افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

پزشکان داروهای گیاهی را نمی شناسند

اغلب پزشکان داروهای گیاهی را نمی‌شناسند و تجویز نمی‌کنند

مشاور وزیر بهداشت گفت: پزشکان باید داروهای داخلی تجویز کنند تا شاهد توانمندی تولید داروی داخلی در صنعت داروسازی باشیم.

به گزارش پزشکین به نقل از ایسنا؛ محمود خدادوست، در مراسم افتتاحیه نخستین نمایشگاه بین المللی اصفهان فارما و صنایع وابسته و ششمین همایش طلای سبز اظهار کرد: برگزاری این همایش‌ها ارتباط میان صنعت و دانشگاه علوم پزشکی را برقرار می کند. در کنار نمایشگاه اصفهان فارما، همایش طلای سبز نیز برگزار می‌شود که موجب پیوند چند جانبه داروسازان و پزشکان می‌شود.

خدا دوست با اشاره به ثبت شدن طب سنتی در فهرست ملی ایران، گفت: با وجود رقبایی زیاد مانند کشور چین، هند و رقبایی در کشورهای پیشرفته، مرکز طب ایرانی در سال جاری کرسی طب سنتی را به فرهنگستان علوم پزشکی اهداء کرد و با ریاست دکتر ولایتی از دو هفته پیش به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرده است. این مهم نشان دهنده جایگاه ویژه طب ایرانی است.

مدیر کل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان این که طب چینی  ۵۰ درصد از خدمات پزشکی را در این کشور انجام می‌دهد، خاطر نشان کرد: این کشور در زمینه طب سنتی در جهان جایگاه بسیار بالایی دارد، اما منابع مکتوب طب ایرانی در طی  ۶۰۰ سال گذشته در جهان تدریس شده و جایگاه طب ایرانی را تثبیت کرده است. این معروفیت باعث شده در میان رقبا،کرسی طب ایرانی جایگاهی ویژه داشته باشد.

خدادوست با اشاره به این که بیشتر بنیان گذاران طب ایرانی از استان اصفهان هستند، اظهار کرد: اساتیدی مانند استاد قفقازی، شیبانی، فرامرزیان، میرفخرایی و محمدمهدی اصفهانی در  استان اصفهان سردرمدار جریان طب ایرانی هستند. این اساتید در سال ۱۳۶۵ پروانه طب ایرانی را اخذ کرده اند.

وی با بیان اینکه ایران جایگاه مهمی در حوزه گیاهان دارویی دارد، گفت: تنوع اقلیمی ایران بسیار زیاد است و امکان کشت و تولید داروهای گیاهی وجود دارد. بسیاری از گیاهان دارویی بومی ایران هستند، بسیاری از این گیاهان نیازی به آب فراوان ندارند از همین رو در خشکسالی نیز کشت گیاهان دارویی به اقتصاد مقاوتی و اشتغال زایی کمک می کند.

مدیر کل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به الزام دقت به زنجیره تولید گیاهان دارویی، فرآوری‌های اولیه و تولید یک فرآورده و ایجاد اعتماد در بازار مصرف، تصریح کرد: این امر می تواند یک نماد از زنجیره باشد. زنجیره که پزشکان بتوانند بشناسند و مصرف کنند. بنابراین این زنجیره را باید کامل دید. اگر کامل دیده نشود، ارزش ها و قابلیت های این زنجیره نیز دیده نمی‌شود.

خدادوست با اشاره به این که بسیاری از پزشکان داروهای گیاهی را نمی‌شناسند و تجویز نمی‌کنند، اظهار کرد: سازمان‌ها و ارگان‌ها باید این زنجیره را کامل کنند و بدانند که باید چه داروهایی تولید شود و استاندارد مورد نیاز این صنعت را بشناسند. اکنون بسیاری از فراورده‌های دارویی از خارج وارد کشور می شود و این باعث می شود گیاهان دارویی که در داخل تولید می شوند استاندارد لازم را نداشته باشد.

وی با بیان این که یکی از پیوندهایی که می‌تواند میان پزشکان، دارو سازان و صنایع دارویی ایجاد شود استفاده از ظرفیت اکادمیک طب ایرانی و اندوخته‌ایی است که در منابع معتبر رشد کرده و وجود دارد، گفت: چنین همایش‌هایی موجب تقویت این پیوندها می‌شود و این زنجیره را از تولید تا مصرف قوی می سازد تا به جایی برسیم که با تکیه بر دانش بومی بتوانیم به اهدافی که در برنامه ششم توسعه امده است مانند ادغام خدمات ایرانی با تکیه بر نظام سلامت و اعتماد به بخش پزشکی برسیم .

مشاور وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی خاطر نشان کرد: باید هر دو بخش در نظام سلامت به طب ایرانی اعتماد کنند و بستر استفاده از طب ایرانی را جامعه پزشکی قرار دهیم تا استفاده از این طب را برای مردم تسهیل کند و مردم حق انتخاب داشته باشند. نباید فرصت را به افراد افراطی دهیم.

به گزارش ایسنا، نخستین نمایشگاه بین المللی اصفهان فارما و صنایع وابسته و ششمین همایش طلای سبز از ۱۸ تا ۲۰ بهمن ماه در محل نمایشگاه بین المللی پل شهرستان برگزار می شود.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *