افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

پیاده روی با هدف کاهش وزن

راه رفتن برای کاهش وزن: فواید، روش‌ها و دانستنی‌ها

به گزارش پزشکین به نقل از کتاب کاله؛ آبا وجود تمام روش‌های جدیدی که برای کاهش وزن وجود دارد، مثل رژیم‌های غذایی و برنامه‌های ورزشی شدید، هنوز هم راه رفتن یکی از بهترین‌ راه‌ها برای دست به سر کردن چربی‌ها و اضافه وزن است. پیاده‌روی نه تنها برای حفظ سلامت جسمانی شما بلکه برای سوزاندن کالری‌های اضافه و آزار دهنده یک روش تضمین شده است. کمبود فعالیت جسمانی در طول روز، سبک زندگی ناسالم، خوردن چیزهایی که ارزش غذایی ندارند و استرس از دلایل مهم اضافه شدن وزن هستند. اگر قصد دارید از چربی بدنتان بکاهید و مثل ما به دنبال یک راه کم دردسر هستید، چند کیلومتر پیاده‌روی در روز یکی از بهترین گزینه‌ها برای رساندن شما به هدفتان یعنی کاهش وزن است.

شاید فکر کنید نمی‌دانید چه میزان پیاده‌روی برایتان مفید است یا اصلا فایده‌ای خواهد داشت یا نه؟ یا شاید گمان کنید برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید پیاده‌روی را با فعالیت دیگری همراه کنید. ما در این مقاله تمام اطلاعاتی که شما قبل از گنجاندن پیاده‌روی در برنامه کاهش وزنتان باید بدانید جمع آوری کرده‌ایم.

آیا پیاده‌روی واقعا به کاهش وزن کمک می‌کند؟

وقتی به کاهش وزن از طریق پیاده‌روی فکر می‌کنید، اولین سوالی که باید به ذهنتان برسد همین است. اگر کسی اصول اولیه برای رسیدن به هدف را در قالب یک برنامه منظم پیاده‌روی به درستی درک و دنبال کند و هدف‌های مرتبط با آن برای خودش قرار دهد، تنها با چند کیلومتر پیاده‌روی شاهد نتایج شگفت‌انگیزی خواهد بود. نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد در مقایسه با یک برنامه کاهش وزن سه ماهه، ۵ تا ۶ روز پیاده‌روی در هفته به همان اندازه مفید است که ۶۰ دقیقه پیاده‌روی (همراه با رژیم غذایی) سودمند خواهد بود.

مقدار ۸ کیلومتر پیاده‌روی در روز به عنوان یک هدف روشن و ثابت در کاهش وزن به طرز چشمگیری موثر خواهد بود، اما آیا این میزان پیاده‌روی برای شما مقدور است؟ کمبود وقت و نداشتن نیروی جسمانی کافی ممکن است مانع از پیگیری مستمر و منظم شود. می‌توانید به جای آن روزی نیم ساعت پیاده‌روی کنید. به این ترتیب ۵ روز پیاده‌روی هم برای شما کافی و عملی‌ خواهد بود. گاهی تصمیم عاقلانه‌تر این است که زمان و پولتان را برای رفتن به باشگاه یا یک رژیم غذایی خاص تلف نکنید.

چطور با هدف کاهش وزن پیاده‌روی کنیم؟

دومین چیزی که اهمیت بسیاری زیادی دارد شیوه‌‌ای است که به راه رفتن عادت می‌کنید. شاید باورتان نشود اما به این مورد باید بیش از هر چیز توجه داشته باشید. عوامل زیادی هستند که در طول ۳۰ دقیقه پیاده‌روی روی تعداد کالری‌هایی که می‌سوزانید تاثیر دارند. به این صورت که شاید دوست شما که با هم در حال پیاده‌روی کردن هستید از شما تعداد کالری بیشتری بسوزاند، چیزی که ارتباط مستقیم با سرعت قدم برداشتن و وزن فعلی شما دارد.

هرچه بخواهید کاهش وزن با سرعت بیشتری انجام شود، باید زمان و سرعت بیشتری را به آن اختصاص دهید. در حالت عادی، برای کسب نتیجه مطلوب باید با سرعت ۴ تا ۵ کیلومتر در هر ساعت پیاده‌روی کنید. یک پیاده‌روی نسبتا سریع به مدت نیم ساعت در روز تقریبا ۱۵۰ کالری می‌سوزاند. پس علاوه بر این که کالری‌ها را از غذاهایتان حذف می‌کنید، با یک سرعت متوسط شروع کرده و کم‌کم به آن بیافزایید. نظاره‌گر پیشرفت خود، مدت زمان پیاده‌روی و کالری‌هایی که مصرف می‌کنید باشید تا بتوانید از پیاده‌روی کردن به نتیجه‌ای که می‌خواهید برسید.

برای یک شروع خوب نیازمند رعایت چه نکاتی هستید؟

۱. برنامه منظم پیاده‌روی را با ۱۰ دقیقه پیاده‌روی متعادل شروع کنید.

۲. در حال پیاده‌روی لحظه‌ای بایستید و چند تمرین کششی و انعطافی انجام دهید.

۳. با کمک گرفتن از دست‌بند‌های سلامتی برای ضربان قلبتان یک عدد را هدف قرار دهید و نیم ساعت تا یک ساعت برای رسیدن به آن عدد با سرعت متعادل پیاده‌روی کنید.

۴. سپس کمی به بدنتان استراحت بدهید و به مدت ۱۰ دقیقه قدم‌های آرام‌تری بردارید.

۵. در انتها با انجام چند حرکت کششی به پیاده‌روی پایان دهید.

۶. رفته رفته می‌توانید مدت زمان پیاده‌روی را افزایش دهید. برای ضربان قلبتان عددی را تعیین کنید و بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه پیاده‌روی کنید. سپس سرعتتان را کم کنید و بعد از ۹۰ دقیقه به پیاده‌روی خود پایان دهید.

روش‌هایی برای سوزاندن کالری بیشتر

۱. وضعیت قرار گرفتن بدن

حالت بدن هنگام پیاده‌روی مهم‌ترین چیزی است که باید به آن توجه داشته باشید. اگر بدن شما وضعیت نادرستی داشته باشد، تاثیرات مثبت ورزشی که می‌کنید از بین می‌رود. تلاش کنید در حال راه رفتن پشتتان راست باشد تا بتوانید با سرعت هرچه بیشتر قدم بردارید. ستون فقرات‌ و گردنتان را صاف کنید، شانه‌ها در مسیر باسن قرار بگیرد و مستقیم به جلو نگاه کنید. به این ترتیب ماهیچه‌هایتان هم با شدت بیشتری فعالیت خواهند کرد.

۲. از بازوهایتان استفاده کنید

تا به حال به دویدن دونده‌های حرفه‌ای با آرنج خمیده توجه کرده‌اید؟ به این دلیل که این حالت به سرعت دویدن شما نسبت به زمانی که دستانتان از دو طرف آویزان باشند کمک بیشتری می‌کند. در عین حال وقتی بازوها خم و کف دست‌ها رو به داخل باشند کالری بیشتری می‌سوزانید.

۳. استفاده درست از پاها

نحوه گذاشتن پاها روی زمین نقش مهمی در کیفیت پیاده‌روی شما دارد. این باعث می‌شود که مچ پایتان را به شکل صحیح‌تری حرکت دهید و سریع‌تر قدم بردارید. روی قرار دادن قسمت میانی پا روی زمین تمرکز کنید و هنگام قرار دادن هر پا روی زمین، شصت پا را بالا بیاورید. به این ترتیب هر روز می‌توانید چربی بیشتری بسوزانید.

۴. قدم‌های کوتاه‌تر

یک راه دیگر برای کاهش وزن از طریق پیاده‌روی، برداشتن قدم‌های کوتاه‌تر و سریع‌تر است. بهترین حالت این است که در هر۱/۵ کیلومتر ۲۰۰۰  قدم بردارید. به این ترتیب به سرعت شما افزوده می‌شود و در نتیجه وزن بیشتری هم کم می‌کنید. با ۸۰ تا ۱۰۰ قدم در دقیقه شروع کنید، کم‌کم ۱۰۰ قدم را در زمانی محدودتر بردارید و این روند را ۱۰ تا ۱۲ بار تکرار کنید.

۵. از چوب دستی‌های پیاده‌روی استفاده کنید

یکی از روش های پیاده‌روی که به  راه رفتن راحت‌تر شما هم کمک زیادی می‌کند استفاده از چوب‌دستی است. استفاده از این وسیله برای فشار خون و مصرف اکسیژن بسیار مفید است، در بهبود کیفیت زندگی بیمارانی که به بیماری‌های خاص مبتلا هستند موثر است و استقامت بدن را افزایش می‌دهد. چوب‌دستی‌های پیاده‌روی بالا تنه را به فعالیت وا می‌دارند و شما را به جلو می‌کشند، قدرت بدنی‌تان را افزایش داده و سرعتتان را بالا می‌برند. علاوه بر این استفاده از چوب‌دستی برای کسانی که از برخی بیماری‌های پا رنج می‌برند نیز مفید است.

۶. هدف تعیین کنید

تعیین کردن هدف نیز یکی از اساسی‌ترین کارها است. مثلا می‌توانید به صورت چشمی یک نیمکت یا درخت را در نظر بگیرید و خودتان را تشویق به رسیدن به آن کنید. در میان راه اگر احساس کردید نمی‌توانید تا رسیدن به هدف ادامه دهید، کمی از سرعت خود کم کنید.

۷. سربالایی‌ها را بی‌خیال شوید

اگر فکر می‌کنید بالا رفتن از سربالایی در سوزاندن کالری‌ها مؤثرتر است اشتباه می‌کنید زیرا راه رفتن روی سطح صاف همیشه بی‌خطرتر و سودمندتر است. حرکت روی سطح شیب‌دار به زانو‌ها فشار وارد می‌کند و می‌تواند منجر به بروز استئوآرتریت زودرس در جوانان شود. بنابراین وقت خودتان را برای سربالایی‌ها تلف نکنید.

۸. چند حرکت اضافه

پیاده‌روی خود را با اضافه کردن چند حرکت ورزشی، پر جنب و جوش‌تر و مفیدتر کنید. ۵ دقیقه پیاده‌روی کنید و یک دقیقه را به انجام اسکوات، بالا پریدن، درجا زدن و در صورت امکان شنا رفتن روی دست اختصاص دهید.

چطور پیاده‌روی را در برنامه روزانه بگنجانیم؟

علاوه بر پیاده‌روی‌ در مسافت‌های اجباری، مدت زمانی را به طور اختیاری به راه رفتن اختصاص دهید تا با سوزاندن کالری‌های بیشتر به هدفتان هم نزدیک‌تر شوید.

۱. مقاصد نزدیک‌تر

اگر باید برای خرید تا سوپرمارکت و مغازه‌ای بروید، سوار ماشین نشوید. در عوض، مقصد را ابتدا از روی نقشه پیدا کنید و تا آنجا پیاده بروید.

۲. عوض کردن مسیر

گاهی از مسیرهای همیشگی منحرف شوید و مسیرهای جدید را برای رسیدن امتحان کنید. ممکن است راهتان دور شود اما مطمئن باشید این کار به نفع خودتان است. حتی در میان راه چیزهای جدیدی می‌بینید که شما را سر ذوق می‌آورند.

۳. راه رفتن در محل کار

اگر می‌خواهید در مورد موضوعی با تیم کاری خود صحبت کنید به جای سالن کنفرانس یا اتاق جلسه خسته‌کننده همیشگی، با همکارانتان بیرون بروید و در حین راه رفتن صحبت کنید. حتی می‌توانید به جای ایمیل زدن یا تماس تلفنی، تا محل استقرار همکارتان پیاده بروید. با این کار هم حال و هوایتان عوض می‌شود و هم چند سانتی‌متر به لاغرتر شدن اندامتان کمک می‌کنید.

۴. زیر باران قدم بزنید

بیرون دارد باران می‌بارد، چطور می‌توانید سر جایتان بنشینید؟ راه رفتن زیر نم نم باران، هم حالتان را جا می‌آورد و هم چند کالری ناقابل می‌سوزاند. حتی به جای استفاده از چتر می‌توانید بارانی بپوشید و از برخورد قطره‌های باران با صورتتان لذت ببرید.

۵. پیاده‌روی‌های کوتاه

اگر برنامه کاریتان خیلی فشرده است، سعی کنید جنب و جوش هم داشته باشید و زمانی را به قدم زدن‌های کوتاه مثل راه رفتن با دوستان و اعضای خانواده بعد از صرف غذا اختصاص دهید تا هم متابولیسم شما تقویت شود و هم کمی کالری بسوزانید.

۶. وسیله نقلیه خود را کمی دورتر پارک کنید

وقت آن است که به خودتان کلک بزنید. وسیله نقلیه‌تان را تا جایی که می‌توانید دورتر از مقصد پارک کنید و برای کاستن از چربی‌های اندوخته هم که شده چند قدم اضافه‌تر بردارید.

دیگر باید به اندازه کافی برای کنار گذاشتن تنبلی قانع شده باشید. سعی کنید پیاده‌روی را به هر روشی که شده تبدیل به یک عادت کنید تا بخشی از برنامه روزانه‌تان شود. مطمئن باشید آن چه عایدتان می‌شود منفعت و رضایت است. در این مرحله نوبت به دویدن می‌رسد. چطور دویدن را شروع کنیم؟

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *