جدیدترین مطالب پزشکی و سلامت در سایت پزشکین



پوست های زیبا با این ۱۰ ماده غذایی

155-19033

  • تحقیقات نشان می‌دهد خوردن بیشترِ غذاهایی که سرشار از امگا۳ هستند می‌تواند در برابر آسیب نور خورشید و سرطان پوست از پوست محافظت کند. ماهی سالمون، ساردین و مارکل منابع غنی امگا۳ محسوب می‌شوند.

یکی از بهترین روش‌ها برای داشتن پوستی زیبا، تا حد زیادی به وضعیت خوراکی و معده شما ارتباط پیدا می‌کند. وقتی شرایط بدن در وضعیت متعادلی نباشد، یکی از نخستین جاهایی که خود را نشان می‌دهد پوست خواهد بود. اگر مواد مغذی لازم و کافی را مصرف نکنید، پوست به خاطر عدم تأمین نیازهای سلامت و زیبایی‌اش دچار تغییرات بدی خواهد شد. در اینجا به ۱۰ غذایی اشاره می‌کنیم که با کمک آنها می‌توانید ارتباط بین پوست و معده‌تان را قوی‌تر کرده و سلامت و زیبایی پوستتان را بهبود ببخشید و مانع از بروز بسیاری از بیماری‌های پوستی شوید.
۱.با پروبیوتیک‌ها قوی شوید
وقتی فلورای طبیعی معده به خاطر استرس، عفونت و یا مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها فعالیت خود را به خوبی انجام ندهد، دچار امراض گوارشی و مشکلات پوستی نظیر آکنه پوستی، پسوریاسیس و اگزما و نیز تیرگی و بروز چین و چروک پوستی خواهید شد. اگر تعادل باکتری روده شما در وضعیت نامطلوب و نامساعدی باشد، این باکتری سمی می‌تواند از سوراخ‌های بسیار ریز دیواره دستگاه معدی‌روده‌ای شما نشت کرده و در سرتاسر بدن از جمله پوستتان حرکت کند و منجر به بروز التهاب شود که در نهایت مانع از عملکرد درست پوست می‌شود. بهترین کار استفاده از مکمل‌های پروبیوتیک و یا مصرف غذاهای تخمیرشده مانند کفیر، ماست، شیرکره، میسو و کیمچی است.
۲.به دنبال پری‌بیوتیک‌ها باشید
پری‌بیوتیک‌ها مواد مغذی غیرقابل هضمی هستند که باعث تحریک رشد باکتری‌های مفید در روده می‌شوند. برای پیشگیری از بروز مشکل، سعی کنید همیشه دستگاه معدی‌روده‌ای‌تان سرشار از باکتری‌های مفید باشد، چرا که این باکتری‌ها باعث پوشش جداره روده‌تان شده و آن را نفوذناپذیر می‌کنند، بنابراین مواد غیرضروری دیگر از آن به بیرون نشت نکرده و التهاب ایجاد نمی‌شود.
۳.دانه‌های سوپر مغذی را روی غذاها بپاشید
چربی‌های سالم و مفید مثل گزانگبین که اغلب افراد آنها را به نام امگا۳ می‌شناسند برای پوست‌های خشک بسیار مفیدند. آنها نه تنها خواص ضدالتهابی دارند، بلکه به مرطوب شدن پوست هم کمک می‌کنند و باعث می‌شوند پوست، حالت نرم و انعطاف‌پذیر داشته باشد و از طرفی خط و خطوط ریز پوستی هم کمتر خود را نشان خواهند داد. تحقیقات نشان می‌دهد خوردن بیشترِ غذاهایی که سرشار از امگا۳ هستند می‌تواند در برابر آسیب نور خورشید و سرطان پوست از پوست محافظت کند. ماهی سالمون، ساردین و مارکل منابع غنی امگا۳ محسوب می‌شوند. برای آن دسته از افرادی که ترجیح می‌دهند ماهی، روغن برزک و دانه‌های چیا نخورند یک پیشنهاد فوق‌العاده داریم. بهتر است بدانید که میزان امگا۳ موجود در یک قاشق از این دانه‌ها حدودا ۶ برابر بیشتر از مقدار روزانه تجویزشده‌اش است. شما می‌توانید مقداری از آن را روی سالاد بریزید، یا در اسموتی‌ها از آن استفاده کنید و یا روی بلغور جودوسرتان را با آن بپوشانید.
۴.محصولات ارغوانی‌رنگ را انتخاب کنید
مولکول‌های رادیکال آزاد –در واقع مولکول‌هایی با الکترون‌های جفت‌نشده و مستقل که زمانی ایجاد می‌شوند که پوست در معرض پرتوهای فرابنفش و یا آلودگی زیست‌محیطی مانند مونوکسید کربن یا دود سیگار قرار گرفته باشد– باعث ایجاد زنجیره‌ای از واکنش‌ها می‌شوند که می‌توانند کمابیش به هر نوع مولکولی در بدن از جمله ساختارهای مهم سلولی در پوست آسیب وارد کنند.
یکی از بهترین راه‌ها برای خنثی‌سازی مولکول‌های رادیکال آزاد، خوردن غذاهایی است که سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند؛ مانند میوه‌های دانه‌دار، لوبیاها و سبزیجات برگ‌دار. سیب‌زمینی‌های ارغوانی، کلم ارغوانی، گل کلم‌ ارغوانی، بلوبری و زغال‌اخته‌ همه و همه سرشار از آنتوسیانین هستند؛ یعنی آنتی‌اکسیدانی که باعث ارتقای جریان خون می‌شود. افزایش جریان خون باعث می‌شود مواد مغذی لازم به پوست برسد و پوست بتواند سلول‌های جدید، کلاژن و الاستین مورد نظر خود را بسازد.
۵.شکر را حذف کنید
بیشتر مشکلات افزایش حجم شکم شما به خاطر مصرف زیاد چیزهای شیرین است. شکر برای پوست حکم سم را دارد و از طرفی به واکنش گلیکاسیون یا گلیکیشن منتهی می‌شود؛ فرآیندی که باعث سالخوردگی زودهنگام پوست می‌شود. اما این اتفاق چگونه رخ می‌دهد؟ شکر داخل جریان خون شما به پروتئین‌ها می‌چسبد و باعث تسریع شکل‌گیری محصولات نهایی پیشرفته گلیکیشن می‌شود (که آنها را به نام AGEs می‌شناسند). AGEs باعث تحریک آنزیم‌هایی در پوست می‌شود که باعث خورده شدن کلاژن و بافت‌های کش‌سان می‌شود. تجزیه کلاژن و الاستین به طور مستقیم باعث شکل‌گیری چین و چروک‌، افتادگی پوستی و ناصاف شدن پوست می‌شود. تحقیقات اخیر نشان داده است افرادی که میزان فشار خون بالایی دارند نسبت به افرادی که فشار خونشان پائین است، مسن‌تر به نظر می‌رسند. سعی کنید شکر را در هر شکلی از رژیم غذایی خود حذف کنید. یا لااقل می‌‌توانید مصرف خود را با محدود کردن آن در حد خوردن میوه کم کنید. این‌که چگونه شکر مصرف می‌کنید هم حائز اهمیت است. خوردن یک عدد بیسکوییت شکلاتی در روز و به مدت یک هفته اصلا گزینه بدی نیست؛ چرا که مصرف شکر به میزان زیاد در یک وعده باعث می‌شود که انسولین به خوبی در بدنتان کار نکند.

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید



امتیاز گوگل یادتون نره :)