افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

پر کردن دندان به روش الماس های نانو

141011_891

یکی از جدیدترین دستاوردها در زمینه نانو که به علم داندانپزشکی راه پیدا کرد پر کردن دندان به روش الماس های نانو ، شما را با این شیوه به طور کامل آشنا می کنیم .

الماس های نانو به احتمال فراوان کمک بسیاری به حفظ دندانی می کنند که تحت درمان ریشه قرار گرفته است.محققان دانشکده دندان پزشکی دانشگاه UCLA دریافتند که استفاده از الماس های نانو برای استحکام بخشیدن به موادی که برای روکش و پوشش دندان استفاده می شوند می تواند نتیجه بسیار مناسبی برای بیمار به همراه بیاورد.

گفتنی است که مقاله ای مرتبط با این تحقیقات در مجله ACS Nano به چاپ رسیده است.

الماس های نانو ذرات بسیار کوچکی هستند که از الماس استخراج شده و حفاری شده از معادن بدست می آیند. این ذرات هزار مرتبه باریک تر از موی سر انسان هستند و به شکل قابل ملاحظه ای در بخش های مختلف پزشکی مثل دندان پزشکی , درمان سرطان , تصویر برداری و موارد بی شمار دیگر مورد استفاده قرار می گیرند.

سالانه بیش از ۱۵ میلیون درمان ریشه دندان در آمریکا به انجام می رسد , هدف دندان پزشکان حفظ دندان بیمار با وجود ریشه عفونی آن است ( منظور از ریشه قسمتی از دندان است که شامل اعصاب و رگ های مختلف است). در طول درمان ریشه , ریشه عفونی از داخل کانال دندان خارج شده و جای خالی آن با پلیمری به نام گوتا پرچا ،پر می شود که علت استفاده از آن عدم تحریک و وادار ساختن بدن به واکنش است. اما در بعضی از درمان های انجام شده روی ریشه متاسفانه به طور کامل تمام عفونت خارج نشده و این عفونت باقی مانده منجر به از دست دادن دندان می شود.

 ماده گوتا پرچا تاکنون دارای کاستی ها و نواقصی بود , به عنوان مثال ظرفیت کم و توان پایین برای مقابله با عفونت و همچنین صلبیت بسیار محدود از جمله کاستی های این ماده است.برای غلبه بر این نواقص تیم تحقیقاتی UCLA دو نمونه از گوتا پرچا تقویت شده را مورد آزمایش قرار داد: یکی تقویت شده با استفاده از الماس های نانو و دیگری با استفاده از الماس های نانو و آغشته به آنتی بیوتیک ها.

برای ارزیابی اولین نمونه، سو وین کیم و ادلهید نریسا لیمانسبروتو که هر دو دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه UCLA هستند , دندان های بیماران را با مواد مربوطه پر کردند. با استفاده از رادیوگرافی , توموگرافی مایکرو یا سی تی اسکن مایکرو نشان دادند که گوتا پرچا تقویت شده با نانو الماس ها می توانند برای پر کردن دندان ها مورد استفاده قرار گیرند. همانند فرمول های سنتی ترکیبات تقویت شده نانو الماس ها حفره ها و فواصل بسیار کوچکی در داخل کانال دندان ایجاد کرده که می تواند باعث عفونت دندان ها شود اما عکس های سی تی اسکن نشان می دهند که مواد تقویت شده به خوبی گوتا پرچا سنتی عمل می کنند.

در فاز دوم تحقیقات دانشمندان نانو الماس های آغشته به آموکسیسیلین و طیف گسترده ای از آنتی بیوتیک ها را که برای مقابله با عفونت ها مورد استفاده قرار می گیرند مورد آزمایش قرار دادند. نانو الماس های تقویت شده با داروها زمانی که با گوتا پرچا ترکیب می شوند به طور کاملا موثر از رشد باکتری ها جلوگیری می کنند.

نانو الماس تقویت شده گوتا پرچا بسیاری از ویژگی های مناسب و مطلوب را به طور یکجا در اختیار دانشمندان قرار می دهد , به عنوان مثال افزایش چشم گیری در میزان خواص مکانیکی و توانایی مقابله با عفونت های باکتریایی که در داخل کانال دندان ایجاد می شود را بوجود می آورد.

این تحقیقات محققان را در بسیاری از زمینه ها با علوم مختلفی همانند علم مواد , نانو تکنولوژی , داروشناسی , سم شناسی رادیولوژی , میکروبیولوژی و سایر شاخه ها درگیر ساخت.

طی ۲ سال آینده تیم تحقیقاتی سعی دارد تا فرمولاسیون نانو الماس تقویت شده گوتا پرچا را به میزان قابل توجهی بهینه سازی و آزمایش های بالینی را در این زمینه

آغاز کند.

پزشکین : پر کردن دندان به روش الماس های نانو

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *