دارد؛ از این رو این فناوری پیشرفته این روزها بسیار پرکاربرد است.
لیزرها در حوزه پزشکی به سه دسته پرتوان، با توان متوسط و کم توان تقسیم می شوند و هر یک دارای کاربردهای خاص خود هستند.
لیزرهای کم توان، سرد یا نرم، لیزرهایی هستند که اثر حرارتی روی بافت نمی گذارند و با تحریک نوری روی سلول، باعث واکنش های نوری در بافت می شوند.

 

منبع : الو دکتر

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *