افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

پوست های تیره به چه مراقبتی نیاز دارد؟

ar4-684

سلول های پوست تیره دقیقاً همان سلول های پوست روشن هستند. فقط کمی تیره ترند، ویژگی دیگر این سلول ها این است که ملانین بیشتری تولید می‌کنند:مراقبت از پوست تیره نیازمند دانش ویژه ای است، در این مطلب شما را با ترفندهای مراقبت از پوست تیره آشنا می کنیم:

 

خصوصیات پوست تیره

سلول های پوست تیره دقیقاً همان سلول های پوست روشن هستند. فقط کمی تیره ترند، ویژگی دیگر این سلول ها این است که ملانین بیشتری تولید می‌کنند: ملانین منشأ رنگ دهی به پوست، موها و چشم هاست.

ملانوسیت ها (سلول های تولید ملانین) می‌توانند ملانین هایی در انواع متفاوتی تولید کنند: اوملانین (رنگ دانه های سیاه و قهوه ای) و فئوملانین (رنگ دانه های قرمز و زرد). بنابراین غلظت این نوع رنگ دانه ها، رنگ پوست را تعیین خواهد کرد. برای مثال یک پوست سیاه، درصد بالایی از ملانین خواهد داشت.

پوست تیره و آفتاب

ملانین باعث حفاظت از پوست در مقابل اشعۀ ماوراء بنفش نیز خواهد شد. بنابراین هر چه غلظت ملانین در ملانوسیت ها بیشتر باشد، آثار سرطانی اشعه های ماوراء بنفش کمتر خواهد شد.

البته، کاملاً واضح است که نمی‌توان گفت امکان ابتلا به سرطان در افرادی با پوست سیاه، وجود ندارد. در واقع، حتی میزان بسیار بالای ملانین هم نمی تواند ۱۰۰% در مقابل اشعه های ماوراء بنفش از پوست محافظت کند. بنابراین اجتناب از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید و استفاده از کرم های ضد آفتاب ِ مناسب بسیار مهم است.

چروک ها

از آنجایی که پوست های سیاه در مقابل اشعه های خورشید بهتر محافظت می‌شوند، بنابراین پیری پوست با منشأ چروک در این نوع پوست ها کمتر دیده می‌شود. اما این گفته به این معنی نیست که محافظت از پوست های سیاه با استفاده از درمان های مخصوص، برای پیشگیری از پیری پوست بی فایده است.

در عوض، ملانینی هم که بر سطح سلول های پوستی، جای جوش ها، آکنه و… حضور دارد می‌تواند باعث ایجاد لکه های کوچک رنگ دانه ای بشود. در این شرایط رفتار مناسب این است که نه به این جوش های کوچک، زخم ها و… دست بزنید و نه آنها را بخارانید.

متخصص پوست نیز می‌تواند درمان موضعی مناسب تجویز کند.

مرطوب سازی حداکثری

در کشورهایی با آب و هوای معتدل، مانند فرانسه، میزان رطوبت کم است، این شرایط پوست های سیاه را خشک، تیره و زمخت می‌کند.

بنابراین باید مراقبت های ویژه را اعمال کرد: پوست را با محصولات مناسب، که حاوی بیشترین تقویت و رطوبت هستند، مرطوب کنید. برای پاک کردن پوست، باید صابون های چرب انتخاب شوند و از استعمال ژل های بی کیفیت که بسیار تهاجمی اند، خودداری گردد.

توقف در درمان های درخشان کننده

بسیاری از زنان سعی می‌کنند پوست شان را درخشان کنند، و برای دستیابی به این مقصود از محصولات تهاجمی و حتی خطرناک هم استفاده می‌کنند. برای مثال، باید از کاربرد کرم هایی بر پایۀ کورتیزون یا هیدروکینون که باعث بروز زمختی، لکه یا سوزش می‌شوند، به طور جدی خودداری کرد. در دراز مدت، خطرها بسیار جدی می‌شوند.

اگر می‌خواهید پوست تان درخشان شود، توصیه می‌شود که به متخصص پوست مراجعه کنید. او می‌تواند شما را به سمت محصولات مناسبی مانند، یک لوسیون «روشن کننده» راهنمایی کند، این لوسیون توانایی تنظیم ساخت ملانین را دارد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *