افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

خوب یا بد! پوسیدگی دندان با استفاده از شیشه شیر

سندرم شیشه شیر و افزایش شاخص پوسیدگی دندانی در کودکان زیر 6 سال

به گزارش پزشکین به نقل از ایرنا، دکتر نیره امینی روز چهارشنبه در نشست خبری سمپوزیوم جایگاه سلامت دهان در نظام سلامت کشور اظهار کرد: میزان شاخص پوسیدگی کودکان زیر ۶ سال در سال ۹۱ طبق اعلام این وزارتخانه ۵،۱۶ بوده که در سال ۹۵ به ۵،۸۴ رسیده و این نشان دهنده این است که در زمینه کاهش این شاخص موفق نبوده ایم.
وی گفت: درخصوص سندرم شیشه شیر با کودکان ۲ تا سه ساله ای مواجه هستیم که با وضعیت نامناسبی که برای دندان های جلویی آنها پیش آمده به مطب های دندانپزشکی مراجعه می کنند و به دلیل سن پایین نمی توانیم خدمات دندانپزشکی را برای آنها انجام دهیم.
امینی ادامه داد: پزشکان کودک معتقد هستند که دندانپزشکان کودک با بیان اینکه شیر شبانه منجر به پوسیدگی دندانی می شود، کودکان رااز مصرف شیر مادر محروم می کنند؛ در این خصوص جلساتی با انجمن دندانپزشکان ایران داشتیم تا این موضوع را بررسی کنیم.
وی گفت: معمولا وقتی کودکی به دنیا می آید او را از نظر قد و وزن و موارددیگر مورد بررسی های پزشکی قرار می دهند اما برای بررسی وضعیت دندانی کودکان خود تا زمانی که دچار مشکل نشوند، به دندانپزشکان مراجعه نمی کنند و زمانی مراجعه می کنند که کودک دچار فیستول های عفونی شده است.
متخصص دندانپزشکی کودکان اظهار کرد: این درحالی است که مادران با پاک کردن دندان های کودک با یک تنظیف و مقداری آب پس از مصرف شیر به ویژه شیر شبانه می توانند از بروز این پوسیدگی ها جلوگیری کنند.
امینی تاکید کرد: اگر این کار از سوی مادران انجام شود، مصرف شیر شبانه مشکلی برای کودکان ایجاد نمی کند البته شیر مادر نه شیرخشک و تاکید دندانپزشکان کودکان بر این است و در صورت رعایت این موضوع مخالفتی با مصرف شیر شبانه ندارند.
وی درخصوص وضعیت دندانی کودکان ۱۲ ساله نیز گفت: در این کودکان وضعیت مطلوب تری وجود دارد؛ در سال ۹۵ نسبت به ۹۱ شاخص ها بهبود یافته است اما به رغم بهبود سهم دندان های پوسیده آنها حدود ۸۰ درصد بود که میزان بالایی است.
امینی به نقش رسانه در راستای ارتقای دانش مادران برای پیشگیری از سندرم شیشه شیر و پوسیدگی های دندانی کودکان اشاره کرد و گفت: رسانه ها در نسبت به گذشته فعالیت های بیشتری در حوزه سلامت داشته اند با این حال به نظر می رسد که باید تلاش بیشتری داشته باشند.
وی ابراز امیدواری کرد که با کمک جمعی بتوان در راستای ارتقای دانش و سطح سلامت دهان و دندان کشور گام های موثرتری برداشت و گفت: اعتقاد داریم که همه مردم می توانند تا آخر عمر دندان های خود را حفظ کنند و این تنها با آموزش و پیشگیری میسر می شود.
سمپوزیوم جایگاه سلامت دهان در نظام سلامت همزمان با دوازدهمین کنگره علمی سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی در روزهای ۱۹ تا ۲۲ دی ماه در برج میلاد تهران برگزار می شود.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *